logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Polestar Polestar 2 I

Auto van de baas

Polestar 2 Standard Range Single Motor

Pluspunten
  • Voordeliger
  • Zuiniger
  • Veel batterij voor je geld
  • Onverminderd fraai
Minpunten
  • Stugge demping
  • Beperkte binnenruimte
  • Matig zicht rondom

De Polestar 2 was altijd voorbehouden aan de baas van het bedrijf. Met de komst van een voorwielaangedreven exemplaar komt de volledig elektrische sedan ook binnen bereik van zijn werknemers.

Conclusie

Ook met maar één elektromotor is de Polestar 2 een begerenswaardige EV. Misschien nog wel meer dan voorheen, omdat de sedan in deze configuratie een stuk zuiniger met stroom omspringt. Sowieso is de Polestar vanwege zijn voordeliger prijskaartje een stuk bereikbaarder geworden. Daarbij valt het de jonge fabrikant te prijzen dat er niet al teveel op de uitrusting is beknibbeld. Van buiten én van binnen is het een onverminderd fraaie auto om te zien en je kunt er precies dezelfde caravan mee trekken als met het topmodel. Gesteld voor de keuze is het echter maar de vraag of de werknemer uit de introductie van deze rijtest voor dezelfde auto kiest als zijn baas: in deze prijscategorie zijn er genoeg alternatieven voor handen die misschien minder indruk op de buurman maken, maar wel meer binnenruimte en een groter rijcomfort bieden.

Type auto en prijs

Toen Polestar een jaar geleden zijn intrede deed op de Nederlandse markt, vormde de elektrische auto een welkom alternatief voor de Tesla Model 3, die binnen diens segment op dat moment een monopolie bezat. Maar de uitsluitend als vierwielaangedreven krachtpatser verkrijgbare Polestar 2 was met een vanafprijs van bijna 60 mille wel aan de dure kant. Met de komst van twee nieuwe uitvoeringen komt daar verandering in: het zusterbedrijf van Volvo breidt haar gamma naar beneden uit, waarmee je niet langer aan het hoofd van een bedrijf hoeft te staan om er eentje te rijden. Prijzen beginnen bij € 45.900 voor een voorwielaangedreven variant met een 64 kWh groot batterijpakket. Een bedrag waarvoor je ook een Skoda Enyaq of Hyundai IONIQ 5 kunt aanschaffen. Dat zijn crossovers, die weliswaar meer interieurruimte bieden, maar ook een hogere zit. Zit je liever ín je auto dan op de bok, dan bestaan er voor de Polestar nog altijd weinig alternatieven. Bovendien heeft de 2 een groter batterijpakket dan de meeste concurrenten: de Skoda en de Hyundai komen standaard niet verder dan 58 kWh, aartsrivaal Tesla blijft in de basis steken bij 50 stuks. Verder schermt de jonge fabrikant met drie jaar gratis onderhoud, maar daar staat tegenover dat de algehele garantietermijn slechts 2 jaar bedraagt. Bij Hyundai mag je bijvoorbeeld vijf jaar lang aankloppen voor onvolkomenheden. Op de batterijen krijg je bij Polestar 8 jaar garantie. Met de komst van de goedkopere modelvarianten behoort een afgeladen standaarduitrusting tot het verleden: voortaan heb je de keuze uit verschillende pakketten om de auto mee aan te kleden. Meer luxe vind je in het Plus Pakket, een uitgebreide veiligheidsuitrusting maakt deel uit van het Pilot pakket. Voor de gevraagde meerprijs (minstens een paar duizend euro) verkoopt Polestar je ook een 2 met een grotere batterij-inhoud. Niet geheel onbelangrijk: de importeur zegt over genoeg exemplaren te beschikken om tot het einde van 2021 geen ‘nee’ aan klanten te hoeven verkopen. Met ingang van 2022 neemt de voor een volledig elektrische personenauto verschuldigde bijtelling met vier procent toe van 12- naar 16 procent.

Hoe rijdt de Polestar 2 Standard Range Single Motor

De eenvoudigste Polestar 2 heeft één- in plaats van twee elektromotoren. In tegenstelling tot wat binnen dit marktsegment gebruikelijk is, ligt die krachtbron voorin. De enkele elektromotor is goed voor 224 pk en 330 Nm. Het trekgewicht bedraagt 1.500 kilogram: da’s precies evenveel als bij de vierwielaangedreven Polestar 2. De Single Motor-uitvoering weegt wel minder: dat scheelt maximaal 173 kilogram, afhankelijk van het gekozen batterijpakket. Achter het stuur merk je niet veel van het gehalveerde vermogen: de Polestar is nog altijd snel, maar we willen het geen sportauto noemen. Hij deelt onderhuids de nodige onderdelen met een semi-terreinwagen van Volvo: de XC40. De besturing is direct, maar biedt weinig gevoel. Nu de 2 het op zal moeten nemen tegen familieauto’s als die van Skoda en Hyundai, gaat de stugge onderstelafstemming een belangrijkere rol spelen. Klinkerwegen zijn in de Polestar namelijk geen onverdeeld genoegen. Bovendien produceren de standaard 19-inch wielen al het nodige bandenlawaai (de meeste klanten kiezen saillant genoeg voor nóg grotere exemplaren). De elektrische sedan biedt een aangenaam diepe zit en voortreffelijk meubilair, maar de uit de kluiten gewassen middenconsole gooit roet in het eten voor wie langer is dan gemiddeld. Vooral, omdat er voor de bekleding harde kunststoffen zijn gebruikt. Met zijn bescheiden glasoppervlak oogt de Polestar van buiten als een ‘muscle car’, maar binnen moet je terugvallen op de aanvullende veiligheidsuitrusting om te zien wat er om je heen gebeurt. Een 360 graden camera is dan geen overbodige luxe, al moet daar stevig voor worden bijbetaald nu het merk met optiepakketten werkt. Je favoriete hulpsystemen los bijbestellen is er niet bij: de camera in kwestie komt vergezeld van zaken als adaptieve cruise control, dode hoek bescherming en LED koplampen voor de lieve som van € 3.500. Iedere Polestar wordt standaard uitgerust met hulpsystemen als actieve rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning en een noodstopsysteem dat behalve voor voetgangers en fietsers ook voor grote dieren remt.

De Polestar 2 Standard Range Single Motor van binnen

Esthetiek staat bij Polestar hoog in het vaandel. Vandaar dat de basismotorisering er van buiten hetzelfde uitziet als het vlaggenschip. Alleen aan de kleine stickers onderaan de portieren kun je zien wat voor vlees je in de kuip hebt. Een blik door het raam werpen heeft weinig nut: Polestar biedt op de 2 verschillende interieurs aan, die stuk voor stuk zijn gemaakt van diervriendelijke materialen en er allemaal even fraai uitzien. Pronkstuk van het instrumentarium is een rechtopstaand infotainmentscherm, dat werkt met een door Google aangestuurd besturingssysteem. Dat werkt bijzonder intuïtief. Achterin instappen vergt daarentegen wel inspanning, omdat je over de wielkuip naar binnen moet klauteren. Wil je de Polestar als gezinsauto inzetten, dan is het van belang dat je thuis met maximaal vier personen bent: de middentunnel pakt dusdanig fors uit, dat je op de achterbank hooguit twee kinderen kwijt kunt. De beenruimte is daar weliswaar ook voor volwassenen toereikend, maar omdat je achterin hoger zit dan op de voorstoelen, kun je met een lengte boven de 1.85 meter niet meer rechtop zitten. De passagiers hebben achterin de beschikking over hun eigen ventilatiemogelijkheid en twee USB-C stroompunten. Iedere 2 heeft een elektrisch bedienbare achterklep. Zolang je de sleutel op zak draagt, kun je die met een voetbeweging openen. Anders moet je daarvoor de drukknop bovenaan de achterbumper gebruiken, wat bij nat weer vieze handen oplevert. De kofferbak is diep en heeft een inhoud van minimaal 440 liter. Onder de bodem kun je nog meer bagage kwijt; daarnaast beschikt de Polestar over bergruimte voorin, waar je prima jouw laadkabel kunt wegleggen. Jammer dat je de motorkapontgrendeling moet gebruiken om toegang tot die laadruimte te krijgen: bij Tesla open je de voorste kofferbak eenvoudig met een druk op de sleutel.

De Polestar 2 Standard Range Single Motor en het milieu

De voorwielaangedreven Polestar 2 kun je ook met het batterijpakket uit zijn vierwielaangedreven broer kopen. In dat geval gaat er onder de inzittenden 78 kWh aan accucellen schuil. De door ons gereden 64 kWh variant heeft een theoretisch rijbereik van 444 kilometer. In een Polestar met een groter batterijpakket zou je tot wel 542 kilometer ver moeten kunnen komen op een lading stroom. Toen we vorig jaar in een vierwielaangedreven Polestar met een 78 kWh groot accupakket reden, scoorden we een praktijkverbruik van 21,6 kWh per 100 kilometer. De voorwielaangedreven variant met het ‘kleine’ batterijpakket blijkt een stuk efficiënter met zijn stroom om te springen, want ditmaal leverde onze verbruiksronde een cijfer op van 15,3 kWh per 100 kilometer. We vertrokken met 370 kilometer in de - volle - batterij en lazen na afloop op het dashboard af dat we nog 200 kilometer over hadden. Om de sedan te helpen een zo gunstig mogelijk verbruikscijfer te realiseren, kun je zelf de mate instellen waarmee er remenergie wordt teruggewonnen. Daartoe beschikt de EV over drie verschillende standen. Opladen kan aan ieder mogelijk laadpunt, maar met een laadsnelheid van maximaal 125 kW gaat dat een fractie minder snel dan bij de uitvoering met het grotere batterijpakket, die 150 kW aan kan. Aan een reguliere laadpaal is een nachtje slapen sowieso voldoende om de Polestar weer op krachten te laten komen: een 3 fase laadmogelijkheid en twee laadkabels behoren tot de standaarduitrusting.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.