Auto Review Hyundai Kona I 1e facelift
Zowel zakelijk als particulier populair
Hyundai Kona electric Premium 64 kWh
- Pluspunten
- Verbruik
- Verfijnd rijgedrag
- Stoelen
- Actieradius
- Minpunten
- Snelladen met maar 80 kW
- Overmatig bandengeruis
De Tesla Model 3 mag zakelijk dan misschien de best verkochte elektrische auto van ons land zijn, de Hyundai Kona electric doet het goed bij zowel bij leaserijders als particuliere klanten. Vandaar dat de crossover onlangs een opfrisbeurt heeft gekregen.
Conclusie
De Hyundai Kona electric is een prettig rijdende elektrische auto. Hij springt zeer zuinig om met stroom maar biedt niettemin primaprestaties. Er zijn diverse manieren om zuinig te rijden, van een driver only functie tot drie regeneratiestanden. Van binnen is de Kona electric ruim genoeg voor een normaal gezin, maar volwassenen zitten achterin al snel klem. De bagageruimte is toereikend. Laden aan een publiek laadpunt duurt 6 uur en 50 minuten. Snelladen doet de auto met slechts 80 kW. Maar als hij eenmaal vol is kan hij wel zo’n 470 kilometer afleggen op één lading stroom! De prijs van deze elektrische Kona is stevig – een elektrisch aangedreven MG kost bijvoorbeeld minder – maar je krijgt er wel veel verfijning en een fikse actieradius voor terug.
Type auto en prijzen
De testauto die op de redactie verblijft is in een soort smurfen-blauw gespoten. Mooi of lelijk? Oordeel zelf, zouden we willen zeggen. Het valt in elk geval op! Deze kleur heet ‘Dive In Jeju’ en is nieuw op de Kona, net als het gewijzigde front en een aantal nieuwe rijhulpsystemen. Technisch bleef de auto ongewijzigd. De prijzen veranderden wel: instappen kan nu vanaf € 35.495. Voor dat geld rijd je dan een exemplaar met een 39 kWh groot batterijpakket, goed voor een theoretisch rijbereik van dik 300 kilometer. De testauto is een flink stuk duurder. Het is zelfs de op-een-na-duurste Kona met een 64 kWh groot accupakket waarmee je 440 km ver komt op één lading stroom. In de Premium-uitdossing kost de Hyundai dan minstens 45.295 euro, maar je beschikt dan wel over de volledige aanvullende veiligheidsuitrusting plus verwarmde én geventileerde stoelen. Ga je de Hyundai Kona electric private leasen reken dan op een bedrag tussen de 465 en 590 euro per maand. Als je de huidige Kona koopt, kun je nog 5 jaar bij de dealer aankloppen mocht er iets mis zijn. Zonder kilometerbeperking! Die geldt wel voor de fabrieksgarantie op de batterijen: 8 jaar of 160.000 kilometer.
Hoe rijdt de vernieuwde Kona electric?
Zoals de Kona electric bij ons op de redactie verbleef, dus met het grootst mogelijke batterijpakket van 64 kWh, is de aandrijflijn goed voor een kloeke 204 pk en een lekker forse 395 Nm koppel. Het trekgewicht bedraagt daarentegen een schamele 300 kilogram: meer dan een fietsendrager kan er dus niet op de trekhaak. De motor reageert wel lekker alert op de bewegingen va het gaspedaal. En de auto voelt keurig comfortabel. Wat helpt zijn de geweldige stoelen. Wel is de middenconsole nogal breed en hoog waardoor je er snel met je rechterknie tegenaan zit. Bij de Kona electric zijn de banden wel nadrukkelijk hoorbaar. Wat extra isolatie had bij zijn opfrisbeurt dan ook geen overbodige luxe geweest.
De Hyundai remt automatisch voor fietsers en voetgangers, maar voor de voltallige veiligheidsuitrusting moet je niet een maar twéé uitrustingsniveaus omhoog. Kost wat, maar dan heb je ook wat: zo waarschuwt de vernieuwde Kona dan dat je voorganger optrekt wanneer jij niet zit op te letten, detecteert de EV achteropkomend verkeer om te voorkomen dat jij geraakt wordt tijdens het uitstappen en houdt de Hyundai zichzelf netjes in het midden van de rijstrook. En die systemen werken allemaal voortreffelijk! De Kona electric heeft standaard een achteruitrijcamera. Gelukkig maar, want de raamstijlen voor en achter zijn minstens zo fors als de dode hoek over je rechterschouder.
De vernieuwdeKona electric van binnen
Het interieur van de Kona electric is netjes maar ook nogalsaai. Het gehele instrumentarium is digitaal maar ook nogal aan de kleine kant. Het infotainmentscherm zit lekker hoog. De auto mist achterin stroompunten voor de lege telefoons of spelcomputers voor de kinderen. De stoelen zitten erg fijn en bieden veel steun. Voor een gezin met jonge kinderen is zo’n Kona qua binnenruimte ideaal. Maar heb je vaak volwassenen achterin dan wordt het een ander verhaal. Zij zitten al snel met hun hoofd tegen het plafond en hu knieën tegen de voorstoelen. De bagageruimte ten slotte is met de achterbank overeind 332 liter groot en met alles plat 1.114 liter. Dat is voldoende maar ook niet meer dan dat. De Kona biedt weliswaar opbergruimte onder de bagagebodem, maar daar kun je alleen iets kleins kwijt. De laadkabel moet je dus tussen jouw andere spullen opbergen en dat kost ruimte. Een bagageruimte voorin was ideaal geweest, maar helaas: die heeft de Hyundai niet. Dat de Kona electric het zonder zo’n zogenaamde ‘frunk’ (front trunk) moet stellen is het gevolg van het feit dat de Kona ook met een reguliere brandstofmotor wordt verkocht.
De vernieuwde Kona electric en het milieu
We realiseerden met de testauto het gunstigste testverbruik dat we tot nog toe hebben gemeten tijdens onze actieradiusproef, die voert van het ANWB hoofdkantoor in Den Haag naar Lelystad Airport en weer terug. We reden heen over de snelweg en keerden binnendoor huiswaarts en daar had de Hyundai slechts 12 kWh per 100 kilometer aan stroom voor nodig – wat echt ongekend zuinig is; de gemiddelde EV van dit formaat en gewicht scoort rond de 17 à 18 kWh per 100 km. En dat verbruik werd gerealiseerd ondanks de hoge koets en een wagengewicht van bijna 1.700 kilogram. Hoe ver komt de Kona dan volgens de folder? Nou, 484 kilometer. Na een nachtje laden zaten wij daar maar 10 kilometer onder.
De klimaatcontrole is van invloed op het rijbereik. Wanneer jij in je eentje in de Kona electric zit, kun je de ‘Driver Only’-functie activeren zodat alleen het gedeelte waar jij je bevindt, wordt gekoeld of verwarmd. De Hyundai beschikt verder over een spaarstand en speciale flippers aan het stuur waarmee je kunt bepalen of de EV uitrolt of extra remenergie terugwint. In de felste stand heb je het rempedaal eigenlijk niet meer nodig.
Opladen doet de Kona electric aan de voorzijde. Snelladen verloopt met maar 80 kW laden. Das aan de karige kant, veel EV’s doen dat tegenwoordig met zo’n 125 kW. Aan een reguliere laadpaal duurt het 6 uur en 50 minuten voor de batterijen van de Kona weer vol zijn. Tot slot: de Hyundai Kona electric is in staat om stroom terug te geven. Wanneer je de auto ingeschakeld hebt staan en op de elektronische parkeerrem hebt gezet, kan de Kona andere apparaten van stroom voorzien. Handig voor op de camping: daarom heet die functie ook ‘Kampeermodus'.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
