Auto Review Renault Clio V
Herkenbaar, maar wel een stukje moderner
De Renault Clio is als occasion nog steeds niet de meest gewilde, binnen de zeer populaire klasse waarin het model valt. Dit model, vanaf 2019, lijkt kwalitatief echt stappen te hebben gemaakt. Daarnaast is het gewoon een heel fijne auto in het gebruik. Hij verdient meer waardering.
- Pluspunten
- Heel comfortabele rijeigenschappen
- Keurig brandstofverbruik
- Best betrouwbaar
- Uiterlijk typisch Renault
- Minpunten
- Verdient gewoon meer waardering
Wat vindt de Wegenwacht?
- Een bekend euvel bij deze Clio-generatie is een display op het dashboard dat compleet uit gaat. De auto reageert dan nergens meer op. Dat lijkt heel verschrikkelijk, maar het valt mee. De Wegenwacht kan dit verhelpen door middel van een zogenaamde accu-reset. Het is feitelijk een software-foutje.
Over de Renault Clio
De Clio is al diverse decennia het model van Renault in het zogenaamde B-segment. Er is in al die jaren een trouwe schare kopers opgebouwd. Die tevreden Clio-rijders wil Renault uiteraard graag te vriend houden en steeds weer een nieuwe Clio verkopen. Renault begrijpt overduidelijk hoe ze trouwe klanten kunnen vasthouden.
Het recept is even simpel als lastig te realiseren: een nieuwe Clio moet net een beter anders, nieuwer en moderner zijn, maar ook bij de eerste oogopslag al herkenbaar als Clio. Dat hebben ze bij de modelvernieuwing in 2019 weer grandioos voor elkaar gekregen. Buitenstaanders denken wellicht ‘is dit de nieuwe, dan?’ en Renault-rijders voelen zich direct thuis in een modernere versie van wat ze al gewend waren.
Uitvoeringen en varianten
- Deze Clio generatie kent drie verschillende benzineversies, een benzine/autogas-uitvoering, één benzine-hybride en een diesel.
- De belangrijkste benzinemotor is de 1,0 liter driecilinder met turbo, afkomstig van Nissan. Die is er met 67 kW/91 pk (TCe 90) of met 74 kW/100 pk (TCe 100).
- De TCe 130 is een 1,3 liter viercilinder, ook met een turbo en goed voor 96 kW/130 pk.
- De Hybrid 140 heeft een 1,6 liter benzinemotor, gecombineerd met een elektromotor, met een ‘systeemvermogen’ van 103 kW/140 pk. Dit is een ‘full-hybrid’, wat inhoudt dat de elektromotor de auto ook zelfstandig aandrijft, als dat onder de gegeven omstandigheden beter is.
- De TCe 100 Bi-Fuel levert ook gewoon 74 kW/100 pk en rijdt naar keuze op benzine of (meestal, dus) autogas.
- De dieselversie heet Blue dCi 85 en is voorzien van een 1,5 liter viercilinder met 63 kW/85 pk.
- Renault heeft nogal wat geschoven in het Clio-programma. Begin 2020 verscheen de TCe100 Bi-Fuel in het aanbod. De Hybrid 140 kwam in het voorjaar 2020 op de markt en de TCe 90 is pas in de herfst van dat jaar aan het programma toegevoegd. Tegelijk gingen de benzineversie TCe100 en de diesel dCi 85 uit het programma. Begin 2021 is de TCe 130 ook uit het programma verdwenen.
- De TCe 130 is alleen geleverd met een zeventraps automatische transmissie met dubbele koppeling, de Hybrid heeft juist een achttraps automaat. De overige versies hebben een handgeschakelde vijfbak.
- De normale versies van de Clio heten Life, Zen, Business Zen, Intens, RS Line en Initiale Paris. Laatstgenoemde topversie is stapsgewijs uit het programma verdwenen. Niet alle uitvoeringen zijn met alle motoren leverbaar geweest. De Hybrid 140 heeft ook een tijdelijke (introductie-)versie gekend, de E-Tech.
De Renault Clio als occasion
Gezien de populariteit van het model Clio, is het logisch dat er een fors aanbod gebruikte exemplaren in het land staat. Dit betekent dat het voor een normale, ‘doorsnee’-uitvoering zinloos is om die aan de andere kant van het land te zoeken. Dat kan hooguit nodig zijn als er heel specifieke wensen zijn. De meest voor de hand liggende ‘vindplaats’ voor een mooie gebruikte Clio is uiteraard de lokale Renault-dealer. Het overgrote deel van het aanbod betreft de normale benzinemodellen. De hybrides en de versies op autogas maken samen slechts iets meer dan 10% van het hele aanbod uit. Een dieselversie is vrijwel onvindbaar.
De proefrit
Voor een auto van dit formaat is de Clio redelijk ruim en vooral heel comfortabel. Vier volwassenen van gemiddeld postuur, dat past nèt. De Clio heeft een prachtig interieur, al is er nogal wat verschil tussen de eenvoudigste en duurste versies. Het instrumentarium is helemaal digitaal, er is geen ronde teller meer te vinden. Dat kan even gewenning betekenen, maar al gauw wil je niet meer terug. De voorstoelen zitten prima, maar op lange ritten kan de steun in de onderrug wat te zacht blijken. De bagageruimte meet 318 liter, wat voor deze klasse een gemiddeld waarde is. Handig: de vloer kan onder een hoek van ongeveer 45 graden blijven staan, waardoor je je handen vrij hebt. Sterk punt van de Clio is zijn erg prettige weggedrag. Voor een auto van dit formaat is hij heerlijk comfortabel op elk wegdek: dàt wil je in een gezinsauto. De besturing is prettig. De normale 1,0 liter benzinemotor is op kruissnelheid ook mooi stil. De vijfbak schakelt prachtig en mede door de slimme aerodynamica van de Clio haalt een TCe 100 bij afwisselend gebruik zo maar 1 op 19!
Conclusie
In navolging van zijn voorgangers is ook deze Clio weer een heel fijne en comfortabele auto binnen deze compacte klasse. Hij is net even moderner en beter dan zijn voorganger, maar blijft voor de Renault-rijder heel vertrouwd overkomen. Het lijkt erop dat Renault met dit model een flinke stap in kwaliteit heeft gezet.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Renault Clio.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
