Auto Review Porsche Cayenne II (958) 1e facelift
Speciale aanbieding
Porsche - Cayenne S E-Hybrid
Conclusie
De Porsche Cayenne S E-Hybrid is minder krachtig dan de benzineversie waarvan hij is afgeleid en het brandstofverbruik ligt nog altijd hoog. Eigenlijk is de stekkerhybride alleen interessant voor mensen die hem ook zonder fiscaal voordeel kunnen betalen. Voor hen is de SUV nu een koopje.Type auto en prijs
De Porsche Cayenne is niet de auto waar de fabrikant zijn iconische status aan dankt, maar het is wel het model dat het meeste de showroom verlaat. De SUV biedt zijn kopers de glamour van de merknaam, maar het gebruiksgemak van een familieauto. Met de introductie van een stekker-hybride wordt de Cayenne er alleen maar interessanter op. De E-Hybrid is de goedkoopste uitvoering die je kunt kopen, met dank aan de Nederlandse overheid, die er in 2014 geen BPM over rekende. Zodoende mag –ie voor € 84.500 mee naar huis. De concurrentie heeft het nakijken: hoewel Volvo en Audi een plug-in hybrideversie van hun SUV’s hebben aangekondigd, heeft Porsche voorlopig het alleenrecht in dit exclusieve segment.Hoe rijdt de Porsche Cayenne S E-Hybrid
Achter het stuur van de Cayenne S E-Hybrid begrijp je ineens waarom deze a-typische Porsche toch de merknaam mag dragen. Hij is zwaar, hoog en breed maar gaat er vandoor alsof hij zo klein, licht en wendbaar is als een Boxster of 911. De E-Hybrid is gebaseerd op de Cayenne S met een 3,6-liter V6. Ondanks de afwezigheid van een tweede krachtbron biedt die meer vermogen (420- in plaats van 416 pk). Bovendien sprint de ‘gewone’ S sneller weg bij het verkeerslicht (0 naar 100 km/h in 5,5 seconden tegenover een sprinttijd van 5,9 seconden). Zolang je ze niet naast elkaar rijdt, maakt dat de snelheidssensatie in de E-Hybrid er niet minder om. Je kunt in de ‘groene’ SUV de gretigheid van de motor instellen, maar ook de mate waarop de wagen wordt gedempt. In de standaard rijmodus is de Cayenne al snel genoeg: wil je harder, dan hoef je alleen de ‘kickdown’-functie van de automaat maar aan te spreken. Stel je de demping af op standje comfort, dan deint de Porsche nogal. Niet dat de SUV gaat ‘hangen’ in een bocht, maar van een verkeersdrempel geniet je langer na dan nodig is. Met de demping op standje ‘Sport’ wordt niemand wagenziek en is een drempel nog altijd goed te doen. Voor zo’n grote auto stuurt de E-Hybrid opvallend licht. Dat is fijn in een parkeergarage, maar op de grote weg is het even wennen. Overigens volgt de vierwielaangedreven Porsche haarfijn elk stuurcommando op. Over de achttraps automaat zijn we minder enthousiast. Die schakelt nadrukkelijk van verzet naar verzet, juist wanneer je rustig onderweg bent. Kalm aan is in de Cayenne al lastig genoeg; het gaspedaal laat zich lastig doseren. Bij een teentje kom je nauwelijks van je plek, dring je aan dan gaat meteen vol het gas er op. Op de optielijst vinden we de beschikbare veiligheidssystemen: adaptieve cruise-control, dode hoek signalering en een rijstrookassistent. Die laatste laat een doordringend geluid horen, maar stuurt niet tegen. Opmerkelijk, daar goedkopere zustermerken als Volkswagen, Skoda en Audi een systeem aanbieden dat wél ingrijpt. Ook in de accessoiresfolder: een achteruitrijcamera. Doen, want de Cayenne valt slecht te overzien.De Porsche Cayenne S E-Hybrid van binnen
Granaatrood, agaatgrijs of zadelbruin: het interieur van de E-Hybrid is in de prachtigste kleuren uit te voeren. Al dat moois heeft wel een prijs; op de door ons gereden testuitvoering zat maar liefst 45.000 euro aan opties. Dat maakt het lastig om een objectief oordeel te vellen over het binnenste van de Cayenne: hoe de stoelen zitten, is bijvoorbeeld afhankelijk van het meubilair dat je hebt aangevinkt. Beperken we ons tot de beschikbare binnenruimte, dan kunnen we positief zijn: je zit zowel voor- als achterin als een vorst. Met behulp van een handige handel aan de zijkant van de deelbare achterbank kun je de rugleuning neerklappen, waardoor er een vlakke, zij het oplopende laadvloer ontstaat. Het accupakket gaat schuil onder de bagagevloer, waardoor de kofferruimte 90 liter kleiner uitvalt dan bij de reguliere Cayenne. Een ander minpunt is de ergonomie van het instrumentarium: het duizelt je achter het stuur van de knopjes. Je vindt ze tot de dakhemel aan toe!De Porsche Cayenne S E-Hybrid en het milieu
Met een schadelijke uitstoot van 79 gram CO2 per kilometer komt de E-Hybrid in aanmerking voor 14 procent bijtelling. Een start/stop-systeem is standaard. Porsche geeft een gecombineerd verbruik op van 1 op 30 en belooft een volledig elektrische actieradius van 36 kilometer. Helaas is de praktijk een stuk minder florissant: wij kwamen niet verder dan 1 op 12,5. Schakelden we de volledig elektrische modus in, dan sloeg de verbrandingsmotor na 18 kilometer aan. Opladen kost tussen de anderhalf- en drie uur, afhankelijk van het gekozen stroompunt (een openbare laadpaal of het stopcontact in de keuken). Je kunt het batterijpakket ook onderweg opladen: de V6 laadt dan de accu bij. Opvallend genoeg ontbreekt in het van knoppen vergeven interieur een toets om de verbrandings- en de elektromotor sámen te laten werken. Daarvoor moet je volgens het instructieboekje de volledig elektrische modus uitschakelen: standaard maakt de Cayenne eerst de aanwezige stroom op. Wij hebben de hybride stand uitgeprobeerd, maar zagen via het infotainmentscherm voornamelijk de benzinemotor aan het werk.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
