logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mazda 2 III (DJ) 1e facelift

Groots in beleving, maar krap achterin

Mazda 2 SkyActive-G

Pluspunten
  • Veercomfort
  • Brandstofverbruik
  • Ergonomie
Minpunten
  • Ruimte achterbank
  • Ruimte kofferbak
  • Trekkracht bij lage toeren

De Mazda 2 heeft een flinke facelift ondergaan, al kun je daarvan aan de buitenzijde niet zoveel zien. De verfijning heeft vooral onderhuids plaatsgehad. Met resultaat!

Conclusie

De Mazda 2 SkyActive-G is een prettig sturende, comfortabele auto. Je krijgt behoorlijk wat standaarduitrusting als je voor een 90 pk versie kiest, waarbij wij adviseren om de Comfort-versie te nemen, metvoor een bedrag van 1.500 euro extra navigatie en het Connect en Design-pakket. Dan heb je voor een keurige prijs van€ 20.500 euro een prettig uitgeruste auto met bijvoorbeeld een rijbaanassistent, een multimediasysteem met digitale radio, Apple CarPlay, cruise control en een 7-inch LCD kleurenscherm.

Minpunten? Ja, die zijn er zeker ook. De achilleshiel van de Mazda 2 is de ruimte achterin, zowel op de achterbank en in de achterbak (en dan te bedenken dat heel lang geleden de eerste Mazda 2 een MPV-tje was). De motor is fijn al mist hij wat trekkracht onderin. Dus je bent wat vaker aan het schakelen.

Type auto en prijs

De Mazda 2 SkyActive-G is eencompacte gezinsauto in de klasse van de VW Polo en de Ford Fiesta. Begon de Mazda 2 ooit als kleine MPV, het laatste decennium is het een hatchback. De auto is ten opzichte van zijn uit 2014 stammende voorganger gefacelift. Dat is aan de buitenzijde nauwelijks te zien, maar onderhuids zijn er veel zaken verfijnd.

Je kunt de verschillen met zijn voorganger het beste zien met de oude ernaast. Om te beginnen is de verchroomde rand in de neus anders. Die loopt nu door tot onder de koplampen waardoor hij weer in de pas loopt met de andere modellen van Mazda. Die hebben dat ook. De voorbumper is ook nieuw. Die is nu iets eenvoudiger van lijn wat hem een serieuzer aanzicht geeft. De koplampen zijn ook nieuw en hebben altijd LED-licht. Optioneel kun je nu ook adaptieve LED-verlichting krijgen waarvan de werking van de bochtverlichting zou zijn verfijnd. Ook de achterkant is iets gewijzigd. De bumper is wat eenvoudiger van vorm geworden. De auto ziet er als geheel daardoor serieuzer uit, al lijkt hij als je recht achter de auto staat, wat iel op z’n wielen te staan. Een VW Polo bijvoorbeeld ziet er wat dikker uit.

Het motorenaanbod is gewijzigd. De Mazda 2 is er voortaan met naar keuze een 75 pk of 90 pk viercilinder 1,5 liter motor. De 115 pk-versie is komen te vervallen. De motor is nu altijd een mild-hybrid. De 75 pk-versie is er in één eenvoudige versie zonder verdere typeaanduiding. Die kost vanaf € 17.490. De 90 pk versie is er in drie smaken, als Comfort, Luxury en Signature. De Comfort is er vanaf € 18.690. De topversie kost € 24.490. Nog een belangrijk dingetje: de auto is zwaarder geworden dan zijn voorganger waardoor hij net een treetje hoger in de wegenbelasting zit. Je betaalt nu maximaal 128 euro per kwartaal tegen 106 per kwartaal bij het vorige model.

Hoe rijdt de Mazda 2

Als het op motoren aan komt kiest Mazda een andere weg dan de meeste merken in dit deel van de markt. Geen hoogtoerige driecilinders en turbootjes om zo een laag verbruik en weinig uitstoot te bewerkstelligen. Nee, Mazda gaat gewoon voor een flinke cilinderinhoud van anderhalve liter, zonder turbo. Maar dan wel als mild hybrid en met directe inspuiting, zestien kleppen en een erg hoge compressieverhouding van 13:1. Hiermee zegt Mazda dat schone en zuinige toch te hebben bereikt. Het mild-hybrid gedeelte omvat een zogeheten ISG-systeem (Integrated Starter Generator). De Mazda 2 heeft kortom geen conventionele startmotor en dynamo meer, maar een startdynamo met een condensator in één. Die condensator krijgt zijn stroom door remenergie terug te winnen. De kinetische energie wordt omgezet in stroom. ISG helpt onder meer bij het overschakelen in de versnellingen door het juiste motortoerental snel aan te passen, maar hij helpt ook bij het snel starten van het start/stopsysteem.

Waar andere merken nog wel eens voor een semi-automaat kiezen, heeft Mazda zijn conventionele automaat juist geschrapt en levert de Mazda 2 nu uitsluitend met een handgeschakelde zesbak. Die bak schakelt heel fijn. Korte slagen, trefzeker. En dat is maar goed ook want als je een beetje wil doorrijden, dan ben je veel aan het schakelen in deze auto. We reden met de 90 pk versie, maar je hebt niettemin vooral in de 5e en 6e versnelling het gevoel dat je met een minder krachtige motor van doen hebt. In de onderste toeren-regionen is namelijk weinig trekkracht voorhanden. Pas tegen de 3000 toeren per minuut komt de trekkracht naar boven. Als je aan het cruisen bent is dat gebrek aan trekkracht onderin geen probleem - en is het verbruik laag door die lage toeren - maar zodra je wilt versnellen moet je een, of zelfs twee versnellingen terugschakelen.

De afstemming van de dempers is veranderd en dat heeft ertoe geleid dat je nu heerlijk comfortabel door het landschap zoeft. Die dempers zijn wat zachter van afstemming op snelheid en wat stugger bij lage snelheden. De veerwegen zijn keurig lang zodat je niet op je stoel zit te stuiteren. En over die stoelen gesproken, die geven nu meer steun en zitten heerlijk. Van de besturing is de bekrachtiging aangepast. De Mazda 2 SkyActive-G stuurt mooi direct maar mist wat gevoel. Het voelt wat doods aan. Daar staat tegenover dat de wegligging heel fijn is. Hij gedraagt zich zeer voorspelbaar en is maar moeilijk uit zijn spoor te krijgen. In bochten helt hij een tandje over, maar dat is nou eenmaal het gevolg van die comfortabele demping. Het is trouwens prachtig stil aan boord, ook op de snelweg.

De Mazda 2 van binnen

Voorin zit je prima, al zit je wel dichtbij elkaar. Hij voelt wat smal aan. Er is genoeg bergruimte voor grote en kleine spullen. Op de achterbank is de Mazda 2 SkyActive-G ronduit krap. Ook voor een auto in deze compacte klasse. Zelfs als je een heel modale 1,80 meter bent, zit je met je knieën tegen de voorstoel en je kruin (bijna) tegen het dak. Ben je een jong gezin met kleine kinderen of zijn de kinderen juist het huis uit, dan is het ruimteaanbod in deze Mazda 2 oké. Maar heb je twee slungelachtige pubers dan zal je geklaag krijgen vanaf de achterbank. De achterbak meet 250 liter. Dat is gewoon erg klein in deze klasse. Met de bank plat ontstaat uiteraard wat meer ruimte (880 liter) maar dan heb je weer geen vlakke laadvloer.

Mazda maakt altijd mooie dashboards en dat is nu ook weer het geval. Alles is duidelijk afleesbaar en simpel te bedienen. Het kwaliteitsniveau is ook hoog. Er zijn veel zachte materialen gebruikt. Mazda gebruikt nog steeds een druk-draaiknop om de functies in het grote scherm op het dashboard mee te bedienen. Je kunt het trouwens ook als aanraakscherm gebruiken. Die knop kun je intuïtief bedienen en dat is handig, want je hoeft dus nauwelijks je ogen van de weg te halen. Deze Signature-versie waarmee wij op pas waren heeft standaard een head-up display. Nieuw is de ondersteuning van Android en Apple Carplay. Op veiligheidsgebied is de Mazda 2 keurig up to date. Hij heeft nu een noodstop met voetgangersdetectiesysteem dat ook in het donker werkt. Optioneel kun je dan nog verkeersbordherkenning, rijstrookassistentie en 360 graden camera's krijgen.

De Mazda 2 en het milieu

Dankzij toepassing van een mild-hybrid systeem stoot de Mazda 2 Skyactie-G relatief weinig viezigheid en CO2 uit (94 gram, energielabel B) en springt zuinig om met brandstof. Verder is het inwendige van de motor op details aangepast voor maximale efficiëntie. Mazda claimt op deze manier een gemiddeld brandstofverbruik te hebben gerealiseerd van 1 op 24,3. Zover kwamen wij niet. Wij haalden een praktijkverbruik van 1 op 21,7. Ook nog altijd een keurige waarde.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.