Auto Review Volkswagen Id.3 I 1e facelift
Werk in uitvoering
Volkswagen ID.3 58 kWh Pro Business
- Pluspunten
- Comfortabel rijgedrag
- Verrassend ruim achterin
- Hoogwaardiger afwerking
- Minpunten
- Matig zicht naar achteren
- Geen trekgewicht
- Voor veel uitrusting is een meerprijs verschuldigd
De Volkswagen ID.3 is niet uit het huidige straatbeeld weg te denken. Een hele prestatie voor een elektrische gezinswagen die een paar jaar geleden nog zo moeizaam uit de startblokken kwam. Inmiddels is de EV bijgepunt, maar het model blijft voor Wolfsburg werk in uitvoering.
Conclusie
De Volkswagen ID.3 is dankzij zijn opfrisbeurt een aangenamere EV om in te vertoeven. Fijn rijden deed -ie al, en ruim is de Volkswagen ook. Maar nu kun je met een gerust hart jouw arm op de deur laten rusten en hoef je ook niet meer in te zitten over waar je onderweg moet stoppen om te laden. De meerprijs voor zaken als een warmtepomp en een variabele bagagebodem blijft echter een aandachtspunt, net als het ontbrekende trekgewicht. Bovendien zijn er in deze prijsklasse zuiniger EV’s te koop.
Type auto en prijs
Het leek er even op dat Volkswagen zich lelijk had vergaloppeerd, toen de Duitsers in 2020 de ID.3 lanceerden. De elektrische gezinsauto werd neergezet als een Golf op stroom, maar diverse aanloopproblemen maakten dat het grote publiek er aanvankelijk met een wijde boog omheen liep. Als je op straat om je heen kijkt, zie je dat die schroom inmiddels is verdwenen. Toch is de kritiek nooit verstomd: klanten ergerden zich aan de gebrekkige ergonomie en matige bouwkwaliteit. Beide zaken zijn dan ook aangepakt bij de opfrisbeurt van 2023.
De gefacelifte ID.3 valt aan de buitenzijde te herkennen aan het gewijzigde front – de zwarte balk onder de voorruit is verdwenen – en de C-stijl zonder ‘schubben’: daar zat bij de duurdere uitvoeringen voorheen een sticker op geplakt. Van binnen noteren we een groter infotainmentscherm, zachtere bekledingsmaterialen en ‘slimme’ navigatie: wanneer je voortaan een verre reis met de ID.3 gaat maken, plant de Volkswagen zelf alvast de meest efficiënte laadstops voor je in.
APK inbegrepen
Al dat moois kost minimaal € 42.690, waarmee de ID.3 prijstechnisch tussen zijn zustermodel de CUPRA Born en een alternatief als de Renault Mégane E-TECH Electric in valt. De eenvoudigste batterij heeft een inhoud van 58 kWh en Volkswagen verleent op die accucellen acht jaar of 160.000 kilometer garantie. Op de complete ID.3 krijg je slechts twee jaar garantie. Als doekje voor het bloeden zijn zeven jaar onderhoud én APK bij de aanschaf inbegrepen.
Hoe rijdt de vernieuwde ID.3
De elektrische Volkswagen is achterwielaangedreven en ook de motor ligt achterin, precies zoals dat bij de Kever ooit het geval was. Een bijkomend voordeel van de motor achterin is het feit dat de ID.3 een belachelijk kleine draaicirkel heeft: hoewel de personenwagen de afmetingen heeft van een Volkswagen Golf, kun je ermee straatje keren alsof je in een stadsmini zit. De ID.3 is vooralsnog met maar één elektromotor leverbaar: een 204 pk en 310 Nm sterk exemplaar, dat nog altijd niet overweg kan met een aanhanger of caravan.
Achter het stuur ervaar je de EV als buitengewoon ruim, omdat je naar voren toe over een groot glasoppervlak beschikt. Het contrast met het zicht naar achteren kan haast niet groter: over je schouder zie je nagenoeg niets. Gelukkig beschikt de Volkswagen standaard over een rijke aanvullende veiligheidsuitrusting. Een noodstopsysteem, een waarschuwingsgeluid voor voetgangers en fietsers, actieve rijstrookassistentie, adaptieve cruise control verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning worden altijd meegeleverd. Voor dode hoek signalering moet worden bijbetaald, net als voor een achteruitrijcamera (al dan niet met een blikveld van 360 graden).
De vernieuwde ID.3 van binnen
Ondanks de doorgevoerde interieurwijzigingen zijn de achterdeurpanelen nog altijd van knalhard plastic. Een variabele laadbodem staat onverminderd op de optielijst, maar twee stroompunten voor de achterpassagiers zitten tegenwoordig bij de prijs inbegrepen. Zitten doe je achterin als een vorst, want de wielbasis van de ID.3 houdt het midden tussen die van de huidige Golf en Passat. Wanneer je het optionele panoramadak laat voor wat het is, hebben lange inzittenden op de achterbank evenveel hoofd- als beenruimte.
De kofferbak heeft een inhoud van minimaal 385- en maximaal 1.267 liter: in opbergruimte onder de motorkap wordt door Volkswagen niet voorzien. Hoewel je er achterin dus niet van mee profiteert, doet de cabine van de ID.3 voorin een stuk luxer aan dankzij de zachtere bekledingsmaterialen. Inmiddels zijn wij gewend geraakt aan het grotendeels van traditionele bedieningsknoppen ontdane instrumentarium, maar voor ‘vreemd merk’-rijders blijft het even slikken. In de toekomst moeten Volkswagens voor de belangrijkste functies weer vertrouwde knopjes krijgen.
De vernieuwde ID.3 en het milieu
In tegenstelling tot de Golf bestaat er van de ID.3 geen brandstofversie. Wel kun je kiezen uit verschillende batterijgroottes. De standaard uitvoering heeft 58 kWh aan accu’s onder de inzittenden liggen, goed voor een theoretisch rijbereik van een kleine 430 kilometer (afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau en de daaronder gemonteerde bandenmaat). Het hoogste getal dat wij op de boordcomputer voorbij zagen komen, bedroeg 343 kilometer. Gedurende onze testperiode scoorden we bij een buitentemperatuur van rond de 20 graden een gemiddeld praktijkverbruik van 16 kWh per 100 kilometer, waarmee de daadwerkelijke actieradius ergens uitkomt tussen wat er in de folder staat en op het dashboard viel af te lezen.
Tegen meerprijs kun je ook kiezen voor een batterij van 77 kWh, waarmee het rijbereik zou moeten toenemen tot 560 kilometer op één lading stroom. Het geleverde vermogen is met 204 pk gelijk aan onze testauto, maar de uitvoering met 77 kWh aan accucellen heeft een hogere laadsnelheid (namelijk 170- in plaats van 120 kW). Om zo ver mogelijk te komen op de inhoud van je batterij, beschikt de ID.3 over een spaarmodus en een B(rake)-stand, waarmee de gezinsauto feller regenereert. De mechanische remmen aanspreken is in dat geval nauwelijks nog nodig. Op de optielijst treffen we een warmtepomp aan, waardoor het op temperatuur brengen van de Volkswagen niet nodeloos stroom kost. Daarvoor moet ongeacht de gekozen uitvoering dik duizend euro worden bijbetaald.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
