Auto Review MG 4 I
Positief verrast
MG4 Electric Luxury
- Pluspunten
- Voor dit geld geen gelijke
- Rijke uitrusting
- Riante garantietermijn
- Minpunten
- Heleboel dagelijkse ergernissen
In Nederland kennen we de hybride MG EHS en de elektrisch aangedreven MG 5, MG ZS en Marvel R. Een hatchback was er nog niet, maar daarin komt verandering met déze auto: de MG 4 Electric.
Conclusie
Een EV van tweeendertig mille die kan snelladen met 135 kW en zo’n 400 km ver komt op één lading stroom? Met 7 jaar garantie? Da's best indrukwekkend. Aan boord is het bovendien geen kale bedoening. Waar de MG4 Electric steken laat vallen, is in details. Daar zitten de nodige dagelijkse ergernissen bij, of het nu gaat om de verwarming of de aanvullende veiligheidsuitrusting. Maar het staat onomstotelijk vast, dat de Chinezen met een auto als deze de grenzen verleggen als het om betaalbaar(der) elektrisch rijden gaat.
Type auto en prijs
De MG4 is opnieuw een volledig elektrisch aangedreven auto. Met een prijskaartje van € 32.285 is het niet alleen de voordeligste EV die je bij MG kunt kopen: een rondgang langs de concurrentie leert, dat je voor zulke bedragen hooguit met een elektrische stadsauto huiswaarts keert. Feitelijk is de 4 een concurrent voor de Renault Mégane E-TECH en Volkswagen ID.3, maar die kosten minimaal 38 mille. Hoe goed het prijskaartje van de 4 het ook doet op een reclameposter, de uitvoering die erbij hoort laten de Chinezen ongetwijfeld liever niet zien. De MG laadt dan maar met 1 fase, beschikt over het kleinste batterijpakket en mist zelfs een make-up spiegeltje in de zonneklep.
Wij kregen van de importeur daarom het vlaggenschip mee: de Luxury. En die kost - compleet met een 64 kWh groot batterijpakket, stembediening, een warmtepomp, drie fasen laadmogelijkheid en ’n 360 graden camera - € 37.785. Nog altijd een bijzonder scherpe prijs, gecombineerd met een gulle garantietermijn: MG biedt zeven jaar of 150.000 kilometer garantie op de complete auto.
Hoe rijdt de MG4 Electric
Hoe rijdt dat dan, deze MG? Nou, om eerlijk te zijn beter dan verwacht! Gezien zijn prijs ga je er toch van uit dat er wellicht wat compromissen zijn gedaan maar hij rijdt meer dan prima. De 4 heeft natuurlijk een laag zwaartepunt door de batterijen in de bodem. En dat merk je. Hij heeft een prima weggedrag en haalt geen verrassende streken uit, bijvoorbeeld in een snel genomen bocht. De 0-100 km/h sprint kost 7,7 tellen. Lekker vlot dus, al zijn we dat van elektrische auto’s wel gewend.
De Chinezen leveren hun elektrische hatchback met twee verschillende elektromotoren, afhankelijk van de gekozen batterijgrootte. Onze testauto is het topmodel, dus die heeft niet alleen de meeste accucellen aan boord, maar ook het hoogst mogelijke vermogen: 204 pk en 250 Nm koppel. Je kunt met de MG zelfs een caravan aankoppelen, zij het dan een kleintje: het trekgewicht bedraagt 500 kilogram. De MG4 heeft zogeheten custom drive mode. Er is keuze uit ‘Eco’, ‘Standard, ‘Sport’ en ‘Snow’. En dan is er nog de stand ‘Custom’ waarbij je zelf bepaalt welke modus je kiest voor zoals de stuurinrichting, het vermogen, remkracht en de vering.
Lompe stuurcorrectie
Alleen op de duurste uitvoering van de MG4 profiteer je van de voltallige veiligheidsuitrusting, met zaken als dode hoek bescherming en een waarschuwing bij kruisend verkeer. Nu is het natuurlijk fijn dat zulke hulpsystemen op de 4 verkrijgbaar zijn, maar dan moeten ze wel een beetje werken. En daar gaat het bij MG nog mis. Neem de actieve rijstrookassistentie: wanneer je een andere auto hebt ingehaald en je gebruikt de tiptoets van de richtingaanwijzer, dan heb je al een lompe stuurcorrectie te pakken voordat je goed en wel op de juiste rijstrook bent aanbeland. Daar komt de gebrekkige ergonomie van de MG nog bij, want de bedieningsknoppen zijn multifunctioneel en da’s zeker aan het begin even puzzelen.
De MG4 Electric van binnen
Wat opvalt is de geringe hoogte van 1 meter 50. Althans, gering voor een elektrisch aangedreven auto: een Volkswagen ID3 is bijvoorbeeld 6 centimeter hoger. Vaak zijn EV’s wat hoger, omdat het benodigde batterijpakket schuilgaat in de bodem. Wil je toch binnenruimte behouden, dan zal je daar dus bovenop moeten gaan bouwen. De relatief geringe hoogte van de MG4 Electric is mogelijk gemaakt door de bijzonder platte batterij. Die is maar 11 centimeter dik. De bagageruimte is 363 liter groot. Gooi je de achterbank plat, dan is er 1.165 liter ruimte voor handen. Daarmee is het geen ruimtewonder: in de eerder aangehaalde ID3 kunnen beduidend meer spullen mee. De achterbak van de MG kent geen dubbele laadvloer. Dit is immers een achterwielaandrijver, dus ligt de elektromotor bij de achteras.
De ruimte voor de inzittenden is wel prima, zowel voor- als achterin. Er is meer dan genoeg hoofd- en beenruimte. Er is bovendien achterin vrijwel geen middentunnel en de middenconsole tussen de voorstoelen zit voor de middelste achterpassagier niet in de weg. Overigens vind je achterin wel een stroompunt maar geen uitstroomroosters voor de airco. In het dagelijks gebruik noteren we een behoorlijke lijst aan ergernissen. De verwarming slaagt er bijvoorbeeld niet in om een behaaglijke temperatuur te creëren. Het is óf te koud óf te warm aan boord. Het ‘dienblad’ dat dienst doet als draadloze oplaadmogelijkheid, zit vreselijk in de weg wanneer je jouw bekerhouder of Apple CarPlay wilt gebruiken.
Omslachtige startprocedure
Het aanraakscherm van het infotainmentsysteem geeft herhaaldelijk niet thuis. De ‘fish eye’-lens van de achteruitrijcamera vertekent dusdanig, dat je het idee krijgt in te parkeren door het kijkgaatje van een hotelkamerdeur. Verder mist de MG een achterruitenwisser en kent de EV een omslachtige startprocedure, waarbij alle deuren dicht moeten zijn en het rempedaal dient te worden ingetrapt om de EV aan de praat te krijgen. Alleen weet je nooit precies hoe diep je het rempedaal moet intrappen, waardoor wij herhaaldelijk met een dienst weigerende testauto zaten.
De MG4 Electric en het milieu
MG biedt de 4 aan met verschillende batterijgroottes: eentje van 51- en een met 64 kWh aan accucellen. De actieradius bedraagt - in de folder! - tussen de 350- en 450 kilometer. Of je daar in de praktijk bij in de buurt kunt komen, is afhankelijk van… of je de verwarming inschakelt. Op het dashboard van de MG lazen we voorafgaand aan onze praktijktest een rijbereik af van 389 kilometer met de verwarming aan en 410 stuks met de klimaatcontrole uit. En dat, terwijl de MG in het door ons gereden uitrustingsniveau standaard een warmtepomp heeft! Maar daar heb je schijnbaar alleen profijt van, wanneer de auto aan de laadpaal staat. Het gemiddelde stroomverbruik bedroeg uiteindelijk 17,1 kWh per 100 kilometer.
Om je te helpen optimaal gebruik te maken van de meegebrachte stroom, beschikt de 4 over verschillende rijmodi. Je kunt ook zelf invloed bepalen op de mate waarin de hatchback remenergie terugwint. In tegenstelling tot zijn crossover broers en zussen kan de 4 laden met een snelheid tot 135 kW. Aan een openbare laadpaal laadt de MG met drie fasen. In beide gevallen ben je dan wel aangewezen op het door ons gereden topmodel.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
