logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Peugeot Bipper Tepee I

Veel ruimte voor het gezin

Peugeot - Bipper Tepee

Wat vindt de Wegenwacht?

Er zijn bij de Wegenwacht wel enkele vaker voorkomende euveltjes bekend bij de Bipper Tepee, maar dat zijn vrijwel altijd simpele, elektronische storingen. Zo wil het hoofdrelais wel eens ‘dienst weigeren’ of gewoon slecht contact maken. De motor slaat dan niet aan, maar, opvallend detail: het motormanagementlampje op het dashboard brandt niet. De Wegenwacht zorgt dat de contacten in orde zijn. In het ergste geval, bij een kapot relais, maakt de Wegenwacht een noodverbinding en moet er later in de garage een nieuw relais worden gemonteerd. De tekst ‘fuel cut-off’ (oftewel: brandstoftoevoer afgesloten) op het dashboard is eigenlijk niet eens pech. Dit is een veiligheidsvoorziening. De auto heeft een flinke schok gevoeld (dat stoeprandje, daarnet?) en ‘denkt’ dat er een aanrijding is. Voor de zekerheid, om de kans op brand zo klein mogelijk te houden, komt er even geen brandstof meer. De Wegenwacht kent een simpele procedure om dit ongedaan te maken. De ‘pechklant’ kan snel en zonder kosten zijn weg vervolgen.
De Peugeot Bipper Tepee krijgt als occasion te weinig waardering. Hetzelfde geldt voor enkele soortgelijke modellen. De Bipper Tepee is de personenautoversie van de kleine bestelwagen Bipper. Dat betekent lekker veel ruimte en toch niet in een grote auto rijden.

Waar praten we over?

De Bipper Tepee is er eentje uit een trio. Hij is soortgelijk aan de Citroën Nemo en de Fiat Qubo. Dit drietal stamt uit de tijd dat die merken een samenwerkingsverband kenden op bedrijfsautogebied. Het zijn ideale bestelwagens voor gebruik in de stad, maar we hebben het nu dus over de versie met zijruiten en een compleet interieur. Het is echt jammer dat dit soort auto’s in ons land door fiscale maatregelen uit de markt is gedrukt. Dat komt omdat de BPM-belasting op personenauto’s steeds meer is berekend op basis van CO2-uitstoot, ook al is dat op zich een heel theoretisch verhaal. Deze afgeleide bestelwagens komen gewoon niet gunstig uit, in die formule en daardoor zijn ze in enkele jaren in aanschaf te duur geworden. Dat zegt alleen niks over het praktische nut van zo’n auto en over de aantrekkelijkheid als betaalbare, heel ruime gezinsauto.

Uitvoeringen en varianten

‘Tepee’ –we hebben geen idee waar die naam vandaan komt- slaat op de personenauto-uitvoering van de Bipper. De Bipper Tepee is geleverd met slechts één benzinemotor. Dat is een 1,4 liter, met 55 kW/75 pk en die is in alle gevallen gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Er is een redelijk compleet uitgeruste uitvoering, die XT heet en die is gedurende heel de productieperiode geleverd. In het voorjaar van 2011 kwam daar nog een uitvoering naast. Dat is de ‘Outdoor’, alweer een rare naam, want in het algemeen worden auto’s altijd buitenshuis gebruikt, toch? Die Outdoor heeft onder meer stoere wielen en standaard dakrails en is ook geleverd, tot de Bipper Tepee in de zomer van 2013 uit het leveringsprogramma verdween.

De Peugeot Bipper Tepee als occasion

Ze zijn er wel, die Bipper Tepee’s als redelijk betaalbare occasions. Wie alleen merk en type intoetst op de meeste occasionsites, zoals www.gaspedaal.nl, wordt figuurlijk bedolven door de vele bestelwagens die er te koop staan. Simpel: kiest bij brandstof voor ‘benzine’ en je houdt vrijwel uitsluitend personenauto-versies over. In deze vorm is de Bipper Tepee vrijwel uitsluitend verkocht aan particuliere autokopers, die de functionaliteit van zo’n auto begrepen. Verhoudingsgewijs hebben de meesten ook niet zo gek veel gereden. ‘Typisch particulier’ is ergens tussen de 10.000 en 15.000 kilometer per jaar. Het is opmerkelijk dat er nog steeds mooie en gave exemplaren worden aangeboden door de officiële Peugeot-dealers, die de auto veelal ook nieuw hebben geleverd. Bij dealers van andere merken komen ze ook voor, dat zegt op zich niks. Wie in de markt is voor zo’n van een bestelwagen afgeleide gezinsauto, doet er goed aan de twee verwante merken ook te bekijken, want die auto’s zijn bijna 1 op 1 inwisselbaar.

De proefrit

Een Bipper Tepee is een ideale auto voor een actief gezin, dat de auto gebruikt voor uiteenlopende zaken. Om te beginnen is hij lekker ruim, vooral vergeleken met andere auto’s van dezelfde lengte en breedte. Logisch: die ruimte wordt juist gewonnen in de hoogte. de achterbank kan gemakkelijk omgeklapt worden en die kan er ook in z’n geheel uit. Dan heb je alsnog de laadruimte van de bestelwagen waarvan de Bipper Tepee is afgeleid. In dat verband zijn ook de schuifdeuren in allebei de flanken handig. Zo kan die bank er links of rechts uit, de auto is ook vanuit drie richtingen (met de achterklep mee) te beladen. Die schuifdeuren zijn ook handig als de auto vrij krap geparkeerd staat en ‘de achterbankgeneratie’ moet in- of uitstappen. Naast de auto hebben die schuifdeuren weinig ruimte nodig en ze kunnen andere auto’s niet beschadigen. Zo’n auto als de Bipper Tepee is ideaal als je regelmatig wat te vervoeren hebt, voor vakantie of hobby of om de zolderopruiming naar de rommelmarkt te brengen. Achter het stuur is de zitpositie best hoog en rechtop, ook hier voel je de bestelwagenherkomst. Nee, dit is geen sportieve stuurauto en ook geen auto waarmee je diepe indruk maakt op die jaloerse overburen. Eenmaal gewend aan die zitpositie rijdt hij best behoorlijk, al is de afstemming van het onderstel duidelijk berekend op wat belading. ‘Leeg’ is vooral de achterzijde wat stoterig. De 1,4 liter benzinemotor is vlot genoeg om gewoon met het verkeer mee te komen. Het knalrode energielabel ‘G’ zegt ook niet alles, want bij normaal gebruik kom je toch uit rond 1 op 12 en ach, als je zo weinig kilometers maakt, dan is de invloed daarvan op de kosten ook heel marginaal.

Conclusie

Dit soort auto’s is om onlogische redenen een beetje aan het uitsterven. Zonde, want er is voor een actief gezin veel te zeggen voor een handige gebruiksauto als deze Bipper Tepee. Ruimte heb je niet gauw te véél en de rijkosten zijn ook best overzichtelijk. Er is geen reden om per se de Peugeot te kiezen, dus kijk vooral ook bij de Citroën en de Fiat.
Deze auto is beschikbaar gesteld door nvt

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.