logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Peugeot 206 I

Blijvend populair!

Peugeot - 206

Pluspunten
  • Rijdt voortreffelijk, heel comfortabel
  • Uiterlijk nog steeds modern, bijna tijdloos
  • Zeer groot en breed aanbod
Minpunten
  • Veel kleine, maar vrij onschuldige storingen

Wat vindt de Wegenwacht?

De elektronica speelt ook de Peugeot 206 parten. De individuele bobines van de benzinemotoren laten het wel eens afweten, waardoor de motor op drie cilinders gaat lopen. Niet doorrijden, als er snel aan een bobine is te komen, heeft de Wegenwacht dat zo gemaakt. Een bekend euvel is ook het multirelais. Als dat kapotgaat, vallen alle elektrische functies uit en de motor houdt er dus ook mee op. Dat is op zich snel te verhelpen, als er een relais voorhanden is. Vocht in de stekkers van de centrale computer zorgt voor allerhande storingen, maar het is een kleinigheid. Vuil in de multistekker van de injectie kan ertoe leiden dat de motor niet aanslaat, kwestie van schoonmaken. Een losse massakabel is ook een mogelijkheid. De botssensor onderbreekt de brandstoftoevoer bij een aanrijding, maar ook bij te hard parkeren tegen een stoeprand. Verschillende types benzinemotoren kunnen bij hogere kilometerstanden olie gaan lekken op de koppakking. Zo lang de olie op peil blijft, hoeft dat geen ramp te zijn. Bijgeluiden uit de voorwielophanging duiden op slijtage van kogels en dergelijke. Als het te erg wordt, is dit een APK-afkeurpunt.
De Peugeot 206 is als occasion nog steeds heel populair. Het succes blijft maar aanhouden. De 206 was in zijn productiejaren jarenlang één van de best verkochte auto’s in Nederland èn daarbuiten. Tot op heden is dit model zelfs de best verkochte Peugeot aller tijden.

Waar praten we over?

De elektronica speelt ook de Peugeot 206 parten. De individuele bobines van de benzinemotoren laten het wel eens afweten, waardoor de motor op drie cilinders gaat lopen. Niet doorrijden, want daar kan de katalysator niet tegen. Als er snel aan zo’n bobine is te komen, heeft de wegenwacht dat zo gemaakt. Een bekend euvel is ook het multirelais. Als dat kapotgaat, vallen alle elektrische functies uit en de motor houdt er dus ook mee op. Dat is op zich snel te verhelpen, als er een relais voorhanden is. Vuil in de multistekker van de injectie kan ertoe leiden dat de motor niet aanslaat, kwestie van schoonmaken. Een losse massakabel is ook een mogelijkheid. Als de motor niet aanslaat, kan ook de BCM de oorzaak zijn. Dit is de computer die heel de auto ‘beheert’. De Wegenwacht haalt de stekker los en zet die opnieuw vast, of brengt in het ergste geval een noodvoeding aan. De botssensor onderbreekt de brandstoftoevoer bij een aanrijding, maar ook bij te hard parkeren tegen een stoeprand. De motor start dan niet meer, de Wegenwacht kan dat snel resetten, al is het eigenlijk niet eens pech te noemen. Verschillende types benzinemotoren kunnen bij hogere kilometerstanden olie gaan lekken op de koppakking. Zo lang de olie op peil blijft, hoeft dat geen ramp te zijn, dus wel blijven peilen en eventueel bijvullen. Bijgeluiden uit de voorwielophanging duiden op slijtage van kogels en dergelijke. Als het te erg wordt, is dit een APK-afkeurpunt.

Uitvoeringen en varianten

De 206 heeft een heel breed programma. Vanaf de start is hij er als drie- en vijfdeurs. In 2000 kwam de 206 CC als coupé/cabrio en in 2002 kwam de compacte stationcar SW. Die twee varianten verdwenen met de komst van de 207 uit het programma. In het programma komen vijf benzinemotoren en drie diesels voor. De 1,1 liter benzinemotor levert 44 kW/60 pk en is daarmee wel wat ‘mager’ voor een auto in deze klasse. De 1,4 is er met 55 kW/75 pk of 65 kW/89 pk en die versies zijn het meest verkocht. Er is een 1,6 met 80 kW/108 pk en voor de CC, SW en GTI ook een 2,0 liter met 100 kW/136 pk. De bloedsnelle RC met een 130 kW/175 pk sterke 2,0 is een zeldzaamheid. Bij de diesels zien we een 1,4 HDi met 50 kW/68 pk, vanaf 2004 een 1,6 HDiF met 80 kW/108 pk en tot 2005 een 2,0 HDiF met 66 kW/90 pk. In de eerste bouwjaren was er ook een turboloze 1,9D met 51 kW/69 pk. Na de gebruikelijke Peugeot-aanduidingen XR, XS, XT en de exclusieve Gentry bestond het programma uit de X-Line, X-Design en vanaf 2005 ook One-Line, Air-Line, XS-Line. Daarnaast waren er langlopende actiemodellen zoals de Quicksilver, Pack, Eco, Griffe, Roland Garros, Forever en Generation. In een beperkt programma (één benzine- en één dieselmotor) kreeg de 206 in 2010 nog een facelift als 206+, met een front dat lijkt op de 207. Elders in deze database vindt u nog een afzonderlijke occasiontest van de 206+, een aanrader voor wie een wat jonger exemplaar zoekt.

De Peugeot 206 als occasion

De Peugeot 206 is nog steeds heel populair, maar geleidelijk komt hij steeds vaker voor in de zeer betaalbare prijsklassen, met vaak al drie of vier voorgaande eigenaren. Dat hoeft geen bezwaar te zijn, als die historie en met name de onderhoudshistorie maar inzichtelijk is. Een verwaarloosd exemplaar, of eentje waarbij je zo je twijfels hebt, kun je gerust laten staan. Het aanbod is nog steeds zó groot, dat er keuze genoeg is, je hoeft er echt niet ver voor van huis. Een mooie, nette en goede 206 kan nog steeds een stevige prijs opbrengen en dat is de auto ook wel waard. Met andere woorden: ga niet voor de allergoedkoopste, maar kies de mooiste en beste die je kunt betalen. Voor startende automobilisten is een 206 daarmee intussen ook haalbaar, maar kijk wel uit voor exemplaren die enorm veel kilometers hebben gereden. Zie het kader van de Wegenwacht!

De proefrit

De Peugeot 206 is nog steeds een voortreffelijk rijdende, compacte auto. Het veercomfort is gewoon béter dan in menig moderne auto! De voorstoelen zitten prima, al blijken ze op lange ritten wel wat zacht. Op ruw wegdek dringt wel vrij veel bandengeluid in het interieur door. Met de minst krachtige 1,4 liter benzinemotor is de 206 al een redelijk vlotte auto, die qua prestaties voor veel automobilisten voldoende heeft te bieden. In de dagelijkse praktijk mag je voor een normale benzineversie een gemiddeld verbruik rond 1 op 14 á 15 verwachten.

Conclusie

De 206 blijft nog jaren een geliefde occasion. Dat betekent aan de ene kant dat er nu al zeer betaalbare exemplaren zijn voor de startende automobilist (wel even lid worden van de Wegenwacht!) en wie juist een van de laatste exemplaren koopt, krijgt er over enkele jaren nog een goede prijs voor terug. Het is kwalitatief niet de sterkste auto in zijn klasse, maar wel een van de fijnste en meest gewilde.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Van Hunnik Veenendaal B.V.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.