Auto Review Alfa Romeo Giulia II (952)
Veloce: échte Alfa Romeo!
Alfa Romeo - Giulia Veloce
Conclusie
De Giulia Veloce is een indrukwekkende auto. Zeker ook als je zijn prijskaartje van 52 mille in acht neemt. Hij is - en dat is knap - goed genoeg afgewerkt en motorisch verfijnd genoeg om het op te nemen tegen twee Duitse grootmachten: de 3-serie en de A4. En alleen daarom al verdient deze Alfa een serieuze kans. Want met de Giulia Veloce stapt Alfa Romeo terug in de arena van de snelle zakensedans. En die comeback is overtuigend. Want een BMW 330i xDrive en Audi A4 2.0 TFSI quattro komen tot maar 252 pk. En wil je bijvoorbeeld een 340i dan ben je direct 64 mille kwijt. Dus als je je het kunt veroorloven hoor deze 280 pk sterke Giulia Veloce simpelweg op je shortlist.Type auto en prijs
Veloce, dat is een typisch Alfa Romeo-woord. Veloce is Italiaans voor snel. En in de rijke historie van Alfa Romeo zijn er door de decennia heen altijd wel Veloce-versies geweest. Vroeger had je bijvoorbeeld de Alfa GT 1300 Junior en daar had je dan ook snelle Veloce-versies van: de 1750 GTV en 2000 GTV. Er was een jaartje ook een 1600 Veloce. Maar ook van bijvoorbeeld de Alfa 33 was een Veloce-versie, en ga zo maar door. Over Italiaans gesproken, de kleur van onze testauto is Misano Blue. En Misano is dan weer een plaatsje vlakbij Rimini aan de Adriatische kust, waar een (Moto-GP)circuit ligt. En zo haakt alles mooi in elkaar. De Giulia Veloce moet het gat opvullen tussen de 200 pk sterke Giulia Super en de mega-krachtige 510 pk sterke Quadrifoglio, zeg maar Alfa's BMW M3-killer. Deze Veloce komt dan trouwens ook weer meteen een BMW op zijn pad tegen, de 330i xDrive. En ook de Audi A4 2.0 TFSI Qauttro is dan een serieuze concurrent. Maar de Veloce heeft bijna 30 pk meer dan deze twee Duitse auto’s. De Giulia Veloce is er vanaf € 52.550. Onze testauto komt door allerlei extra’s op een prijs van 67 mille. Overigens is de Giulia Veloce er ook als diesel, maar hier testen we de benzineversie. De Veloce is uiterlijk herkenbaar aan raamlijsten in hoogglans zwart, andere bumpers met aan de achterkant een diffusor en aan beide kanten een uitlaat.Hoe rijdt de Alfa Romeo Giulia Veloce
De rijeigenschappen van de Veloce zijn misschien wel de belangrijkste reden om deze auto te kopen. De combinatie van de gehele aandrijflijn (motor en achttraps automaat samen dus) en het onderstel is geweldig. Vergeet niet dat alle Giulia’s zijn afgeleid van de ultrasterke Quadrifoglio-versie. Oftewel, het onderstel en wat dies meer zij kan 510 pk aan, dus met de krachten die vrijkomen bij 280 pk heeft het geen enkele moeite! De Veloce voelt lichtvoetig en stuurt direct en erg precies. Vooral in de D(ynamic) stand is de auto lekker levendig - in N is hij mooi comfortabel voor een lange snelwegrit. In de D-stand reageert de motor alerter en schakelt de bak op andere momenten. Bovendien wordt de afstemming van het onderstel straffer. Onze testauto heeft een Active Suspension pakket en het mooie daarvan is dat je dan in de D-stand de harde demping kan uitzetten, maar de auto voor de rest even gretig blijft aanvoelen. De lichtvoetigheid komt verder ook door veelvuldig gebruik van lichte materialen zoals aluminium en zelfs koolstofvezel. De Giulia Veloce heeft standaard vierwielaandrijving maar voelt meestentijds als een achterwielaandrijver. Alleen als de achterwielen grip verliezen vloeien er ook (tot maximaal 60 procent) aandrijfkrachten naar de voorwielen. Onder normale omstandigheden is het dus een 100 procent achterwielaandrijver en voel je dus ook geen aandrijfreacties in het stuurwiel. Het Q4-systeem betekent een gewichtstoename van 60 kilogram maar met 280 pk onder de motorkap merk je daarvan helemaal niets. In de Dynamic stand laat de Veloce, met het ESP ingeschakeld, toe dat de achterkant een beetje kan uitbreken. Superleuk als je de auto met het gaspedaal wilt sturen. Wat het rijden verder aangenaam maakt is de standaard aanwezige 8-trapsautomaat van ZF. Die schakelt pijlsnel. Verder zijn er optionele lichtmetalen 19-inchwielen gemonteerd. Door de lage wangen van de banden voel je heel goed wat er gebeurt onder de wielen - al lever je wel wat in op veercomfort. Maar oncomfortabel wordt het nooit. Het verbruik van de viercilinder turbomotor blijft keurig binnen de perken, zijn enorme potentieel in aanmerking genomen. We haalden een gemiddeld testverbruik van 1 op 10,7, waarbij een zeer snelle Autobahn-rit is meegerekend. Op die Autobahn bleek dat er ook boven de 200 km/h nog veel leven in de krachtbron zit. Tot 220 km/h trek hij stevig door, daarboven neemt de acceleratie af. We bereikten uiteindelijk 233 km/h op de teller (Alfa Romeo geeft een top op van 240 km/h). Op die snelheid voelt de auto nog steeds rustig en stabiel aan. De krachtbron is onder meer uitgerust met een zogeheten twinscroll turbo. Simpel gezegd komt het er op neer dat de turbo aan de kant waar hij door de uitlaatgassen wordt aangedreven, twee sets schoepen heeft van verschillende afmetingen. Bovendien worden de uitlaatgassen niet als één luchtstroom, maar als twee gescheiden luchtstromen naar de turbo geleid. Hierdoor ontstaat een pulserend effect. Het gevolg is dat de turbo al bij lage toeren meewerkt, veel druk kan leveren en dat er geen voelbaar turbogat is.De Alfa Romeo Giulia Veloce van binnen
De standaarduitrusting van de Veloce is bepaald niet kinderachtig. Zo heeft hij dual-zone climate control, het hierboven al gememoreerde DNA-systeem en een mooi 6,5”-inch infotainmentscherm. Dat bedien je met een druk-draaiknop. De aircobediening zit erg laag, wat betekent dat je je ogen van de weg moet halen om het te bedienen. Das niet zo veilig. Gelukkig is de bediening wel heel eenvoudig. Ook op veiligheidsgebied is de Veloce helemaal bij de tijd, met actieve veiligheidsvoorzieningen zoals een noodremassistent met voetgangersherkenning, rijstrookassistentie en cruise control met snelheidsbegrenzer. Dode-hoek-signalering met waarschuwing voor kruisend verkeer is een optie. De Giulia scoort 5 sterren in Euro NCAP crashtest. Kruip achter het stuur van de Veloce en je voelt dat je in iets speciaals zit. Het lederen interieur, de fraaie afwerking en de koolstofvezel-accenten. Het draagt allemaal aan bij dat het gevoel dat je geld welbesteed is. De stoelen bieden lekker veel zijdelingse steun. Het zicht op de instrumenten – die diep in het dashboard liggen - is prima en de schakelflippers aan de stuurkolom zijn lekker groot zodat je nooit misgrijpt. En die startknop op het stuurwiel is een detail dat je niet alleen op de Quadrifoglio terugvindt, maar ook op diverse Ferrari’s!De Alfa Romeo Giulia Veloce en het milieu
Met een D-energielabel is de Veloce niet opvallend schoon. Zijn brandstofverbruik bedroeg tijdens onze test gemiddeld 1 op 10,7.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
