Auto Review Volkswagen Up! I 1e facelift
Pretraket
Volkswagen - Up! GTI
Conclusie
Toen Volkswagen in 1976 de eerste GTI introduceerde, was het de bedoeling van de Duitsers om de linkerbaan van de autosnelweg terug te geven aan het volk. Ook de Up! GTI stelt de gewone man in staat om een snelle auto te kopen, te meer daar het verbruik ondanks die aansprekende prestaties laag blijft. En dan is de stadsauto nog praktisch bruikbaar ook! Maar het mooiste is nog wel, dat je vanwege zijn vergeeflijke karakter geen geoefende bestuurder hoeft te zijn om er (heel!) veel pret mee te hebben.Type auto en prijs
Bij de introductie van de Volkswagen Up! – inmiddels alweer 7 jaar geleden – was er meteen al sprake van een GTI-variant. Toen de Duitsers de facelift van hun stadsauto aangrepen om de Benjamin van een geblazen 1.0-liter motor te voorzien, leken die geruchten te verstommen. Maar begin 2018 verscheen er alsnog een Up! met de iconische GTI-badge op de achterklep. Met zijn ruitjesbekleding, striping en kleuraccenten roept de Volkswagen herinneringen op aan het model waarmee het in 1976 allemaal begon: de eerste Golf GTI, die uit zou groeien tot de stamvader van dit type auto. De combinatie van een sportwagen en een gezinsauto is doorgaans niet goedkoop, maar met een prijskaartje van € 19.840 is de Up! GTI een toegankelijk type. Alternatieven als de Abarth 500 en de Opel Adam Turbo S zijn een stuk kostbaarder. Bovendien gaat het dan om driedeurs modellen; Volkswagen levert de potente Up! desgewenst ook met vijf portieren.Hoe rijdt de Volkswagen Up! GTI
De kleine Volkswagen heeft niet alleen zijn uiterlijk met de oorspronkelijke Golf GTI gemeen: de specificaties liggen ook dicht bij elkaar. Zo blijft het gewicht van beide auto’s onder de 1.000 kilogram. Leverde de stamvader 110 pk, de Up! GTI is goed voor 115 stuks. De stadsauto sprint daardoor fractioneel sneller van 0 naar 100 kilometer per uur (8,8- versus 9,0 seconden) en toont ook meer uithoudingsvermogen op de snelweg (in de vorm van een topsnelheid van 197- in plaats van 182 kilometer per uur). Onder de motorkap ligt een driecilinder benzinemotor met turbo, goed voor 200 Nm koppel. Bovendien beschikt de Volkswagen over een sportonderstel, met steviger veren en een aangepaste spoorbreedte. De besturing komt nog grotendeels overeen met die van de reguliere modellen, waardoor de GTI voor het mooie iets te licht stuurt. Verder is het stuurwiel uitsluitend in hoogte verstelbaar, waardoor het vinden van een goede zitpositie wordt bemoeilijkt. We vinden het ook jammer dat het motorgeluid kunstmatig wordt versterkt, zodat de Up! van binnen opzwepender klinkt dan daar buiten. Maar daarmee hebben we de grootste manco’s wel gehad, want wat is dit een leuke auto! Hedendaagse ‘hot hatches’ zijn halve computers geworden, met snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en verschillende rijmodi. De kleine Volkswagen is nog heerlijk analoog: de stand van je gaspedaal is de enige instelmogelijkheid. Ga je gooien en smijten met de stadsauto, dan ervaar je onderstuur, piepende bandjes en koetsbewegingen. Daardoor weet je precies wat je aan de zakraket hebt. Bovendien heb je al plezier bij relatief lage snelheden, waardoor de Up! GTI een minder grote bedreiging voor je rijbewijs vormt. Ben je uitgespeeld, dan kun je nog altijd comfortabel met de auto naar de supermarkt: vering en demping staan weliswaar straffer afgesteld, maar vervelend voelt dat nooit. Aan de veiligheidsuitrusting kun je merken dat de auto waarop deze uitvoering is gebaseerd, alweer wat langer op de markt is. Behalve een noodremsysteem bij stadssnelheden kun je geen aanvullende rijhulpsystemen op de Up! bestellen. Dankzij het grote glasoppervlak is het zicht rondom netjes, op de dode hoek over je rechterschouder na.De Volkswagen Up! GTI van binnen
Van buiten maakt de Up! GTI meer indruk dan aan boord. Volkswagen heeft de snelle stadsauto weliswaar voorzien van de kenmerkende GTI-ruitjesbekleding, maar die stof gewoon over de reguliere stoelen getrokken. Die standaard zetels bieden weinig steun en de zittingen zijn aan de korte kant. Het interieur van de Volkswagen is opgetrokken uit harde kunststoffen. In de hele auto is aanvankelijk slechts één stroompunt te vinden (namelijk een 12V-aansluiting), maar bij nadere inspectie gaat er een USB-poort schuil onder de houder waar jij je telefoon in kunt klikken. Een infotainmentscherm is niet leverbaar op de stadsauto: het spartaans uitgevoerde dashboard is voor deze uitvoering voorzien van een soort ‘schubben’-print, die oogt als een goedkope sticker (maar het niet is). Wel fraai is de – rode – sfeerverlichting die onderaan is aangebracht. De Up! beschikt over een opvallend ruime cabine; zelfs achterin kunnen volwassenen goed zitten. De door ons gereden, driedeurs carrosserievariant bemoeilijkt wel de in- en uitstap. Ook voor de passagiers voorin, want de portieren zijn groot en zwaar, waardoor je een ruime parkeerplaats nodig hebt. Bovendien kun je slecht bij de veiligheidsgordel en zit er geen geheugen op de stoelen: klap je de rugleuning naar voren om iemand te laten instappen, dan kun je daarna opnieuw je stoel instellen. De kofferbak is met minimaal 251- en maximaal 959 liter nog best flink voor een auto van dit formaat. Die afmetingen heeft de Up! te danken aan een in hoogte verstelbare bagagebodem. In de hoogste stand creëer je eenvoudig een vlakke laadvloer. In de laagste stand moet je de boodschappen over een flinke drempel tillen.De Volkswagen Up! GTI en het milieu
De GTI is de krachtigste Up! die je kunt kopen. Van de geblazen driepitter onder de kap bestaat ook nog een 90 pk sterke variant. De rest van het motorengamma bestaat uit benzineversies zonder turbo. Wie een snelle Up! wil, kan bij Volkswagens overigens ook voor de elektrische variant van de stadsauto terecht. Ondanks het direct aanwezige koppel legt de e-Up! het bij het verkeerslicht overigens wel af tegen de GTI. Het fabrieksverbruik bedraagt volgens de Duitsers 1 op 20,8. Dat lijkt razend optimistisch, maar wij wisten ondanks een bij tijd en wijlen stevige rijstijl een praktijkverbruik te behalen van 1 op 20,2!Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
