logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Toyota Corolla XII

Sleutelrol

Toyota Corolla Sedan 1.8 Hybrid Executive

Pluspunten
  • Verbruik
  • Rijgedrag
  • Prijs
  • Uitrusting
Minpunten
  • Hoofdruimte achterin
  • Ergonomie

De Toyota Corolla Sedan leidde jarenlang een bestaan op de achtergrond, maar kon nog wel eens een belangrijke speler op de zakelijke markt worden, nu de Japanners de carrosserievariant inzetten als schakel tussen het C- en D-segment.

Conclusie

Jarenlang werd er nauwelijks acht geslagen op de Toyota Corolla Sedan, maar de carrosserievariant vervult voortaan een sleutelrol binnen het modellengamma van de Japanners. Voor het geld van een compacte gezinswagen koop je een flinke zakenauto, die weinig brandstof verbruikt en rijk is uitgerust. En het mooiste is, dat je nauwelijks concessies hoeft te doen: vanwege zijn aansprekende rijeigenschappen is dit een auto die je net zo goed met je hoofd als met je hart aanschaft.

Type auto en prijs

De Toyota Corolla kan bogen op een jarenlange historie, maar van 2006 tot 2019 ging de compacte gezinsauto in dit deel van Europa als ‘Auris’ over de toonbank. Op één carrosserievariant na: de sedan is altijd Corolla blijven heten. Nu de Japanners de typenaam weer in ere hebben hersteld, ligt er een speciale taak voor het vierdeurs model. Toyota heeft recentelijk afscheid genomen van de Avensis en sindsdien prijkt er een behoorlijk gat tussen de Corolla en de veel grotere Camry. De Corolla sedan moet die leegte vullen; daarom wordt de personenwagen op een andere bodemgroep gebouwd dan zijn vijfdeurs broer. De vierdeurs versie deelt zijn platform met de stationwagen uit het modellengamma. Prijzen beginnen bij € 29.445, waarmee de Toyota bijzonder scherp geprijsd is. In dit deel van de markt bestaan er namelijk niet zoveel sedans; de concurrentie behelst hoofdzakelijk luxe merken als Audi en Mercedes. De A3 Sedan en A-Klasse Limousine zijn echter aanzienlijk duurder (achtereenvolgens minimaal € 33.800 en € 33.665) en bieden een minder rijke standaarduitrusting.

Hoe rijdt de Corolla Sedan

Stap achter het stuur van deze Corolla en er wacht je een aangename verrassing. Toyota heeft door de jaren heen een uitstekende reputatie opgebouwd, maar die ligt niet op het vlak van rijdynamiek. De Corolla Sedan kan echter wel degelijk als rijdersauto worden gekwalificeerd: sinds topman Akio Toyoda heeft bepaald dat het merk geen saaie auto’s meer mag voortbrengen, zijn behalve de ontwerpen ook de rijeigenschappen er met sprongen op vooruit gegaan. Daarvoor is een nieuw onderstel verantwoordelijk, waarop eerder al de huidige Prius en C-HR verrezen. De besturing van de vierdeurs Corolla biedt voldoende gevoel en de koets blijft bewonderenswaardig vlak in een snel genomen bocht. Het is alleen jammer dat de zittingen van de voorstoelen zo vlak en kort zijn: wie langer is dan gemiddeld, ondervind nu maar weinig steun van het meubilair. Gelukkig maakt het uitstekende zicht rondom een hoop goed: je zit iets hoger achter het stuur en het glasoppervlak is groot. Net als bij menig andere Toyota beschikt ook de Corolla Sedan over een rijke veiligheidsuitrusting, waarbij de meeste rijhulpsystemen bij de vanafprijs zijn inbegrepen. Verkeersbordherkenning, adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie en een noodstopsysteem met voetgangers- en fietsersherkenning bijvoorbeeld. Alleen dode hoek signalering en een head-up display zijn voorbehouden aan het duurste uitrustingsniveau. De vierdeurs Corolla wordt in ons land uitsluitend verkocht met een 122 pk en 142 Nm sterke hybride aandrijflijn, die uit een benzine- én een elektromotor bestaat. Het trekgewicht bedraagt een bescheiden 750 kilogram: genoeg voor een (elektrische) fietsendrager, maar te weinig om er met de caravan op uit te kunnen trekken. De elektrische krachtbron is er lang niet meer alleen om het verbruik te drukken: de extra motor bezorgt je daarnaast een vliegende start bij het verkeerslicht. De Japanners hebben de afgelopen decennia hard gewerkt aan het geluidsniveau van de hybride aandrijflijn, maar accelereren dien je nog altijd met beleid te doen. Springt de benzinemotor bij en moet de krachtbron daarbij veel toeren draaien, dan blijft het onverminderd rumoerig aan boord.

De Corolla Sedan van binnen

Aan boord stappen zonder de sleutel uit je zak te halen, een draadloze oplaadmogelijkheid voor je mobiele telefoon en een digitaal instrumentarium: de Corolla Sedan is leverbaar met de modernste snufjes. Daarvoor moet bij Audi en Mercedes worden bijbetaald, maar op de Toyota zijn ze standaard. In ieder geval op de Executive-uitvoering, waarmee wij onze testkilometers maakten. Het interieur ademt misschien niet de klasse van een A-Klasse of A3, maar de gebruikte materialen zien er netjes uit en voelen plezierig aan. Bovenaan de middenconsole prijkt een groot infotainmentsysteem, dat weliswaar werkt als een aanraakscherm maar toch ook nog van fysieke drukknoppen is voorzien. Wonderlijk, net als het feit dat de scharnieren van de kofferbak nog ouderwets in je bagage prikken. De laadopening is groot, totdat je de rugleuning van de achterbank neerklapt. Dan ontstaat er een veredeld skiluik, zodat je niet meer de volle breedte van de laadruimte kunt gebruiken. De vierdeurs Corolla moet het verder zonder een in hoogte verstelbare bagagebodem stellen, waardoor een vlakke laadvloer uitblijft. Met 470 liter is de kofferbak overigens wel mooi groot: menig alternatief komt niet aan een dergelijke bagage-inhoud. Op de achterbank zitten mensen met een gemiddeld postuur uitstekend, maar voor langere inzittenden schiet de hoofdruimte tekort. De Toyota heeft geen middentunnel van betekenis, waardoor je achterin drie volwassenen mee kunt nemen. Die moeten het dan wel zonder stroompunten stellen, want die zijn voor de achterpassagiers niet beschikbaar.

De Corolla Sedan en het milieu

De vijfdeurs Corolla en de stationwagen zijn leverbaar met drie verschillende aandrijflijnen, maar voor de Sedan blijft het er bij eentje. De 122 pk sterke hybride – er bestaat ook nog een krachtiger variant - is op papier goed voor een verbruik van 1 op 27,8. Alleen niet wanneer de auto is uitgerust met een groter formaat wielen, zoals bij onze testuitvoering het geval was. Dan rept Toyota van 1 op 26,3. Ook bij die score kwamen wij niet in de buurt, maar met een resultaat van 1 op 19 mag je in het dagelijks leven nog altijd tevreden zijn.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.