Auto Review Peugeot 206 I
Lekker anders
De Peugeot 206 CC heeft als occasion best een bijzondere positie. Het was ooit één van de allereerste ‘coupé-cabrio’s’. Dat maakt ‘m leuk, bijzonder en zomer en winter een ideale auto. Hij heeft een wat speels imago en tegenwoordig zijn ze voor heel bescheiden prijzen te koop.
- Pluspunten
- Zomer en winter bruikbaar
- Rijdt heel comfortabel
- Nog steeds aansprekend uiterlijk
- Minpunten
- ‘Meisjesimago’
Wat vindt de Wegenwacht?
Technisch is de CC natuurlijk identiek aan de normale 206. Voor de meest voorkomende euvels verwijzen we hier even naar de occasiontest van de gewone 206. De CC heeft ook enkele specifieke euveltjes. Waterlekkage is een veel gehoorde klacht, in veel gevallen is daar niet veel aan te doen. Als het al te erg wordt, kun je eens wat afdichtrubbers laten vervangen, maar helemáál waterdicht is bijna een illusie. Het elektrisch bediende dak heeft ook wel eens de neiging in storing te gaan, waardoor het halverwege omhoog blijft staan. Dan wil het geen kant meer op. Voor de wegenwacht is dit ook een mooie uitdaging, met het nodige prutsen en rommelen krijgt hij het meestal wel weer dicht. Die ‘dakproblemen’ komen veel vaker voor bij exemplaren die ooit een flinke (achter-)schade hebben gehad, of die een zwaar leven hebben gehad. Kleurverschillen en andere schadesporen zijn dus nog meer dan bij andere auto’s ‘alarmbellen’. In het gebruik is het belangrijk dat de afdekking van de bagage in de bagageruimte goed op zijn plek zit. Als die losschiet, dan wil het dak niet meer open of dicht. Het gebeurt ook dat dit juist gebeurt als het dak wordt geopend of gesloten, waardoor het (zie boven) half open blijft staan. De oorzaak is dan snel gevonden!
Over de Peugeot 206 CC
De Peugeot 206 CC was bij zijn introductie uniek: een cabrio met een neerklapbare hardtop. Die is in de zomer zo open als een cabrio moet zijn en de rest van het jaar zo dicht als een dichte auto. Nu zijn ze heel betaalbaar en nog steeds heel leuke en fijne auto’s.
Uitvoeringen en varianten
Er zijn maar drie verschillende motoren in de 206 CC toegepast. De 1,6 liter benzinemotor komt het meest voor en met z’n 80 pk/108 pk is die voor de meeste gebruikers ook sterk genoeg. Er is ook een 2,0 liter met 100 kW/136 pk, voor wie per se meer motorvermogen wil. Pas minder dan twee jaar voor het einde van de productie (maar dat wisten we toen nog niet) kwam er nog eentje bij, een 1,6 liter diesel, met eveneens 80 kW/108 pk. De CC heeft maar één heel complete uitvoering. In 2005/6 was er een tijdelijke uitvoering die ‘Roland Garros’ heet en alleen is geleverd in donkergroen. In 2007 was de 1,6 er ook nog even als Quicksilver, de 2,0 vanaf medio 2005 als ‘Griffe’ en die uitvoering was er ook nog als diesel.
De Peugeot 206 CC als occasion
Helaas hebben leuke en eigenzinnige auto’s als de 206 CC ook de nodige aantrekkingskracht op lieden die de auto niet laten zoals die is bedoeld. Woeste oorlogskleuren, dikke wielen, lelijke spoilers, dat is lang niet ieders smaak en de auto wordt er niet beter en zeker niet waardevaster door. Een 206 CC koop je vooral met je hart, maar het is toch veruit het verstandigst een zo gaaf mogelijk en origineel exemplaar te kiezen. Kijk uit voor verwaarloosde auto’s, eis een kloppende onderhoudshistorie en wees bijzonder kritisch op sporen van schade, met name aan de achterzijde (zie column Wegenwacht). Het goede nieuws is dat er nog volop aanbod is van nette 206 CC’s en je dus precies een exemplaar kunt zoeken dat je aanspreekt. Er is niet zoveel keuze in kleuren en tenzij je per se steeds wilt ‘knallen’ heb je aan die 1,6 liter motor echt genoeg. Voor een liefhebbersauto als de 206 CC moet je eventueel bereid zijn iets verder van huis te kijken, maar vaak staat er gewoon al een heel mooie bij je ‘om de hoek’. O ja: die diesels zijn héél schaars in ons land.
De proefrit
Net als de gewone 206 is de CC een heel fijne auto in het gebruik. Zeker voor een zo compact model is deze Peugeot opvallend comfortabel. Het is een heerlijke auto om te flaneren, maar je kunt er ook zomer en winter gewoon je dagelijkse kilometers mee rijden. Weet je wat lekker is? Na een vreselijke dag op kantoor je dakje openklappen en op je gemak helemaal binnendoor naar huis rijden. Met de frisse rijwind vervliegen al je zorgen! Ja, je moet natuurlijk ook wat concessies doen. De achterbank moet je gewoon vergeten, althans om er iemand op te laten zitten en met het dak open is de bagageruimte echt minimaal. Als je normaal met de 1,6 rijdt, kom je ook best aan een verbruik rond 1 op 12 á 13. Hou je er wel rekening mee dat de 206, ook als CC, niet helemaal de degelijkste auto op de markt is en dat je met gewoon tijdig en goed onderhoud een hoop malheur kunt voorkomen?
Conclusie
Als je eens wat ànders wilt, een auto die je op de eerste plaats voor je plezier koopt, maar ook gewoon elke dag kunt gebruiken, dan is een 206 CC een aanrader. Er zit een ‘maartje’ aan. De 206 CC is veel door vrouwen gekocht, dus hij heeft wel een beetje een ‘meisjes-imago’. Gewoon niks van aantrekken, al helemaal niet als je zelf een meisje bent!
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Peugeot 206 CC.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
