Auto Review Skoda Fabia III 1e facelift
Ruime no-nonsense gezinsauto
De Skoda Fabia is als occasion een ijzersterke tip als alternatief voor gemiddeld duurdere modellen, zoals een Polo. Daarbij is de Fabia er ook als Combi en juist in die vorm weet hij zich te onderscheiden, omdat veel merken zo’n model hebben laten vervallen.
- Pluspunten
- Eén van de laatste compacte stationcars
- Rijdt best goed
- Ingetogen, bijna tijdloos model
- Minpunten
- Enkele bekende euvels
- Minder gewaardeerd dan hij verdient
Wat vindt de Wegenwacht?
- Bij de 1,0 liter driecilinder benzinemotoren komt een defect aan het gasklephuis voor. De Wegenwacht kent dat, weet er een noodoplossing voor, maar in de garage moet dit wel z.s.m. worden vernieuwd. Een contactslot dat wel ver draait, maar het dashboard gaat niet aan en de motor start niet, is een kwestie van een kapot relais. Dat kan de Wegenwacht ter plekke oplossen.
- Een tikkend of klapperend geluid uit de motor klinkt dramatisch, maar dat valt erg mee. De boutjes van de nokkenasverstelling lopen wel eens los en tikken dan tegen de overkapping. De Wegenwacht draait de losgelopen boutjes weer vast, einde probleem!
Over de Skoda Fabia
Dit model Fabia verscheen in 2015 en kreeg in 2018 een bescheiden facelift, waarbij vooral flink is gesneden in het totale aanbod. Dit is veel meer toegespitst op wat kopers in deze klasse willen, of anders gezegd, wat ze toch niet willen, is vervallen.
Uitvoeringen en varianten
- De Fabia is er als vijfdeurs hatchback en als vijfdeurs Combi.
- De Combi is ruim 26 centimeter langer, maar staat op dezelfde wielbasis. De extra lengte komt zo volledig ten goede aan de bagageruimte, één van de sterke punten van de auto.
- Sinds de facelift is de Fabia er nog uitsluitend met de 1,0liter driecilinder benzinemotor, maar die kent wel drie specificaties. De basisversie levert 55 kW/75 pk, maar deze is al medio 2019 uit het programma geschrapt.
- De twee andere versies zijn voorzien van een turbo met intercooler, wat wordt aangeduid met de letters TSI.
- In die vorm levert de motor 70 kW/95 pk òf 81 kW/110 pk, maar… deze laatste, sterke motor is al begin 2019 eveneens uit het motorenprogramma geschrapt.
- Ergo: vanaf medio 2019 is er nog maar één motorvariant over.
- Normaal hebben deze Fabia’s een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Alleen de handgeschakelde 81 kW-versie had een zesbak.
- Beide TSI-motoren zijn ook beschikbaar met een zeventraps DSG-automaat.
- De normale uitvoeringen van de Fabia heten op volgorde van compleetheid Active, Ambition, Business Edition en (alleen 70 kW, vanaf begin 2020) Sport Business.
- Tijdelijke uitvoeringen zijn de Clever, Style en Monte Carlo.
De Skoda Fabia als occasion
De Fabia is typisch een auto die ‘nieuw’ wordt gekocht door particuliere automobilisten. Een Fabia als zakenauto komt hoegenaamd niet voor. Het voordeel daarvan is onder meer dat Skoda zo het leveringsprogramma (zie voorgaande alinea) precies heeft kunnen toesnijden op de vraag van die particuliere koper.
Dat is net als bij occasions heel welbewust een rationele koper, een beetje wars van prestige, prestatie en onnodige luxe, dat past ook bij het hele merk Skoda. Dat werkt mooi door in de occasionmarkt, want dat zijn ook in de regel rationele kopers en daarbij sluit een Fabia dus goed aan. In zekere zin kunnen we stellen dat de Fabia het als occasion nog beter doet dan ‘nieuw’, maar ja, die nieuwkopers hebben we nodig om genoeg occasions te blijven vinden!
Hierin schuilt al het feit dat er best de nodige Skoda’s uit de ons omringende landen zijn geïmporteerd, óók door de dealers. Zeker in dat geval, is daar helemaal niks op tegen. Zo’n dealer staat immers voor zijn merk en voor de kwaliteiten van de auto maakt het niks uit in welk land het eerste kenteken is afgegeven.
Die dealers zijn tevens de meest voor de hand liggende ‘vindplaats’ van een mooie gebruikte Fabia. Die auto’s worden aangeboden onder hetzelfde occasionlabel als bij zustermerk Volkswagen: Das Welt Auto. Dat label behelst onder meer een garantie die kan oplopen tot 24 maanden en een gegarandeerde topconditie van heel de auto.
De proefrit
Voordat je instapt in een Fabia, moet je even de juiste instelling aannemen. Het gaat niet om uiterlijk vertoon of strepentrekkende prestaties. Het gaat om eerlijk, praktisch en betaalbaar autorijden, liefst voor het hele gezin. Uiterlijk is de Fabia een keurige, maar allerminst ‘spannende’ auto, van binnen geldt hetzelfde. De ruimte op de achterbank is groot genoeg voor volwassenen van gemiddeld postuur.
De bagageruimte, traditioneel een sterk punt van Skoda, bedraagt bij de hatchback al 330 liter, bij de Combi is dat met de achterbank rechtop liefst 530 liter. Voor een gezinsauto is dat ideaal. In het interieur vallen trouwens de erg prettig zittende voorstoelen op. De uitrusting is vooral doelmatig, bijna ongeacht de uitvoering. De 70 kW/95 pk-motor is voor doorsnee gebruik sterk genoeg.
Soms is even te horen dat het ‘maar’ een driecilinder is, maar zeker op kruissnelheid is hij mooi stil. Op de snelweg is voornamelijk bandengeruis te horen. Daar, maar ook op andere trajecten, valt op dat de Fabia mooi is afgeveerd, hij biedt een heel behoorlijk rijcomfort. Hij stuurt ook rustig en de hele bediening is logisch, waardoor ‘iedereen’ er zó mee wegrijdt.
Skoda blinkt uit in de vele slimme details. In de tankklep zit bijvoorbeeld een ruitenkrabber voor in de winter, links tegen de voorruit zit een klemmetje voor een parkeerbonnetje. Zo zijn er veel meer kleine zaken, waaruit blijkt dat Skoda zijn klanten en diens wensen kent. Vooral in de bagageruimte valt dit op, gezien alle haken en ogen. Jammer dat bij omklappen van de achterbankleuning geen vlakke vloer ontstaat.
Conclusie
Om totaal onduidelijke redenen wordt de Fabia door veel occasionkopers ondergewaardeerd. Dat is alleen maar mooi voor wie wèl snapt dat deze Skoda als compacte auto veel heeft te bieden. Gewoon, goed rijdend, ruim, praktisch, geen pretenties, maar een prima gebruiksauto, zeker voor een gezin met een paar kinderen, maar dat is uiteraard geen voorwaarde.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Skoda Fabia.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
