Auto Review Opel Corsa F
Vertrouwde naam, nieuwe opzet
De Opel Corsa is als occasion van oudsher heel gewild. Deze generatie kent een wat andere opzet. Daarbij zijn er sterke overeenkomsten met belangrijke concurrenten. Dat maakt zijn positie als occasion niet per se sterker.
- Pluspunten
- Net voldoende onderscheidend model
- Rijdt heel goed
- Eenvoudige bediening, allemansvriend
- Minpunten
- Véél concurrentie, geen klasse-winnaar
- De 1,2 liter PureTech benzinemotor heeft specifieke problematiek
Wat vindt de Wegenwacht?
- De 1,2 liter benzinemotor is van het zogenaamde PureTech-type. In het ontwerp van deze motor zit een constructie, waarbij de distributieriem door de motorolie loopt. Na verloop van tijd is gebleken dat dit tot ernstige motorproblemen kan leiden. Meer informatie over de Pure Tech 1.2 motor problemen vind je hier, Je leest erwat er kan gebeuren, hoe dan te handelen en waarop u als consument onder de geschetste voorwaarden recht heeft.:
Over de Opel Corsa
Sinds enkele jaren is Opel feitelijk in Franse handen, als onderdeel van het Stellantis concern, waarin naast Citroën en Peugeot intussen ook Fiat thuishoort. De Corsa was één van de eerste modellen die gebruik maken van een technische basis (een ‘platform’) dat voor een aantal modellen identiek is. Daarmee is het eigenlijk alleen uiterlijk nog een echte Opel. De Corsa heeft binnen het merk wel een nog zwaardere taak dan voorheen, omdat andere compacte Opel-modellen, met name de Karl en de Adam, zijn weg gevallen. Opel-rijders van alle compacte modellen verenigt u, voortaan is deze Corsa uw enige mogelijkheid om het merk met de bliksemschicht trouw te blijven. Dat zegt natuurlijk nog niets over de auto op zich, maar het is wel handig om te weten.
Uitvoeringen en varianten:
- Anders dan voorheen is deze Corsa-generatie er nog uitsluitend als vijfdeurs hatchback.
- Er zijn drie versies van één benzinemotor. Deze 1,2 liter driecilinder kennen we van onder meer Peugeot. In een basisversie zonder turbo beschikt deze over 55 kW/75 pk. Mèt turbo is deze er met 74 kW/100 pk en met 96 kW/130 pk.
- Daarnaast is er een 1,5 liter viercilinder diesel, met 75 kW/102 pk.
- Alleen de basismotor heeft een vijfversnellingsbak.
- De 74kW benzinemotor en de diesel hebben standaard zes versnellingen.
- De 96 kW benzinemotor heeft standaard een achttraps automaat en deze is als optie ook beschikbaar voor de 74 kW benzinemotor.
- Er is een verder naamloze basisversie (alleen 55 kW).
- De overige versies heten Edition, Elegance, GS Line en Ultimate. De turboloze Elegance is alleen in 2020 kort geleverd.
- De 96 kW benzinemotor is er alleen in de twee meest complete uitvoeringen.
- De volledig elektrische Corsa-e valt buiten deze occasiontest.
De Opel Corsa als occasion
Van oudsher is de Corsa in ons land heel populair. Dat is voor dit model niet veel anders. Dit wordt al onderstreept door het heel grote aanbod occasions. De verdeling over de verschillende versies is wel opmerkelijk. Een diesel van dit model is vrijwel onvindbaar, die zijn ook slechts in heel geringe aantallen verkocht. Bij de benzinemotoren komt de middelste variant het meest voor, die is vrijwel op elke straathoek te vinden. Een automaat is ook niet onmogelijk, maar die wens kan wel leiden tot een zoektocht.
Zeker zo lang we spreken over jonge occasions, is de Opel-agent de meest logische plaats om een gave Corsa te vinden. Daar worden dan wel vaak de hoogste prijzen gevraagd. Zelf op zoek naar een Corsa?
De proefrit
De Corsa kenmerkt zich door een ingetogen, bijna sierlijke vormgeving, zonder overbodige lijnen of andere fratsen. Toch is het een frisse en moderne verschijning. De B-stijl is wel opvallend breed en rechtsachter heeft hij ook nogal een dode hoek. Voor vier volwassenen van gemiddeld postuur is hij nèt ruim genoeg.
Opvallend is dat de voorstoelen vèr naar achteren kunnen, dus ook echt lange mensen kunnen in de Corsa terecht. Een slim detail is de welving in de hemelbekleding boven de achterbank, dat scheelt nuttige centimeters hoofdruimte. De bagageruimte (309 liter) is iets groter dan in de vorige Corsa, maar bij lange na niet de grootste in deze klasse. Het instrumentarium is een prima afleesbaar digitaal scherm. Heel goed: cruise control zit standaard op elke Corsa, maar veel andere zaken blijken alleen op de duurste versies te zitten. Denk aan navigatie, regensensor, climate control of een achteruitrijcamera.
De 55 kW-motor is nèt aan sterk genoeg, maar wie voornamelijk stadsverkeer rijdt, kan hiermee prima uit de voeten. De 74 kW-motor is het meest populair. Die voldoet aan de eisen van het gros van de kopers, maar bij lage toeren zijn deze motoren nogal futloos. De Corsa stuurt prettig en de zesbak schakelt netjes. Met overwegend snelweg is met de 55 kW-versie een gemiddeld praktijkverbruik van 1 op 17 á 18 best haalbaar, maar dat is tegenwoordig vrij normaal voor een auto in deze klasse. De 74 kW-versie brengt het er nauwelijks minder gunstig vanaf.
Conclusie
Door de sterke technische overeenkomsten met enkele sterke concurrenten van andere merken, binnen hetzelfde concern, is de positie van de Corsa minder sterk dan voorheen. Trouwe Corsa-rijders zullen niettemin graag overstappen in deze nieuwere generatie. Let wel op de problematiek van de PureTech-motoren, dit kàn aanzetten tot een andere keuze.
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
