logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volvo C40 I

Fijne reisauto verder verfijnd

De Volvo C40 is het coupé-broertje van de XC40. Als Twin Charge is hij uitgerust met twee elektromotoren. Hij is niet op alle vlakken even praktisch, maar wel een fijne metgezel om mee op reis te zijn.

Pluspunten
  • Rijbereik
  • Comfort
  • Prestaties
Minpunten
  • Hoofdruimte achterbank
  • Kleine kofferbak

Conclusie

Rijbereik en oplaadtijden zijn naast en goede aanschafprijs de belangrijkste factoren waarop je een EV kiest. Dat rijbereik is met de nieuwe aandrijflijn die in onze testauto hangt toegenomen. En dat maakt deze Volvo C40 Twin Charge dus onverminderd relevant. De Volvo C40 Twin Charge neemt het op tegen auto’s zoals de Audi Q4 Sportback en Mercedes-Benz EQA. Niet de minste concurrenten dus. De Volvo C40 Twin Charge is een comfortabele reisauto maar biedt weinig hoofdruimte op de achterbank en een kleine kofferbak. Staat tegenover dat de voorstoelen erg fijn zitten, er veel veiligheidssystemen aanwezig zijn en de auto keurig met stroom omspringt.

Type auto en prijs

Liefst 1 op de 10 nieuw verkochte EV’s in Nederland is een elektrisch aangedreven Volvo C40 Recharge of XC40 Recharge (dat is het identieke ‘gewone’ broertje van de coupéachtige C40). Althans, dat zegt Volvo. Dat je ‘m veel ziet is in elk geval een ding dat zeker is. En om die positie te behouden hebben de Zweden deze twee modellen ge-upgrade. De actieradius is toegenomen en het maximale snelladen in sommige gevallen verbeterd. En daarbij zijn de prijzen nou eens een keertje hetzelfde gebleven.

De goedkoopste C40 Recharge is € 50.995 of 789 in de maand als je ‘m gaat private leasen. Das natuurlijk veel geld, maar helaas ook wat elektrische auto’s tegenwoordig al snel kosten. Aan de buitenzijde zijn alleen de wielen veranderd. Deze zijn nu zo vormgegeven dat ze bijdragen aan een iets betere luchtweerstand. Voor de rest gaat het om onderhuidse aanpassingen en wel van de aandrijflijnen en de accupakketten. Wat is er nieuw? Er zijn nu drie nieuwe aandrijflijnen voor de C40 Recharge. Het gaat om twee varianten met achterwielaandrijving en één herziende uitvoering met vierwielaandrijving. Das trouwens best opmerkelijk; het is voor het eerst in 25 jaar dat Volvo weer een achterwielaandrijving aanbiedt want de vorige generatie had voorwielaandrijving. En het is niet eerder voor gekomen dat een binnen één en hetzelfde automodel wordt gewisseld van voor- naar achterwielaandrijving. Verder is er een tweede generatie elektromotoren toegepast - die nu dus de achteras aandrijft. De vierwiel-aangedreven versie is tevens onze testauto.

Hoe rijdt de Volvo C40 Twin Charge?

De C40 Twin Charge heeft twee elektromotoren. Eentje met een permanente magneet van 249 pk op de achteras - voor veel extra kracht - en een nieuwe asynchrone elektromotor van 159 pk op de vooras. Het gecombineerde totaalvermogen bedraagt 408 pk. De twee motoren zijn gekoppeld aan het nieuwe 82 kWh accupakket. De actieradius van de C40 Recharge is verbeterd van 451 kilometer (WLTP) tot 548 kilometer.

Als je wilt is de Volvo C40 TWin Charge dankzij al dat vermogen pijlsnel uit de startblokken en voltrekken ook tussensprints zich ineen mum van tijd. Maar daarvoor is deze auto eigenliojk niet bedoeld. Het is vooraleerst een comfortabele reisauto met een hip uiterlijk. De demping en evering zijn afgestemd op een comfortabele rit en hij lijkt ook een toefje zachter te zijn gedempt dan zijn voorganger, die best aan de stevige kant was afgeveerd. De besturing zou wat meer gevoel mogen bieden en ondanks de aflopende daklijn blijft het natuurlijk wel een hoge auto: daardoor ervaar je wat rolbewegingen in bochten.

De positie achter het stuur van de C40 is wat wonderlijk: je zit hoog, maar onder een laag dak. Wanneer je langer bent dan gemiddeld, voel jij je al gauw opgesloten. Het zicht romdom is beperkt vanwege het bescheiden glasoppervlak, de achterruit die erg vlak ligt en de forse dode hoeken. Een achterruitenwisser ontbreekt en dat is hoogst irritant als er ’s ochtends vroeg dauwdruppels op de achterruit liggen. De achterruitverwarming heeft die natuurlijk minder snel weggewerkt dan de simpele veeg van een wisser. Er zijn de nodige aanvullende rijhulpsystemen aan boord. Denk dan bijvoorbeeld aan adaptieve cruise control, een noodremsysteem dat in het donker ook grote dieren herkent en een waarschuwing voor kruisend verkeer aan de voor- en achterzijde van de coupé-crossover.

De Volvo C40 Twin Charge van binnen

De aflopende daklijn verraadt al dat de hoofdruimte op de achterbank bescheiden is. De beenruimte is er trouwens wel in orde. De kofferbak is teleurstellend klein. Gelukkig is er wel een flinke bak om je laadkabel in op te bergen maar een dubbele bodem is er niet. Omdat ze voor de rest hetzelfde zijn gebleven alks bij de vorige generatie C40 Recharge, hebben we ook nog steeds dezelfde ergernissen. Zo zitten veel zaken diep weggestopt on menu’s, waaronder het activeren van het one-pedal drive. Dat is voor een EV echter zo’n belangrijke functie dat je die liever gewoon met een druk op de knop kan activeren. Sowieso zitten er maar weinig fysieke knoppen in deze auto. Lijkt mooi, maar is best onhandig tijdens het rijden. De voorstoelen zitten erg fijn, zoals we van Volvo’s gewend zijn.

De Volvo C40 Twin Charge en het milieu

De Volvo V40 Twin Charge springt netjes om met stroom, zeker wanneer je in acht neemt dat hij twee elektromotoren heeft in plaats van één. Wij haalden tijdens de testperiode een gemiddeld stroomverbruik van 16,3 kWh/100 km.

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Volvo C40.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.