Auto Review Tesla Model 3 I 2e facelift
Verzet is zinloos
Tesla Model 3 Long Range AWD
- Pluspunten
- Sterk verbeterd onderstel
- Eindelijk een fraai interieur
- Nog efficiënter dan voorheen
- Minpunten
- Geen traditionele richtingaanwijzers
- Onzekere restwaarde door prijsverlagingen
Klappen uitdelen aan Rico Verhoeven, een sprintje trekken met Femke Bol of racen tegen Max Verstappen. Een weldenkend mens begint er niet aan. Met de Tesla Model 3 is het niet anders, zeker nu de Amerikanen hun EV onlangs hebben bijgepunt. Verzet is dan zinloos. Toch?
Conclusie
Zelden hebben we een opfrisbeurt meegemaakt die zoveel voor een auto heeft betekend als die van de vernieuwde Tesla Model 3. Bijna al onze kritiekpunten zijn verdwenen! Samen met de traditionele richtingaanwijzers helaas…
Tesla blijft voorlopig dus heer en meester in dit segment en alles wat daar tegenaan schurkt. Omdat de Amerikanen zo aan het stunten zijn met de nieuwprijs, staat de restwaarde van de Model 3 echter onder druk. Aan het einde van de rit zou goedkoop dan zomaar duurkoop kunnen blijken.
Type auto en prijs
De Tesla Model 3 was al een paar jaar de ongekroonde koning van de Nederlandse EV-markt. Herhaaldelijke prijsverlagingen hadden de elektrische gezinsauto zeker in die positie gehouden. Maar de Amerikanen hebben hun EV ook nog een verregaande opfrisbeurt gegeven.
Om te zien is de Model 3 een andere auto, met een gewijzigd front en de merknaam die voortaan over de volle breedte van de kofferklep staat uitgeschreven. De belangrijkste wijzigingen vonden echter onderhuids plaats, met een aangepast onderstel en een vernieuwd interieur.
Een van de weinige pijnpunten
Dat laatste was van oudsher een van de weinige pijnpunten van de Tesla, maar met de komst van zachtere bekledingsmaterialen, sfeerverlichting en een tweede aanraakscherm voor de passagiers achterin moet die kritiek verstommen. De standaarduitrusting is uiterst compleet, inclusief een extra aanraakscherm voor de achterpassagiers en verwarmde stoelen rondom.
De huidige prijs van de Model 3 is dusdanig scherp, dat weinig alternatieven erbij in de buurt kunnen komen. BYD komt met de Seal nog het dichtst in de buurt. Om te voorkomen dat al die nieuwe Chinese autofabrikanten voet aan de grond krijgen in Europa, dumpt Tesla stelselmatig de prijzen.
Tot tweemaal toe in prijs verlaagd
In 2023 deden de Amerikanen dat tot tweemaal toe. Eerst van € 52.000- naar € 45.000 en daarna naar 42 mille. Overigens is de Model 3 na zijn recente facelift weer iets duurder geworden: prijzen beginnen op het moment van schrijven bij € 43.990, waarmee -ie even duur is als de huidige Model Y, die de opfrisbeurt van de 3 nog moet ondergaan. Overigens geldt die vanafprijs voor een achterwielaangedreven Model 3, met minder vermogen en een kleiner batterijpakket dan onze testauto.
De beperkte garantietermijn blijft een punt van aandacht. Waar de concurrentie tot wel tien jaar garantie geeft, komt Tesla niet verder dan vier jaar of 80.000 kilometer voor de complete Model 3 en acht jaar of 192.000 kilometer voor het batterijpakket van de vierwielaangedreven Long Range. Saillant detail: kies je voor een achterwielaangedreven versie, dan geldt de garantie ‘maar’ tot 160.000 kilometer.
Voor een grote of kleine beurt kun je in ons land terecht bij een van Tesla’s dertien servicepunten. De nabijheid van zo’n Service Center niet eens echt nodig, want de Nederlandse importeur voorziet ook in een mobiele onderhoudsservice.
Hoe rijdt de Model 3 Long Range AWD
De Model 3 is ontzettend opgeknapt van zijn recente opfrisbeurt. De comfortabele vering en demping zijn een verschil van dag en nacht met het stoterige onderstel van het uitgaande model. Daarnaast is de Tesla heel wat stiller geworden. De Amerikanen doen officieel geen uitlatingen over het exacte vermogen van hun EV’s. Hetzelfde geldt voor de batterijgrootte en laadsnelheid. Volgens de informatie die online het meeste circuleert, zou de Model 3 Long Range 498 pk en 493 Nm sterk moeten zijn. De Tesla heeft een trekgewicht van 1.000 kilogram.
Opvallende zitpositie
Zoals je door een elektromotor nadrukkelijker de banden en rijwind hoort, heeft het verbeterde onderstel van de Model 3 tot gevolg dat de zitpositie ineens opvalt. Je zit al hoog - met een lengte boven de 1.90 meter toren je boven het dashboard uit - en dan heb je ook nog eens weinig zijdelingse steun: ga je wat sportiever rijden, dan vlieg je alle kanten op.
Een andere ergernis betreft de nieuwe locatie van de richtingaanwijzers. In de Tesla bedien je naast de ruitenwissers nu ook de richtingaanwijzers vanaf het stuur. Een kostenbesparing voor de Amerikanen, maar permanent onhandig voor de gebruiker: op een rotonde zit je altijd te rommelen.
(Nog) geen zelfrijdende auto
Zeg je Tesla, dan denk je ‘Autopilot’. Maar in tegenstelling tot wat je bij een dergelijke benaming wellicht verwacht, is de Model 3 met Autopilot nog geen zelfrijdende auto. Daarvoor moet je in de optielijst kiezen voor ‘Full Self-Driving Capability’, met een prijskaartje van maar liefst € 7.500.
Feitelijk betaal je daarmee vooruit voor een dienst die de Amerikanen op dit moment niet kunnen leveren. Wacht je liever af tot Tesla die techniek uiteindelijk alsnog introduceert, dan kun je het systeem weliswaar achteraf laten installeren, maar dan betaal je minstens 10 mille.
Op de rem voor een bocht
Onder de reguliere Autopilot vallen bij Tesla alle gangbare aanvullende rijhulpsystemen zoals we die van de concurrentie kennen. Actieve rijstrookassistentie bijvoorbeeld, dode hoek signalering, een waarschuwing voor kruisend verkeer en adaptieve cruise control. Op dat vlak missen we bij de Amerikanen verfijning. Het is ons herhaaldelijk overkomen dat de Model 3 op de adaptieve cruise control op de rem ging vanwege een bocht.
Wat wel dik voor elkaar is, is de manier waarop je de verplichte snelheidswaarschuwing het zwijgen op kunt leggen. In de Model 3 hoef je daarvoor alleen op het verkeersbord-icoontje op het infotainmentscherm te drukken. Een kind kan de was doen!
De Model 3 Long Range AWD van binnen
Alcantara bekleding, alle mogelijke kleuren sfeerverlichting: Tesla heeft het gezellig gemaakt aan boord van de Model 3. Het is alleen jammer dat je nog steeds zo lastig aan boord komt, met die rare deurklinken die je eerst moet indrukken voordat je ze kunt gebruiken. Verder weerspiegelt zo’n hagelnieuwe sierlijst hinderlijk in de voorruit.
Hoewel het inmiddels algemeen bekend is, noemen we toch even alle ongein die je in de Tesla standaard aan boord krijgt. Zoals een karaoke-functie en een spelcomputer, om het wachten tijdens laadstops te bekorten. Er zijn maar weinig concurrenten die daar ook aan hebben gedacht. Net als veel zinvoller mogelijkheden als een kampeer- of hondenmodus.
Kleine laadopening
De Model 3 weet raad met 594 liter bagage. Neemt niet weg dat je daar beroerd bij komt. In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten, is het namelijk een sedan. De achterruit gaat niet met de kofferklep mee naar boven, zodat je maar een kleine laadopening overhoudt om je spullen aan boord te krijgen.
De Tesla biedt zowel achter- als voorin de nodige opbergruimte. Die zogenaamde frunk kun je eenvoudig openen, zelfs via een app op je telefoon. Je hoeft dan niet eerst allerlei verschillende kleppen open te doen, zoals dat bij menig alternatief het geval is.
Op de achterbank is de beenruimte toereikend, maar volwassenen kunnen onder de voorstoel hun voeten niet kwijt. Bovendien zit je met opgetrokken knieën, omdat de zitting je benen nauwelijks ondersteunt. Het glazen dak op onze testauto zat ons niet in de weg: de beschikbare hoofdruimte is in de Model 3 dik in orde.
De Model 3 Long Range AWD en het milieu
Bij de facelift van de Model 3 zijn er ook verbeteringen doorgevoerd aan de stroomlijn, zodat het verbruik nog gunstiger uit moet vallen. Dat belooft wat, want samen met sommige elektrische auto’s van Koreaanse makelij gelden Tesla’s als de zuinigste EV’s die we bij de ANWB kennen. De fabrieksopgave is dan ook niet mis: volgens de Amerikanen zou de door ons gereden Long Range 14 kWh per 100 kilometer scoren.
De door ons gereden, vierwielaangedreven Tesla heeft een batterijpakket van 78 kWh onder de inzittenden liggen. Daarmee zou je maar liefst 678 (!) kilometer ver moeten kunnen komen op een volle lading stroom. Wij lazen een heel wat minder florissant getal af van 491 stuks.
Overtuigd van eigen gelijk
Tesla is zo overtuigd van zijn eigen gelijk dat er tegenwoordig niks meer in te stellen valt qua spaarstanden of regeneratiemogelijkheden. De Model 3 staat standaard op ‘one pedal drive’… en dat is het! Met resultaat, mogen we overigens stellen.
Het was droog en windstil tijdens onze verbruiksronde, bij een buitentemperatuur van 7 graden. We noteerden weliswaar een verschil met de fabrieksopgave, maar met 15,4 kWh per 100 kilometer zijn we onverminderd onder de indruk van de efficiëntie van de aandrijflijn. En dat op winterbanden!
Bij Tesla is de laadsnelheid afhankelijk van de gekozen uitvoering. De eenvoudigste Model 3 komt met 170 kiloWatt op krachten, onze testauto met 250 stuks. Hoewel de Amerikanen hun eigen snellaadnetwerk hebben, vind je tegenwoordig ook andere aanbieders in het navigatiemenu. Wanneer je daar naar toe navigeert, wordt het batterijpakket even goed voorverwarmd.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
