logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Nissan Ariya I

Prima alternatief voor gevestigde EV-orde

Nissan Ariya

Pluspunten
  • Ruimte
  • Aandrijflijn
  • actieradius 87 kW-versie
Minpunten

De elektrisch aangedreven Nissan Ariya is een prima alternatief voor EV’s zoals de Volkswagen ID.4, Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5, zo blijkt tijdens een eerste korte kennismaking. De auto is erg ruim en heeft met het grootste batterijpakket - in elk geval op papier - een flinke actieradius.

Conclusie

Met de Nissan Ariya komt het Japanse merk eindelijk met een nieuwe EV op de markt. Maar waar het ooit baanbrekend was met dit type auto, steekt Nissan met de Ariya niet boven het maaiveld uit. Snelladen; actieradius; het is allemaal best prima, maar ook niet meer dan dat. Zo presteert een Kia EV6 bijvoorbeeld beter aan de snellaadpaal en komt de Skoda Enyaq verder op een lading stroom. Is het dan misschien een prijsknaller? Nee, ook dat niet. Hij is er vanaf 47 mille maar een Ioniq 5 is goedkoper. Vind je om wat voor reden de Nissan interessanter, ga dan voor de slimste versie van de Ariya: de voorwielaangedreven Evolve met 87 kWh batterijpakket. Die heeft een flinke standaarduitrusting en het grootste rijbereik.

Type auto en prijzen

Zo´n elf jaar geleden was Nissan de eerste die met een elektrische auto op de markt kwam, de Nissan Leaf. Veel mensen waren toen sceptisch en vroegen zich af of het ooit zou doorbreken, zo´n elektrische auto. Inmiddels zijn we ruim een decennium verder en weten we wel beter. De EV is een blijvertje, alleen is Nissan de voorsprong die het toen had kwijt. Met de Ariya komt het Japanse merk eindelijk met een gloednieuwe EV, die het moet opnemen tegen auto´s als de VW ID.4 en de auto van het jaar 2022, de Kia EV6. Eind 2019 zagen we de Nissan Ariya voor het eerst als prototype. Na de nodige vertragingen is hij dan nu eindelijk in Nederland verkrijgbaar. Hij kost vanaf € 47.390 en prijzen lopen op tot € 66.390 voor het absolute topmodel. De Ariya deelt zijn platform met dat van de Renault Mégane E-Tech. Maar Nissan zet de Ariya wel heel anders in de markt dan Renault en het is ook echt een ander soort auto. Deze Nissan is een stuk groter dan de Renault en is nadrukkelijk een crossover, waar de Mégane E-Tech veel meer een hatchback is. Het is een echte EV om te zien. Dus met een dichte grille en een aalgladde vorm voor een lage luchtweerstand. De achterzijde kenmerkt zich door een doorlopende lichtbalk en een nogal bolle achterruit.

Hoe rijdt de Nissan Ariya

Stuur- en weggedrag van de Ariya zijn dik in orde. Ondanks het feit dat dit een vrij hoge auto is die ook nog ‘ns best hoog op z’n pootjes staat, helt hij in snel genomen bochten maar weinig over. Wat helpt is dat de batterijen in de vloer zitten wat voor een laag zwaartepunt zorgt. Bovendien duikt de auto niet als je hard remt. De aandrijflijn reageert subiet op bewegingen van het gaspedaal. Zoals zo veel elektrische auto’s trekt de Ariya, als je dat wilt, zeer snel op. Het is zeer stil aan boord, ook op snelwegtempo. De Ariya komt er in vier uitvoeringen, als voorwiel- en vierwielaandrijver en met twee batterijpakketten. Hij is er met 63 en 87 kWh en vermogens die uiteen lopen van 217 pk tot liefst 394 pk. De achtieradius bedraagt minimaal 360 km en maximaal 500. De slimste versie is de 87 kWh Evolve-versie met voorwielaandrijving. Dit is de goedkoopste versie met de grotere accu en tevens de versie met de grootste actieradius (500 km). Prima? Ja, maar er zijn concurrenten die een betere deal hebben. Zo bieden de Skoda Enyaq en de Kia EV6 (nog) meer range voor minder geld. En de Hyundai Ioniq 5 heeft een wat kleinere actieradius en minder vermogen, maar die is weer goedkoper.

De Nissan Ariya van binnen

Stap je in dan valt meteen op hoe fraai het interieur. Optisch hebben we te maken met één groot doorlopend scherm met daarin een touchscreendeel voor het infotainmentsysteem. Helaas is het niet het snelste systeem dat we kennen. Verder is er aandacht besteed aan mooie sfeerverlichting met bijvoorbeeld een lichtpaneel in de deur en in de voetenbak. Ook mooi is de houtstrip waarin diverse knoppen zijn verzonken die je met haptische feedback bedient. Dat geeft je een luxe gevoel. De middenarmsteun kun je elektrisch naar voren en achteren bewegen. Verder zijn verwarmde stoelen standaard, net als Apple Carplay, DAB radio een rijstrookassistent en adaptieve cruise control. Plus een noodstopinstallatie die voetgangers en fietsers herkent. Achterin is er voor iemand van 1 meter 80 voldoende been- en voetruimte. De hoofdruimte is in orde, maar als je ook maar iets langer bent dan kom je in de problemen, door de aflopende daklijn. Het kofferruim meet met de achterbank op z’n plek 470 liter of 415 als je voor de vierwielaangedreven versie kiest. Das oké, maar niet baanbrekend. Een frunk ontbreekt. Wel is er een dubbele laadvloer.

De Nissan Ariya en het milieu

De actieradius van de Ariya varieert op papier van 360 kilometer voor het kleinste accupakket tot 500 voor het grootste accupakket met voorwielaandrijving. Daarmee loopt hij keurig in de pasmet de concurrentie. Hetzelfde geldt voor de snellaadmogelijkheid. Die is conform de huidige norm; de Ariyakan snelladen met 130 kW. Maar wat was er nou gebeurdals Nissan de afgelopen 10 jaar in hetzelfde tempo de EV-technologie had doorontwikkeld nadat de LEaf was uitgekomen? Zou de Ariyas dan nub net zo snel kunnen laden als de EV6 en Ioniq 5 dat nu doen? Die kunnen immers met 240 kW laden! Wat nu goed is geregeld, is dat het batterijpakket zichzelf niet langer gaat beschermen na twee keer op dezelfde dag snelladen, zoals de Leaf dat wel doet. De Leaf doet datomdat de batterijen luchtgekoeld zijn. Die worden te heet als je te vaak op een dag snellaadt. Ergo: de laadsnelheid zaktdan dramatisch terug. Bij de Ariya zijn de batterijen echter watergekoeld. Bovendien heeft de Ariya een warmtepomp die de restwarmte van de batterijen gebruikt zodat er veel minder stroom aan de batterijen wordt onttrokken voor de airco.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.