logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mercedes Eqa I (H243)

In de herkansing

Mercedes EQA 250

Pluspunten
  • Concurrerende vanafprijs
  • Praktische gebruiksmogelijkheden
  • Kan een aanhanger trekken
Minpunten
  • Bescheiden binnenruimte
  • Meerprijs voor aanvullende rijhulpsystemen

Voor een fabrikant die aan de wieg heeft gestaan van de personenauto zoals we die nu kennen, leken ze bij Mercedes weinig kaas te hebben gegeten van volledig elektrische modellen. Maar de Duitsers leren snel: revancheren zij zich met deze EQA?

Conclusie

De Mercedes EQA is niet als EV ontwikkeld, maar gemaakt op basis van een bestaande personenwagen met een conventionele verbrandingsmotor. Daardoor lever je binnenruimte in en weegt de crossover meer dan nodig. In tegenstelling tot eerdere pogingen van de fabrikant om een elektrische auto te maken, is een nacht slapen voldoende om weer met een volle batterij te kunnen vertrekken. Bovendien kan de EQA een (bescheiden) aanhanger trekken. Tel daar de bruikbare actieradius, handige hulpmiddelen en concurrerende vanafprijs bij op en je kunt stellen dat deze elektrische Mercedes ondanks zijn tekortkomingen toch een aanwinst mag worden genoemd.

Type auto en prijs

De Mercedes EQA heeft een verwarrende typenaam. Hoewel het hier de kleinste elektrische personenwagen uit Stuttgart betreft, is het alsnog een uit de kluiten gewassen semi-terreinauto. Die ‘A’ op de achterklep is dan ook afkomstig uit de typenaam ‘GLA’: de crossover die op basis van de reguliere A-Klasse wordt verkocht. De Duitsers kiezen opnieuw voor het elektrificeren van een bestaand model, zoals ze dat al eerder deden met de EQC. Dit soort carrosserievarianten zijn dankbaar basismateriaal voor een EV: je kunt het batterijpakket relatief eenvoudig onder de inzittenden kwijt. Met een vanafprijs van € 49.995 is de elektrische Mercedes duurder dan een Volkswagen of Hyundai op stroom, maar voordeliger dan een alternatief als de Volvo XC40 P8. Het is niet gek gedacht dat de EV beide kopersgroepen aanspreekt. Waar Volkswagen en Hyundai kiezen voor op zichzelf staande modellen met een elektrische aandrijflijn, valt de EQA slechts met moeite van een GLA op benzine of diesel te onderscheiden. Saillant detail: de prijslijst van die brandstofgestookte broertjes begint bij € 48.037. De rijker uitgeruste en krachtigere elektrische variant is dus nauwelijks duurder; dat zie je bij een EV niet vaak! Mercedes toont zich ambitieus, want de EQA is de tweede van in totaal zes nieuwe EV’s die de fabrikant binnen nu en een jaar (!) wil introduceren. ‘Das Haus’ verleent 2 jaar garantie op de complete auto en 6 jaar op de aanwezige batterijen.

Hoe rijdt de EQA

Twee jaar geleden introduceerde Mercedes hun eerste, huidige elektrische auto. Die EV, de EQC, kon niet bepaald op een warme ontvangst rekenen. Aanvankelijk laadde het apparaat bij een publiek laadpunt maar met één fase. Bovendien was hij on-Mercedes waardig hard geveerd, om het gewicht van het gevaarte nog een beetje in toom te houden. De EQA laadt gelukkig een stuk sneller, maar ook deze elektrische Mercedes kan zijn flinke gewicht - dik twee ton! - slecht verbloemen. De crossover gaat althans gemeen hard over een verkeersdrempel. Daar staat tegenover, dat het wel mooi stil is aan boord. Vooralsnog kun je alleen voor de voorwielaangedreven variant terecht waarmee wij onze testkilometers maakten, goed voor 190 pk, 375 Nm en… een heus trekgewicht! Weliswaar van ‘slechts’ 750 kilogram, maar toch: er bestaan nog genoeg elektrische auto’s die geen raad weten met een caravan. Naar het schijnt zit er een vierwielaangedreven EQA in de pijplijn die met een zwaardere aanhanger overweg kan. Voor de aanvullende veiligheidsuitrusting moet nog ouderwets worden bijbetaald. Denk daarbij aan hulpsystemen als dode hoek signalering, adaptieve cruise control en een waarschuwing voor achteropkomend verkeer tijdens het uitstappen.

De EQA van binnen

Eén en dezelfde auto met verschillende aandrijflijnen aanbieden, is tegenwoordig heel gewoon. Bij merken als Citroën en Peugeot beperken de verschillen zich dan tot de brandstof die je moet tanken: het type motor heeft verder geen effect op het ruimteaanbod. Dat ligt bij deze Mercedes anders. De batterijen van de EQA gaan schuil onder de inzittenden, waardoor de bodem een stuk omhoog komt in vergelijking met de GLA. Het gevolg is, dat je op de achterbank met opgetrokken knieën zit; steun van de zitting heb je nauwelijks. De been- en hoofdruimte zijn wel in orde, net als de aanwezigheid van eigen luchtroosters en stroompunten voor de achterpassagiers. De EQA is sowieso fraai van binnen. De afwerking is van hoog niveau, het uit schermen opgetrokken dashboard blijft een blikvanger en de interieurverlichting biedt meer keuzemogelijkheden dan er buitenkleuren worden aangeboden! Veel van die zaken zijn nog standaard ook. Ten opzichte van de GLA pakt ook de beschikbare bagageruimte van de elektrische Mercedes bescheiden uit. Met een inhoud van 340 liter kun je in de EQA 95 liter minder spullen meenemen dan in een exemplaar met een conventionele verbrandingsmotor.

De EQA en het milieu

*Mercedes heeft met de EQA een klantengroep voor ogen, die zich onderweg geen zorgen wil maken over de actieradius. Vandaar de grote batterij van 66,5 kWh, goed voor een theoretisch rijbereik van 426 kilometer. De crossover beschikt daarnaast over een functionaliteit als ‘Electric Intelligence’. Daarbij plant de Mercedes vast de laadstops voor jou in, mocht je bestemming verder weg liggen dan er stroom aanwezig is in de batterij. De semi-terreinwagen zorgt er zelfs voor, dat de batterij op de juiste temperatuur is om zo vlug mogelijk te kunnen laden: dat kan de EQA bij een snellader met een maximale snelheid van 100 kW. Aan de straat ben je dankzij z’n drie fase laadmogelijkheid een kleine zes uur kwijt. Met behulp van flippers achter het stuur kun je onderweg zelf invloed uitoefenen op de mate waarin er remenergie wordt teruggewonnen. Of je laat de crossover dat eigenhandig doen, waarbij de elektrische Mercedes zich baseert op navigatiegegevens en de hulpmiddelen van de aanwezige veiligheidsuitrusting.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.