logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mercedes Gle-Klasse I (W166)

Gemengde signalen

Mercedes - GLE 500e 4MATIC

De Mercedes GLE heeft een hybride aandrijflijn gekregen. Je kunt zo’n elektrische hulpmotor inzetten om het milieu te sparen, maar dat lijkt niet de reden waarom de Duitsers voor een stekkerhybride hebben gekozen.

Conclusie

De Mercedes GLE 500e geeft gemengde signalen af. Zijn hybride aandrijflijn lijkt op papier bedoeld om het milieu te sparen, maar in de praktijk draagt het extra vermogen alleen maar bij aan de sportieve rijbeleving van de luxe gezinswagen. Geef je de voorkeur aan rust en ruimte, dan zijn er genoeg alternatieven voor handen. Temeer daar de GLE niet meer de jongste is en het batterijpakket van de elektromotor wel erg veel bagageruimte inneemt.

Type auto en prijs

Het is nog maar een paar jaar geleden dat stekkerhybrides in ons land op de vingers van één hand te tellen waren. Vandaag is dat wel anders; alleen fabrikant Mercedes-Benz belooft al om voor 2017 tien nieuwe semi-elektrische modellen op de markt te brengen. De GLE 500e is er daar een van: de SUV met hulpmotor neemt het op tegen modellen als de BMW X5 xDrive40e en de Volvo XC90 T8 Twin Engine Plug-in Hybrid. Met een vanafprijs van € 80.400 is het niet de voordeligste, maar ook niet de duurste van de drie. Qua vermogen steekt hij beide alternatieven echter naar de kroon; gecombineerd levert de alternatieve aandrijflijn maar liefst 442 pk. Dat de CO2-uitstoot dik 130 gram (!) lager ligt dan die van een uitvoering met louter een V6-motor, is mooi meegenomen. Voorheen prijkte bij dit model overigens de type-aanduiding ‘ML’ op de kont. Sinds 2015 draagt de semi-terreinwagen de naam GLE, naar het model waarvan hij is afgeleid (de Mercedes E-Klasse).

Hoe rijdt de Mercedes GLE 500e 4MATIC

Met een vermogen van 442 pk vraagt de semi-elektrische GLE veel van je zelfbeheersing. Dat beseften de techneuten van Mercedes zich waarschijnlijk ook, want schakel je de SUV in de comfortstand, dan reageert de auto minder gretig op het gaspedaal. Het is weldadig stil aan boord. Hoe knap dat is, realiseer jij je pas wanneer je de grote gezinsauto de sporen geeft en de 3.0-liter V6 in het vooronder het op een brúllen zet. Rijd je volledig op stroom en moet de benzinemotor om welke reden dan ook bijspringen, dan hoor je hem echter niet. Helaas moet de brandstofmotor zich er onderweg al gauw tegenaan bemoeien, want met een fabrieksopgave van 30 kilometer is het elektrische rijbereik niet om over naar huis te schrijven. Dat je zelf kunt bepalen of jij je volledig op stroom, of met behulp van beide krachtbronnen door het verkeer begeeft, vinden wij dan wel weer een pluspunt; niet alle plug-in hybrides zijn zo toeschietelijk. D e door de Nederlandse importeur ter beschikking gestelde testuitvoering was uitgerust in AMG-trim. Compleet met sportstoelen, waarvan de wangen de toch al hoge instap verder bemoeilijken. Zit je eenmaal achter het stuur, dan heb je in tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten geen ‘op de bok’-gevoel. De zitpositie is uitmuntend; niet te hoog, met toch voldoende overzicht. Door de voorruit althans, want opzij en schuin naar achteren zie je bitter weinig. De stijlen zijn te dik en de ramen te klein. Tot overmaat van ramp zijn de buitenspiegels op de testauto ook al minimaal. De hele auto ‘krimpt’ om je heen zodra je de weg op gaat. En dat terwijl de GLE net geen vijf meter meet. Je kunt behoorlijk gooien en smijten met de reus, al weegt de wagen ruim 3.000 kilo en gaat al die massa op een gegeven moment natuurlijk werken. Aan de scherpe besturing zal het in elk geval niet liggen, zoals de zeventraps automaat eveneens geen steken laat vallen. De veiligheidsuitrusting is omvangrijk, met veel hulpsystemen die eerder al op de Mercedes S- en C-Klasse debuteerden. Denk dan aan kruispuntassistentie, dode hoek signalering, een zelfstandig remsysteem bij lage snelheden en een actief meesturende rijstrookassistent. Die zaken moeten allemaal van de optielijst komen, maar standaard beschikt de GLE al over onder meer vermoeidheidsherkenning en een techniek die voorkomt dat de gezinsauto doorschiet bij een aanrijding in de file.

De Mercedes GLE 500e 4MATIC van binnen

Aan zijn binnenste kun je zien dat de GLE alweer een paar jaartjes meedraait. De nieuwe type-aanduiding ten spijt, stamt het interieur nog uit de tijd dat de SUV als Mercedes ML in de showroom stond. Alles zit er op en aan, maar met een middenconsole vol knoppen oogt het dashboard gedateerd. Het infotainmentscherm moet nog met een muis worden bediend; bij de concurrentie kun je zelf de icoontjes op het scherm indrukken. Onze testuitvoering had een donker interieur, waardoor de binnenruimte kleiner lijkt dan hij in werkelijkheid is. De hoge middentunnel, noodzakelijk vanwege de leverbare vierwielaandrijving, slokt achterin een zitplaats op. Volwassenen zitten met hun knieën opgetrokken, wanneer ze niet achter de bestuurder of bijrijder kunnen plaatsnemen. Terwijl de been- en hoofdruimte op de achterbank verder overvloedig is. In tegenstelling tot de Volvo XC90 is de semi-elektrische GLE niet met twee extra zitplaatsen leverbaar. De Zweed biedt standaard plaats aan zeven inzittenden. De kofferbak van de Benz is normaal gesproken een van de grootste in deze klasse, met minimaal 690- en maximaal 2.010 liter laadruimte. Vanwege het benodigde batterijpakket slinkt de kofferruimte van de hybride uitvoering tot minimaal 480- en maximaal 1.800 liter. Dankzij die hoger gelegen bagagevloer kun je wel eenvoudig jouw bagage kwijt. Ondanks het ondergelegen batterijpakket bevat de vloer een verborgen vak, waar je de laadkabel kwijt kunt. Handig, want zo ligt het ding niet in de weg en worden jouw andere spullen niet vies wanneer het buiten nat is.

De Mercedes GLE 500e 4MATIC en het milieu

Koop je een GLE met alleen een 3.0-liter V6, dan ligt het gemiddelde verbruik volgens Mercedes rond de 1 op 11. Door de aanwezigheid van een elektrische hulpmotor zou dat fabrieksverbruik terug moeten lopen tot een voor dit formaat auto spectaculaire 1 op 30. In de praktijk kwamen wij niet eens in de buurt van het verbruikscijfer van de reguliere benzineversie; wij bleven steken op 1 op 7,4. En dat terwijl we de Benz tussentijds herhaaldelijk hebben bijgeladen en de plug-in uitvoering standaard al een grotere brandstoftank van 80 liter heeft! Opladen kan aan een huis-, tuin- en keukenstopcontact of aan een openbare laadpaal en kost tussen de 2,5- en 4 uur.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.