logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Optima II

Ruim, maar niet sportief

Kia - Optima Sportswagon GT 2.0 T-GDi

De sedanversie van de Kia Optima heeft gezelschap gekregen van een stationwagen. In onze regionen een veel belangrijkere auto, want in deze klasse neemt die carrosserievariant ruim tweederde van de verkopen voor zijn rekening.

Conclusie

Kia wil langzaam maar zeker ook in de hogere klasse een rol gaan spelen in Europa. Daarom krijgt de tweede generatie van de Optima al kort na de introductie van de sedan 'gezinsuitbreiding' met een stationwagen. Qua uiterlijk is de Optima SW beter gelukt dan de sedan. Hij biedt een vorstelijk laadvolume en veel uitrusting. Minder enthousiast worden we van de ongevoelige besturing en de wat rumoerige nieuwe turbo-benzinemotor. Die krachtbron is wel sterk, maar door zijn relatief hoge verbruik en CO2-uitstoot schiet de prijs van de auto de hoogte in.

Type auto en prijs

Kia heeft inmiddels een stevige positie veroverd op de Nederlandse markt. Maar dat is vooral gebeurd met kleine en middenklasse auto en met SUV's. Grotere modellen verkochten moeizaam; de vorige generatie van de Optima was op die regel geen uitzondering. Het nieuwe model maakt een betere kans, omdat daarvan ook een stationwagen beschikbaar is. Die Optima SW heeft vrijwel dezelfde buitenmaten als de sedan, alleen de hoogte bedraagt een half centimetertje meer. Daarbij daalt de daklijn minder snel dan bij de coupé-achtige sedan en loopt ook nog verder door. Het gaat overigens om forse afmetingen bij de Kia Optima SW, want de auto meet in de lengte 4,86 meter en dat is vergelijkbaar met een Ford Mondeo of een Renault Talisman. Dat het een Kia is, zie je meteen aan de 'familie-grille'. De Optima SW is € 1.500,- duurder dan de sedan en dat brengt de vanafprijs voor deze auto op € 32.495,- voor de 1.7 CRDi. De duurste Optima SW is de 2.0 T-GDi want die is er alleen in een sportieve en zeer luxueus uitgeruste GT-versie voor liefst € 54.495,-. Dat komt niet alleen door de rijke uitrusting, maar vooral vanwege de relatief hoge CO2-uitstoot en het BPM-tarief dat daarmee gepaard gaat. Wie het topmodel aanschaft, stort namelijk meteen € 21.255,- aan belasting in de staatskas, de BTW niet eens meegerekend!

Hoe rijdt de Kia Optima Sportswagon GT 2.0 T-GDi

Kia probeert de Optima SW wat sportiever neer te zetten met GT en GT-Line versies. De Optima SW 2.0 T-GDi, waar we vanwege de nieuwe motor de meeste kilometers mee reden, is zelfs alleen als GT te krijgen. Dat houdt onder meer in dat de auto een elektronisch instelbaar onderstel heeft (de stugheid van de schokdempers kan worden aangepast), rode remklauwen en een in de geluidsstudio ontworpen uitlaatgeluid. Bij dat laatste wordt er extra motorgeronk via de luidsprekers weergegeven. De rijkwaliteiten van de Optima SW zijn wel in orde, maar sportief kunnen we de auto niet vinden. Het inschakelen van de sportstand met een knopje achter de versnellingspook helpt daar ook niet bij. Het comfort wordt er minder door, de automaat gaat hardhandiger schakelen en de motor reageert sneller, maar niet nauwkeuriger op het gaspedaal. En je krijgt in die sportstand altijd extra gebrom van de motor via de luidsprekers; een onnatuurlijk geluid dat we al snel als hinderlijk gingen ervaren. We vonden de stationwagen eigenlijk het prettigst rijden in de spaarstand, want dan schakelt de automaat vroeg op, wat gezien het reeds bij 1.350 toeren aanwezige maximum koppel van 353 Nm makkelijk kan. En de eco-stand heeft als voordeel dat het motorgeluid gering blijft, de sound actuator niet meebromt en de auto als geheel beter in balans is. De besturing blijft echter in alle standen gevoelloos en als de rijstrookassistentie is ingeschakeld, stuurt de auto soms ongewild en onnodig een beetje voor jou, waardoor het contact met de wielen nog slechter aanvoelt. De Optima SW 2.0 T-GDi is wel een lekker vlotte auto, die moeiteloos hoge snelheden haalt (top 235 km/h) en ijverig sprint (0-100 in 7,6 sec). De Optima wordt standaard geleverd met rijstrookassistentie. In stapjes kan de uitrusting verder worden opgewaardeerd, maar de 2.0 T-GDi is altijd een GT met het 'hele boekje' aan luxe. In dat geval is er ook een hele reeks veiligheidsvoorzieningen en assistentiesystemen aan boord, zoals autonoom remmen in de stad (Autonomous Emergency Braking), adaptieve snelheidsregeling, een parkeerassistent, een camera die de verkeersborden leest, dode hoek-detectie, een alarmering voor kruisend verkeer achter de auto (Rear Cross Traffic Alert), een grootlicht-assistent en bochtverlichting.

De Kia Optima Sportswagon GT 2.0 T-GDi van binnen

Het interieur van de Optima SW is het sterkste punt van de auto. De ruimte is gigantisch te noemen; zelfs een uit de kluiten gewassen Europeaan - pakweg twee meter - kan gemakkelijk achter een even uit de kluiten gewassen soortgenoot op de achterbank plaatsnemen. Er is een riante beenruimte en als er geen optioneel panoramisch schuifdak is gemonteerd, mag ook de hoofdruimte op de achterbank genereus worden genoemd. De kofferbak stelt evenmin teleur met 552 liter laadvolume. Dat kan groeien tot een indrukwekkende 1.686 liter als je de rugleuning van de achterbank (in delen) neerklapt, wat vanuit de laadruimte met praktische hendels kan. De laadvloer heeft een aangenaam lage tipdrempel en is bijna geheel vlak. Hij loopt een fractie op met neergeklapte rugleuning. Handig is de optie om de kofferklep automatisch te laten openen als degene met de sleutel op zak enkele seconden een halve meter achter de achterklep gaat staan. Da's met je handen vol iets praktischer dan balancerend op één been onder de bumper schopbewegingen maken, zoals bij sommige concurrenten het geval is. In het interieur van de Optima is de Duitse ontwerp-invloed voel- en zichtbaar. Het is een redelijk opgeruimd interieur, waarin bijna alles wat je kunt of moet bedienen in de middenconsole of op het stuurwiel is te vinden. De afwerking van het geheel is netjes en voelt solide aan. De Optima SW is een grote auto en om je te helpen dat allemaal te overzien kan er met camera's een 360 graden beeld rond de auto worden getoond op het beeldscherm in de middenconsole. Het is op de basisversie niet standaard, maar parkeersensoren rondom zijn hoe dan ook bij de prijs inbegrepen, evenals een achteruitrijcamera. Ook voor het navigatiesysteem, de klimaatregeling, cruise control, regensensor en de 17-inch lichtmetalen wielen hoeft niet te worden bijbetaald.

De Kia Optima Sportswagon GT 2.0 T-GDi en het milieu

De Kia Optima SW zal vanaf de start worden geleverd met een 1,7 liter dieselmotor met 141 pk (1.7 CRDi) of een nieuwe tweeliter turbo-benzinemotor met liefst 245 pk (2.0 T-GDi). In 2017 komt daar de plug-in hybride versie bij - met een tweeliter benzinemotor en een elektromotor die tezamen 205 pk leveren - die nu al in de sedan wordt geïntroduceerd. Maar voor fiscale begunstiging komt die krachtbron voor de stationwagen te laat. Alle versies van de Optima SW hebben het energielabel C, met uitzondering van de tweeliter turbo-benzinemotor, die een F scoort. Daarmee vallen alle versies nu in de hoogste bijtellingscategorie van 25 procent, voor wie de auto zakelijk wil rijden. Volgens de NEDC verbruikstest scoort de door ons gereden 2.0 T-GDi 8,2 liter per 100 kilometer, maar dat valt in de praktijk zo'n 15 tot 20 procent hoger uit.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.