logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Citroen Nemo I

Handig doosje op wielen

Citroën - Nemo

Wat vindt de Wegenwacht?

Een weigerend hoofdrelais - òf vocht dat in het relais aanwezig is - veroorzaakt dat de motor van de Nemo niet aanslaat. Op het dashboard brandt dan ook het motormanagementlampje niet. In geval van vocht kan de Wegenwacht dit droogmaken. Een kapot relais is door te verbinden, maar moet daarna worden vervangen. Een massakabel die slecht contact maakt onder de accubak van een diesel kan diverse storingsmeldingen veroorzaken, zoals ‘gloeibougies controleren’. Dat is een kwestie van even goed vastzetten. Hard tegen een stoeprand rijden, veroorzaakt dat de brandstoftoevoer wordt afgesloten, waarna de motor niet meer aanslaat. Eigenlijk is dit geen pech, maar een veiligheidsvoorziening. De auto ‘denkt’ dat je een aanrijding hebt veroorzaakt. De Wegenwacht kan dit eenvoudig resetten.
De Citroën Nemo heeft als occasion last van fiscale maatregelen die de auto nieuw hebben afgeremd. Sinds de BPM wordt berekend op basis van CO2-uitstoot, zijn dit soort auto’s te duur. Jammer, want er is best veel te zeggen voor zo’n Nemo.

Waar praten we over?

De Nemo is een zusje van de Peugeot Bipper en de Fiat Qubo. Dit zijn in oorsprong compacte bedrijfsauto’s, maar dan uitgevoerd met zitplaatsen in de laadruimte, ramen rondom en een wat uitgebreider afwerking van het interieur. Daarmee zijn dit heel ruime gezinsauto’s, zonder dat ze qua lengte en breedte meteen veel ruimte innemen. Veel van de beschikbare ruimte volgt uit de eenvoudige, doosvormige opbouw. Dat betekent iets meer luchtweerstand dan bij een normale auto en dat werkt weer door in de CO2–uitstoot.

Uitvoeringen en varianten

Citroën houdt het in het geval van de Nemo overzichtelijk. Op ‘geel’ kenteken, ofwel als personenauto, kent het handige doosje maar één uitvoering. Die heet Multispace en is voorzien van een 1.4-liter benzinemotor met 55 kW/75 pk en een handgeschakelde vijfversnellingsbak.

De Citroën Nemo als occasion

Verspreid door het land vind je best een aardig aanbod gebruikte Nemo’s op personenauto-kenteken. Het is opvallend dat die juist niet bij Citroën-dealers staan. Dat komt omdat dit model niet is opgevolgd door een nieuwe versie, waardoor eerder verkochte Nemo’s niet kunnen worden ingeruild. Opvallend is verder dat veel exemplaren nogal wat kilometers hebben gereden. Nu zegt zo'n kilometerstand lang niet alles. Kijk gewoon of de staat van de auto goed is, waarbij normale gebruikssporen door het intensieve gebruik vrijwel onvermijdelijk zijn. Je bent in de praktijk beter af met een Nemo die aardig wat snelwegkilometers heeft ‘gevreten’, dan eentje die alleen korte stukjes in de stad heeft afgelegd. De markt voor dit soort occasions is allesbehalve ‘wild’, waardoor de prijzen voor occasions over het algemeen heel redelijk zijn. Klanten staan niet in de rij, dus als je in de markt bent voor een gebruikte Nemo, heb je een sterke onderhandelingspositie.

De proefrit

Nog geen vier meter lang en toch zoveel ruimte! Dat is knap en hierin schuilt ook de kracht van de Nemo. Door zijn vormgeving is de zitpositie achter het stuur tamelijk hoog, maar desondanks is de hoofdruimte riant, op elke zitplaats. De minimale inhoud van de bagageruimte is al niet kinderachtig, maar het wordt pas echt overtuigend als de achterbank in een handomdraai wordt weggeklapt en de laadruimte van de oorspronkelijke bestelwagen weer beschikbaar komt. Koelkast te vervoeren? Fietsen mee? Even naar de woonboulevard voor een nieuw slaapkamermeubelement? De achterbank kan er ook in z’n geheel uit, daarvoor zijn de schuifdeuren in de flanken heel handig. Die zorgen ook voor een heel ruime instap naar de achterbank, als die normaal rechtop staat. Aan slimme opbergmogelijkheden is geen gebrek, zo is het handschoenenvak groot genoeg voor bijvoorbeeld een laptop. Mede door de hoge zit past een rustige rijstijl bij de Nemo, dat is ook wel zo fijn voor de kroost op de achterbank. Met alleen de bestuurder of twee volwassenen aan boord rijdt hij gemakkelijk rond de 1 op 12. Dat is geen zuinigheidsrecord, maar ook geen verbruik om van te schrikken. Eigenlijk rijdt de Nemo het lekkerst met wat lading achterin. De afstemming van vering en schokdemping is daarop berekend. ‘Leeg’ is vooral de achterzijde nogal stug geveerd.

Conclusie

Het is gewoon jammer dat dit soort modellen door een belastingmaatregel uit de gratie is geraakt bij kopers van nieuwe auto’s. Occasionkopers ‘zien’ dit soort auto’s vaak niet, terwijl er zeker voor een compacte en betaalbare gezinsauto veel is te zeggen voor een leuke gebruikte Nemo. Ruimte heb je immers nooit te veel!
Deze auto is beschikbaar gesteld door n.v.t..

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.