logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Peugeot Ion I

Vroege, compacte elektrische auto

De Peugeot Ion is als occasion niet erg courant. De vraag naar dergelijke, kleine gebruikte elektrische auto’s is nog bescheiden en het aanbod van de Ion is niet overweldigend. Toch is er voor de Ion, net als voor zijn ‘soortgenoten’ best iets te zeggen.

Pluspunten
  • Wendbaar, ideale stadsauto
  • Rijdt bijzonder gemakkelijk
  • Zeer betrouwbaar
Minpunten

    Wat vindt de Wegenwacht?

    Er zijn bij de Peugeot Ion en zijn soortgenoten twee kleine euvels bekend die wel eens voorkomen. De elektromotor kan zichzelf om veiligheidsredenen uitschakelen wanneer deze oververhit raakt. Oorzaak is in de regel te weinig koelvloeistof. Onder de afdekplaat, die de bodem vormt van de bagageruimte, is een koelvloeistofreservoir, dat gemakkelijk is bij te vullen. Dit is wel iets om in de gaten te houden, want waarom, waar en onder welke omstandigheden gaat die vloeistof verloren? Dat kàn tot een reparatie leiden. Overigens geeft de motor de oververhitting aan met een controlelampje op het dashboard in de vorm van een schildpad. Het kan zijn dat de bestuurder niet begrijpt wat hij hiermee aan moet. Het andere kleinigheidje is dat de spiegels na het starten niet elektrisch uitklappen. Met iemand van de Wegenwacht aan de lijn is dit door de bestuurder zelf op te lossen.

    Over de Peugeot Ion

    OK, je mag wel zeggen dat de Ion geen ’echte Peugeot’ is. Dit model is samen met de Citroën C-Zero ontstaan uit een nauwe samenwerking met Mitsubishi. Anders gezegd: het is een Mitsubishi i-MiEV, maar dan met Peugeot-logo’s erop. Dat was best slim van beide Franse merken, want zo hadden ze wel vrijwel vanaf de start van de opkomst van elektrische auto’s een slimme stadsauto in het aanbod. Intussen zijn we vele jaren verder en ontwikkelt die markt zich vooral in de breedte, maar de Ion en zijn soortgenoten bevinden zich nog steeds in de klasse van de zeer compacte stadsauto’s, met elektrische aandrijving. Met voldoende oplaadmogelijkheden en gebruik in overvolle steden kan de ion een prima taak vervullen.

    Uitvoeringen en varianten:

    Vanaf de start van de verkoop in 2010 was de Ion er in slechts één uitvoering. In het voorjaar van 2016 was er een minimale facelift en daarna was er opnieuw maar één uitvoering. Een belangrijk verschil tussen die twee versies is dat de latere ook geschikt is voor snelladen. Door de betrekkelijk kleine accucapaciteit van 16 kWh is dat in een half uurtje gepiept! Motorisch zijn beide versies bijna identiek. De motor levert in beide gevallen 47 kW/64 pk, maar de maximale trekkracht was eerste 180 Nm en na de facelift 196. Dat verschil is niet indrukwekkend. De Ion kent verder geen uitvoeringen met aparte benamingen en dergelijke.

    De Peugeot Ion als occasion

    Er is een aardig aanbod gebruikte Ions te koop. Wie in de markt is voor zo’n auto heeft volop keuze, zeker als daarbij tegelijk ook de Mitsubishi en de Citroën worden bekeken. Er is ook echt geen reden te bedenken waarom je de Peugeot zou moeten prefereren boven een van de andere twee merken. Het is opmerkelijk dat de prijzen van gebruikte exemplaren nogal verschillen. Het is logisch dat we in het aanbod bij de laagste prijzen exemplaren tegenkomen die al aanzienlijke hoeveelheden kilometers hebben afgelegd, maar voor vrijwel hetzelfde bedrag staan ze er ook met veel kleinere levenservaring. Bij zo’n auto maakt het nou eens niks uit dat een exemplaar ‘nog nooit de stad uit is geweest’, want daar zijn ze juist specifiek voor bedoeld, daarop zijn ze gebouwd. De onderhoudshistorie is verder ook niet zo indrukwekkend, maar kijk er maar wel even naar. Er zijn ook mensen die zelfs dit soort auto’s verwaarlozen en slecht behandelen. Zoek een mooie en nette en dan kun je je hier feitelijk geen buil aan vallen.

    De proefrit

    Het is zaak de Ion te gebruiken waarvoor die is bedoeld. In stadsverkeer is zo’n auto als een vis in het water. Lekker compact, enorm wendbaar, hij is gewoon handig en als het per se moet kun je er zelfs met vier personen in zitten. Daarbij rijdt de Ion ook nog een uitgesproken gemakkelijk. De ‘versnellingspook’ ziet er wel uit alsof het een automaat is, maar zelfs dat is het niet. Je kunt feitelijk alleen kiezen voor vooruit, achteruit of neutraal en parkeren. Rijden betekent die keuze en verder alleen sturen en het rechterpedaal een beetje doseren. Zelfs remmen komt niet veel voor, want de Ion remt best sterk af op de motor en kan dus bijna met één voet worden gereden. Wat wel opvalt, vooral zodra je met twee volwassenen instapt, is hoe smal de auto is. Tja, dat heeft ook z’n voordelen. Als er een vrachtwagen staat te lossen en een normale auto kan er niet langs, zou het best kunnen dat de Ion dat wel kan. Natuurlijk kun je ook best de stad uit, met de Ion. Op buitenwegen kun je prima meekomen, op de snelweg heb je niet zoveel te zoeken. Je voelt je vooral bij veel vrachtverkeer al gauw heel klein en kwetsbaar. Daarbij kost snelweg rijden ook ineens veel stroom en dùs gaat de actieradius als een duikboot naar beneden. Volgens fabrieksopgave bedraagt die 160 kilometer op een volle accu. In de praktijk is het een stuk minder en dat geldt al helemaal als de buitentemperatuur laag is. Voor alleen stadsritjes gaat het nog steeds, maar hou de actieradius wel in de gaten, je wilt niet zonder stroom stil komen te staan.

    Conclusie

    Kinderen naar school brengen, boodschappenritjes, woon-werkverkeer van Fenix-wijk naar de stad, de stad in met vrienden of vriendinnen… er zijn talloze autoritjes te bedenken waarvoor een kleine elektrische auto als de Peugeot Ion zich prima leent. De gebruikskosten zijn ontstellend laag en je bent natuurlijk enorm milieuvriendelijk bezig, zonder uitstoot in de stad.

    We hebben nog veel meer getest…

    Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.