logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Alfa Romeo Giulia II (952)

Volbloed sportsedan

Alfa Romeo - Giulia 2.0T Super (200 pk)

Alfa Romeo is een Italiaans merk met sportieve genen. De Alfa Giulia maakt zijn afkomst meer dan waar. Het is een dynamische rijdende sportsedan die liefhebbers tevreden doet glimlachen. Maar ook als je nuchter naar deze auto kijkt, is het een goed apparaat.

Conclusie

De Alfa Romeo Giulia is een sportsedan die vooral de liefhebber zal aanspreken. Weggedrag en besturing zijn bijzonder goed, de fijne aandrijflijn (motor en bak) draagt nog eens aan de feestvreugde bij. De Giulia is ook praktisch in gebruik. Vier volwassenen passen er prima in, de kofferbak is ruim genoeg voor de vakantiebagage van een modaal gezin en ook de prijs is heel redelijk. Met een vanafprijs van 41 mille loopt hij netjes in de pas met zijn concurrenten.

Type auto en prijs

De Alfa Romeo Giulia is een sportsedan in het zogeheten premium segment. Hij neemt het kortom op tegen auto’s als de BMW 3-serie, de Audi A4 en de Jaguar XE. De Giulia blijkt prima zijn mannetje te staan in dit niet mis te verstane rijtje. Alfa Romeo heeft daarbij vooral de nadruk gelegd op een goedweg- en stuurgedrag. Daarin onderscheidt de Giulia zich in positieve zin van de concurrentie. De Giulia is uitsluitend leverbaar met krachtige motoren. De instapversie heeft al 200 pk. Dat is tevens de versie die wij testen, in de uitvoering ‘Super’. Naast de basisversie en de Super, is er ook nog keuze uit een krachtige Veloce en een ultrasnelle Quadrifoglio. Die laatste is een auto met 510 (!) pk en een prijs van net boven de honderdduizend euro. Interessant is dat Alfa Romeo die supersnelle versie als eerste heeft ontwikkeld. Met alle positieve gevolgen voor de tammere versies die er van zijn afgeleid. Net als het vlaggenschip hebben alle andere versie bijvoorbeeld ook een uit koolstofvezel (dus licht) opgetrokken aandrijfas en zijn het achterwielaandrijvers. En is het onderstel berekend op hevige krachten. Oftewel, ook de tammere versies zijn wat weggedrag betreft tot heel wat is staat. Op benzinevlak is er keuze uit een tweeliter viercilinder turbomotor met 200 of 280 pk. De benzineversies hebben altijd een achttraps automaat, op de Quadrifoglio na, die heeft een handgeschakelde zesbak. Dieselen doe je met een viercilinder 2.2-turbomotor met 136, 150, 180 of 210 pk. Zowel de goedkoopste diesel als de goedkoopste benzineversie kost € 41.030. Prijzen lopen op tot 55 mille voor de Veloce-versies in combinatie met de dikste diesel- of benzinemotor.

Hoe rijdt de Alfa Romeo Giulia 2.0T Super (200 pk)

Wat direct opvalt als je met de Giulia rijdt is de precieze besturing. Je kunt de auto heel precies plaatsen waar je hem hebben wilt. Het gevoel in het stuurwiel en de mate van bekrachtiging zijn daarbij zeer goed gekozen. Fijn, zoiets wekt vertrouwen. De dempings- en veringskarakteristiek is aan de stevige kant maar voelt nooit oncomfortabel. Het grote voordeel van deze afstemming is dat wanneer je echt gas gaat geven, het onderstel veel informatie aan je doorgeeft. Zo voel je bijtijds waar de grenzen liggen. Dat is fijn, want de Giulia is in staat tot hoge bochtsnelheden, zonder daarbij over te hellen. Tel daar de fijne aandrijflijn bij op en het is duidelijk dat we hier met een volbloed sportsedan te maken hebben. Om de feestvreugde verder te verhogen heeft elke Alfa Romeo Giulia een DNA-knop. Daarmee kies je uit drie rijstanden. De N is de normale stand en in A staat hij in Advanced Efficiency (zeg maar de brandstof-bespaarstand) . Maar de stand die het meeste aanspreek is de D (van Dynamic). Schakel je die in, dan is de gasrespons kwieker en schakelt de bak op andere momenten – je trekt dan verder door in de versnellingen. Bij terugschakelen geeft hij dan een beetje tussengas: lekker! De achttraps automaat schakelt trouwens snel en mooi vloeiend. Alleen in fileverkeer blijft hij voor je gevoel soms net te lang in z’n 1 ‘hangen’. Voor de rest niks dan lof. De remmen vertragen prima en er zit genoeg gevoel in het pedaal. Diverse actieve systemen verhogen de grip (elektronische stabiliteitscontrole, anti-slip regulering), andere actieve systemen verhogen de veiligheid. De Giulia is standaard uitgerust met een noodreminstallatie (remt zelf als het een ongeluk ziet aankomen ende bestuurder niet of te laat reageert), heeft dode-hoek-signalering en lane departure warning.

De Alfa Romeo Giulia 2.0T Super (200 pk) van binnen

Het interieur van de Giulia is prachtig. Met een startknop óp het stuur en pedalen die qua vorm aan de grille doen denken. Het infotainmentscherm vormt het hoogtepunt; dat heeft een haast organische plek in het dashboard gekregen en is lekker groot. De menustructuur en de bediening daarvan doen sterk aan BMW denken. Verder komen de afwerking en de gekozen materialen behoorlijk dicht bij die van het Duitse voorbeeld in de buurt. De bedieningsknoppen voelen bij de concurrent soms net wat chiquer aan, maar over het algemeen krijg je in de Giulia echt dat prmeium gevoel. Er is verder genoeg ruimte voor kleine spulletjes. De bedieningen zijn logisch, de instrumenten goed afleesbaar. Dik in orde allemaal. Vanwege de hoge middentunnel – waar die fraaie koolstofvezel aandrijfas doorheen loopt - kunnen er maar twee personen plaatsnemen op de achterbank, hoewel er wel drie gordels achterin prijken. De beenruimte achterin is in orde; wie langer is dan 1.90 meter, maakt met het hoofd contact met de auto. Een in ongelijke delen neerklapbare achterbank moet van de optielijst komen. Zonder is de kofferbak 450 liter groot. Kun je de rugleuning wél vlakleggen, dan groeit de bagageruimte tot 1.200 liter. De kofferbak is weliswaar diep, maar de laadopening bescheiden: je zult de ruimte moeten vullen als door een brievenbus.

De Alfa Romeo Giulia 2.0T Super (200 pk) en het milieu

De benzinemotoren van de Giulia scoren allemaal een C-energielabel, de dieselmotoren scoren een C-label, waarbij de 2.2 180 pk-versie zelfs een B-label scoort. Alleen de dikke 210 pk diesel scoort een D-label. Onze testauto scoorde een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 12, waarbij wel een paar keer flink gas is gegeven.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.