Auto Review Kia Optima II
Zegt het voort
Kia - Optima 1.7 CRDi
Conclusie
De Kia Optima verdient een grotere naamsbekendheid dan de middenklasser nu heeft. Voor een scherpe prijs rijd je een comfortabele auto, die weliswaar iets minder verfijnd is dan de Europese alternatieven, maar wel een stuk completer. De overijverige rijhulpsystemen schieten hun doel voorbij. Wie langer is dan 1.90 meter, kan bovendien beter naar een andere auto uitzien.Type auto en prijs
Dankzij de Picanto en de Sportage is Kia uitgegroeid tot een klinkende naam in de autoindustrie. Maar de Koreanen verkopen nog meer modellen, die niet allemaal zo’n grote naamsbekendheid genieten. Het meest treffende voorbeeld is de Optima; een zakensedan met de afmetingen van een Ford Mondeo. De Nederlandse importeur introduceerde de middenklasser in 2012 in ons land. De Optima werd hoofdzakelijk als hybride in de markt gezet, omdat de beschikbare dieseluitvoering niet voor fiscaal voordeel in aanmerking kwam. Met dank aan een nieuwe, ‘schone’ zelfontbrander koop je tegenwoordig al zo’n grote Kia voor € 30.995. Je krijgt er dan meteen een gewijzigd uiterlijk bij, hoewel de Optima zijn lage, gestrekte gestalte heeft behouden. De Koreanen hebben flinke plannen met het model, want voor het einde van 2016 moet er een stationwagen in de showroom staan. Bovendien levert de importeur de zakenauto straks ook met een benzinemotor. We noemden al eerder de Mondeo, maar bij Kia hopen ze eveneens de potentiële kopers van een Volkswagen Passat te kunnen verleiden. In verhouding tot de Passat is de Optima iets goedkoper, maar de Ford heeft een nog vriendelijker prijskaartje.Hoe rijdt de Kia Optima 1.7 CRDi
Op het moment van schrijven verkoopt Kia Nederland de Optima alleen met een 141 pk sterke dieselmotor. Dat blok, 1,7 liter groot, is een stuk sterker dan de eenvoudigste zelfontbranders van Ford en Volkswagen. Ook het koppel ligt met 340 Nm hoger, net als het trekgewicht. Dat bedraagt bij de Koreaan 1.800 kilogram. De daklijn van de Kia is echter dusdanig laag, dat uw testredacteur met zijn lengte van 1.93 meter maar moeilijk van die prestaties kon genieten. Een week lang zat hij verkrampt achter het stuur, met dank aan het glazen dak waarmee de wagen vanaf het tweede uitrustingsniveau is uitgerust. Een bijzondere extra voor een sedan, maar geen aanrader voor lange lieden. Ben je niet zo groot, dan beleef je meer plezier aan de Optima. Het is een comfortabele auto, die zeker in combinatie met de door ons gereden zeventraps automaat nauwelijks steken laat vallen. Je hebt altijd genoeg vermogen voor handen en daar hoef je niet eens de aanwezige sportstand voor in te schakelen. Onderweg hoor je de dieselmotor nauwelijks, maar dat kan niet worden gezegd van de banden. Afrolgeluiden dringen namelijk wél tot de inzittenden door. Wat dat betreft zijn er stillere alternatieven voor handen, zoals ook de besturing niet tot de beste in het segment behoort. De stuurinrichting van de grote Kia doet wat hij moet doen, maar gevoel komt er niet bij kijken. De Optima is leverbaar met een uitgebreide veiligheidsuitrusting, al zijn de meeste systemen voorbehouden aan het duurste uitrustingsniveau. Optioneel bijbestellen behoort niet tot de mogelijkheden. Selecteer je in de folder de door ons gereden ExecutiveLine met automaat, dan heb je de beschikking over dodehoekdetectie, verkeersbordherkenning, adaptieve cruise control, een waarschuwing bij kruisend verkeer en een actieve rijstrookassistent. Ze mogen de veiligheid dan ten goede komen, de Kia gaat er niet aangenamer door rijden. De hulpsystemen doen namelijk overdreven hun best. Zo worstel je met de rijstrookassistent om het stuurwiel, versnelt én vertraagt de adaptieve cruise control nogal abrupt en geeft de dode hoek signalering een indringende piep wanneer je zelf aan het inhalen bent. Sinds de modelwissel beschikt de Optima over een extra zijruitje, maar dat draagt er niet aan bij dat je meer ziet over je rechterschouder. Het zicht rondom blijft dus een aandachtspunt.De Kia Optima 1.7 CRDi van binnen
Cruise control, klimaatcontrole, een navigatiesysteem inclusief achteruitrijcamera, parkeersensoren rondom; de Optima is qua standaarduitrusting nog een Koreaan van het oude stempel. Je krijgt veel voor (relatief) weinig en die snuisterijen hoeven nauwelijks iets te compenseren. Het interieur ziet er verzorgd en zakelijk uit (dat van het vorige model was iets origineler om naar te kijken), maar wanneer je een lange rit maakt met je arm op de armsteun, merk je dat de gebruikte materialen nog altijd harder zijn dan wat de concurrentie aan bekledingsmaterialen gebruikt. We beklaagden ons eerder over de beperkte hoofdruimte voorin, maar achterin heb je daar gek genoeg geen last van. De beenruimte is bovendien op directiewagenniveau. Zowel voorin als op de achterbank heb je de beschikking over meerdere stroompunten. De achterbank is in delen neerklapbaar, al werkt de bediening wat omslachtig. Je moet namelijk eerst in de kofferruimte een hendel omhalen en vervolgens kun je vanaf de achterbank de rugleuningen neerklappen. De grote Kia heeft geen vlakke laadvloer en ook een dubbele bodem ontbreekt in de bagageruimte. Ronduit ouderwets zijn de beugels van de achterklep, die bij volle belading in je koffers kunnen prikken. Kia geeft alleen de inhoud van de kofferbak op met de achterbank op zijn plek. In dat geval kun je in de middenklasser 510 liter aan bagage kwijt. De kofferbak van de Mondeo en de Passat is in beide gevallen groter (550- en 586 liter).De Kia Optima 1.7 CRDi en het milieu
Vooralsnog is de Optima uitsluitend verkrijgbaar met een dieselmotor. Daar komt voor het einde van 2016 verandering in, wanneer de importeur niet alleen een hybride uitvoering in het leveringsgamma opneemt, maar ook een benzinemotor met turbo. Het praktijkverbruik van de door ons gereden testversie - met automaat - bedroeg 1 op 16,6. Zelf beweren de Koreanen dat 1 op 22,7 haalbaar moet zijn. Wij hadden in eerste instantie ook het idee dat we op een betere score afstevenden - na bijna 700 kilometer gaf de brandstofmeter nog ruim de helft aan - maar de tankinhoud bleek met 70 liter gewoon erg groot.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
