Auto Review Mazda 2 III (DJ) 1e facelift
Eeuwig jong
Mazda2 SkyActiv-G 90 Signature
- Pluspunten
- Stuurgedrag
- Hoogwaardige afwerking
- Aanvullende veiligheidsuitrusting
- Minpunten
- Rumoerig
- Bescheiden ruimteaanbod
- Stevig geprijsd
Moderne Mazda’s gaan lang mee. Daarmee doelen we niet op het benodigde onderhoud, maar op het aantal jaren dat ze nieuw worden verkocht. Zoals de Mazda2, die inmiddels 7 jaar oud is maar onlangs een tweede opfrisbeurt kreeg. Heeft de kleine gezinsauto de eeuwige jeugd?
Conclusie
Ondanks zijn leeftijd slaat de vernieuwde Mazda2 nog altijd geen modderfiguur in het B-segment. Zijn veiligheidsuitrusting is bij de tijd, de afwerking van hoog niveau en het stuurgedrag mag voor menig alternatief als voorbeeld gelden. Maar het is wel een heel klein autootje en met automaat ook nog eens behoorlijk rumoerig. Dat de Nederlandse importeur de Mazda niet duurder heeft willen maken dan noodzakelijk en daarom is weggebleven bij een mild hybride variant, valt te prijzen. Het bedrag dat je voor de 2 verschuldigd bent, is echter onverminderd hoog.
Type auto en prijs
Bij Mazda geloven ze niet in één enkele facelift: de modellen van de Japanners worden met regelmaat fijngeslepen. In de basis gaat deze 2 alweer sinds 2014 mee. Recentelijk onderging de kleine gezinsauto zijn tweede opfrisbeurt. In 2019 kreeg de Mazda onder andere een aangepaste grille, LED-lampen en extra rijhulpsystemen. Tijdens de meest recente bijpuntsessie is gewerkt aan de geluidsisolatie, Apple CarPlay wordt voortaan standaard ondersteund en je kunt zowel voor de buitenzijde als het interieur uit een stel nieuwe kleuren kiezen. In dit druk bevochten segment kan de 2 schermen met een volwassen, maar grotendeels optionele veiligheidsuitrusting en een viercilinder benzinemotor. De prijslijst begint bij € 17.990. Een in ongelijke delen neerklapbare achterbank zit bij de prijs inbegrepen, net als twee in hoogte verstelbare stoelen en cruise control. En hoewel de betrouwbaarheid van het merk niet ter discussie staat, is het toch fijn om te weten dat je de eerste 3 jaar - of 100.000 kilometer - in aanmerking komt voor fabrieksgarantie.
Hoe rijdt de Mazda2
De Mazda is niet leverbaar met elektrische rijondersteuning. Dat is vreemd, want bij de vorige facelift introduceerden de Japanners juist een mild hybride uitvoering van de B-segmenter. Volgens de importeur is de schadelijke uitstoot van een Mazda2 met een reguliere verbrandingsmotor echter nauwelijks hoger dan die van een exemplaar met een grotere startmotor, terwijl zo’n mild hybride wel duurder is in aanschaf. De besturing van de 2 is aangenaam communicatief. Wel is de zitpositie hoger dan bij de meeste concurrenten: daardoor ervaar je meer rolbewegingen van de koets. De Mazda beschikt over een sportstand, die je inschakelt aan de voet van de keuzehendel van de zestraps automaat. Veel sneller wordt de auto er niet van, wel rumoeriger! Sowieso draait de 90 pk en 151 Nm sterke viercilinder al 3.000 toeren wanneer je na 19.00 uur ’s avonds over de snelweg rijdt. Het trekgewicht van de Mazda bedraagt 900 kilogram. Hoewel de B-segmenter op het moment van schrijven alweer 7 jaar oud is, is de beschikbare veiligheidsuitrusting nog altijd actueel. We noemen bijvoorbeeld een noodstopsysteem met voetgangersherkenning, dode hoek bescherming, rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning, adaptieve cruise control en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto. Voor het complete pakket zal je alleen je de duurste uitvoering moeten kopen, want los bijbestellen gaat niet. Het zicht rondom is vanwege het bescheiden glasoppervlak onder de maat. Gelukkig staat er ook een 360 graden camera op de optielijst. Samen met de uit de kluiten gewassen buitenspiegels kun je de 2 op die manier alsnog overzien.
De Mazda2 van binnen
De Mazda heeft voor alles wel een knop. Zelfs voor het infotainmentscherm, dat je bedient met een handige ‘joystick’ tussen de voorstoelen. Het scherm zelf is alleen niet zo groot: daaraan kun je goed merken dat de 2 alweer wat ouder is. De Japanners weten aan boord daarentegen meer sfeer te creëren dan menig hedendaagse concurrent, met dank aan het verzorgde - en in ons geval zelfs tweekleurige - interieur. Bovendien heeft de kleine gezinsauto de uitrusting van een paar marktsegmenten hoger. Keyless entry, automatische verlichting, stuur- en stoelverwarming, een head-up display: het kan niet op (maar dat mag dan ook wel, voor de € 28.190 die de verkoper voor de door ons gereden uitvoering verlangt). De 2 is op de achterbank niet ruim, maar dat geldt voor de Mazda in zijn geheel: met een lengte boven de 1.90 meter zit je achter het stuur met jouw linkerbeen tegen de deur-, en je rechter aan de middenconsole geplakt. Het ruimtetekort is zelfs zo groot, dat de passagiers achterin hun bekerhouders moeten delen met de personen voorin. Een uit de kluiten gewassen middenconsole verhindert, dat je een derde passagier meeneemt. Daarnaast moeten de inzittenden het achterin zonder eigen ventilatieroosters of stroompunten stellen. De Mazda heeft geen variabele bagagebodem. Dat veroorzaakt allerlei ongemak, zoals een hoge tildrempel en een ongelijke laadvloer. De kofferbakinhoud heeft met minimaal 255- en maximaal 887 liter bescheiden afmetingen. Er bestaan stadsmini’s die het op dit testonderdeel beter doen!
De Mazda2 en het milieu
Mazda levert de 2 in ons land met twee benzinemotoren. Dat zijn beide viercilinders. Wij reden het krachtigste exemplaar mét een automaat, op papier goed voor een gemiddeld verbruik van 1 op 18,5. In de praktijk kwamen we tot een score met soortgelijke cijfers, maar wel in een andere volgorde: 1 op 15,8.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
