Auto Review BMW X5 III (F15)
Meer voor minder
BMW - X5 xDrive 40e Plug-in Hybrid
Conclusie
De gunstige bijtelling van de BMW X5 Plug-in Hybrid zorgt dat meer mensen kunnen profiteren van zijn hoge zit, lichtvoetige weggedrag en forse binnenruimte. In vergelijking met de concurrentie biedt de Duitser echter minder vermogen. Bovendien is zijn elektrische actieradius bescheiden.Type auto en prijs
De autoindustrie houdt zich nauwelijks bezig met landelijke politiek. De timing van de BMW X5 Plug-in Hybrid pakt daardoor wat ongelukkig uit: de Duitsers introduceren de bestekkerde terreinreus op het moment dat onze minister van Financiën net de autobelastingen heeft herzien. Dat laat onverlet dat de PHEV nog tot het einde van 2015 in aanmerking komt voor 14 procent bijtelling. De BMW heeft een benzine- en een elektromotor, waarvan het batterijpakket met een laadkabel kan worden bijgeladen. Er bestaan in deze prijsklasse maar weinig concurrenten: met de Porsche Cayenne en Volvo XC90 heb je het wel gehad. Audi is in 2016 hekkensluiter, wanneer het een Q7 met stekker introduceert. BMW rekent voor de X5 Plug-in Hybride minimaal € 81.000. Prijstechnisch valt de auto daarmee tussen de duurdere Porsche en goedkopere Volvo in.Hoe rijdt de BMW X5 xDrive 40e Plug-in Hybrid
Weliswaar is de X5 Plug-in Hybride de eerste bestaande BMW met een stekker, de gebruikte techniek heeft al de nodige uren proefgedraaid in uiteenlopende BMW-modellen. De terreinwagen kwam mede tot stand door goed te kijken naar de 3 Serie Hybrid en i8. De PHEV rijdt bovenal als een X5: comfortabel, een tikkeltje stug gedempt en opmerkelijk lichtvoetig voor zo'n grote auto. Onder de motorkap schuilt een viercilinder benzinemotor met turbo. De elektromotor is verwerkt in de zijdezacht schakelende, achttraps automaat. Samen leveren beide krachtbronnen 313 pk. Hoewel die extra motor en het daarvoor benodigde batterijpakket 350 kilo aan het wagengewicht toevoegen, weegt de X5 met 2.200 kilo nog altijd minder dan zijn concurrenten. Die zijn echter wel sterker gemotoriseerd en bieden een grotere (elektrische) actieradius. In de BMW is na maximaal 31 kilometer de stroom op. Laat je het instrumentarium ongemoeid, dan bepaalt de auto zelf welke krachtbron hij gebruikt: de benzinemotor, de elektromotor of allebei. Bijzonder daarbij is de rol van het navigatiesysteem: de X5 maakt zijn keuze op basis van je route. Zodra we een dorp binnen rolden, schakelde de BMW automatisch over op de elektromotor om bij het verlaten van de bebouwde kom de brandstofmotor weer aan het werk te zetten. Zelf de regie voeren kan ook: je kunt louter elektrisch op weg of de aanwezige stroom voor later bewaren door uitsluitend van de benzinemotor gebruik te maken. Daarnaast heb je nog wat te zeggen over de gasrespons en het onderstel. Saillant genoeg moet je de Sportstand selecteren om wat extra remenergie terug te winnen; in de Ecomodus rolt de BMW alleen uit. Het trekgewicht is een imposante 2.700 kilo. De veiligheidsuitrusting spreekt minder tot de verbeelding. De X5 beschikt over dode hoek signalering en een rijstrookassistent (het stuur trilt om je te attenderen op het verlaten van de rijbaan, maar de auto grijpt niet in).De BMW X5 xDrive 40e Plug-in Hybrid van binnen
Zijn alternatieve aandrijflijn is de X5 niet aan te zien. Op een paar subtiele badges na staat hier een terreinwagen als alle andere. Pak je de specificaties erbij, dan moet je constateren dat de bagageruimte te lijden heeft gehad onder de nieuwe techniek. Achterin kun je 150 liter minder spullen kwijt dan in een regulier model. Dat betekent niet direct dat je een aanhanger hoeft te huren: met minimaal 500- en maximaal 1.620 liter is de vlakke laadvloer van de X5 nog altijd ruim genoeg. De achterklep gaat in twee delen open: het glazen deel elektrisch. De achterbank is in even zoveel delen neerklapbaar, maar niet vanuit de kofferruimte. Opmerkelijk, daar BMW-modellen als de 2 Serie Active Tourer wel over die functionaliteit beschikken. Op de achterbank zitten passagiers als een vorst, met royale ruimte voor hoofd en benen. Uiteraard is ook deze X5 voorzien van BMW's intuïtieve iDrive-infotainmentsysteem. Sterker nog; de Plug-in Hybrid is er standaard van voorzien! Op een rijkere uitrusting en wat extra knoppen na, is er in het fraai afgewerkte interieur verder weinig van zijn groene inborst te merken.De BMW X5 xDrive 40e Plug-in Hybrid en het milieu
Vanwege zijn geringe uitstoot komt de X5 Plug-in Hybrid in 2015 in aanmerking voor 14 procent bijtelling. De terreinreus is er ook altijd nog met drie benzine- en vier dieselmotoren, maar op die versies valt geen fiscaal voordeel te behalen. Een start/stop-systeem is zoals op elke X5 ook op de PHEV standaard.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
