Auto Review Peugeot 508 II
Stijlfiguur
Peugeot - 508 GT PureTech 225
Conclusie
Peugeot steekt zijn nek uit met de nieuwe 508. De Fransen positioneren de sedan een klasse hoger… en komen daar nog mee weg ook! De vierdeurs coupé combineert een oogstrelend lijnenspel met een smetteloze afwerking en een hypermoderne (veiligheids)uitrusting, plus een voor dit type auto flinke kofferbak. Wie in dit segment mag winkelen en aan de Peugeot-dealer voorbij gaat, is vanwege de scherpe prijs bovendien een dief van zijn eigen portemonnee.Type auto en prijs
Peugeot maakte in het verleden naam met grote sedans als de 504 en 505. Ze verkochten alleen niet allemaal even goed. Ook met hun nieuwste sedan nemen de Fransen weer een risico. Peugeot kiest namelijk voor een vierdeurs coupévorm. Deze 508 komt daarmee automatisch in het vaarwater van alternatieven als de Volkswagen Arteon en Audi A5 Sportback: modellen met een groep kopers, die normaal gesproken niet zo snel een Peugeot-showroom binnen stapt. Het oogverblindende lijnenspel van de 508 geeft hen daar nu echter alle reden toe, net als de aantrekkelijke vanafprijs: instappen kan vanaf € 38.590, waar de concurrentie tot wel 5 mille meer verlangt. De voordeligste versie heeft bij Peugeot een dieselmotor onder de kap. Wie liever een variant op benzine wil, is minimaal € 42.190 kwijt. Da’s nog altijd voordeliger dan de Duitsers en bovendien krijg je een krachtiger motor op de koop toe. Maar reguliere sedans als de Ford Mondeo en Opel Insignia Grand Sport - die tot voor kort nog als alternatief voor dit soort Peugeots golden - zijn nóg eens duizenden euro’s goedkoper.Hoe rijdt de Peugeot 508 GT PureTech 225
Met een sportief uiterlijk als dat van deze 508 wek je als fabrikant natuurlijk de nodige verwachtingen. Maar de vierdeurs coupé is eerder een toer- dan een sportwagen, ook al kregen wij van de importeur het huidige vlaggenschip te leen: een 225 pk sterke benzineversie, goed voor een maximaal koppel van 300 Nm en een trekgewicht van 1.600 kilogram. Zoals dat tegenwoordig gebruikelijk is in moderne Peugeots, is ook de 508 uitgevoerd met hun zogenaamde ‘i-Cockpit’: een klein stuurwiel, waar je overheen moet kijken om de instrumenten af te lezen. Dat oogt sportief, maar de matige zijdelingse steun van de voorstoelen maakt dat je weinig plezier beleeft aan een snel genomen rotonde. Zonde, want dankzij de actieve vering waarmee alle benzineversies standaard zijn uitgerust, voelt de ‘berline’ wel mooi in balans. De besturing biedt ook voldoende gevoel, mits je de actieve rijstrookassistentie maar uitschakelt. Dat is geen hulpsysteem, maar een ‘sparring partner’: de Peugeot probeert het stuur bij het verlaten van de rijbaan voornamelijk uit je handen te trekken. Het zit echter bij de prijs inbegrepen, net als een noodstopsysteem, verkeersbordherkenning en een SOS-dienst. Zaken als adaptieve cruise control, dode hoek signalering en vermoeidheidsherkenning moeten van de optielijst komen. Uniek in dit segment is het aanbod van een infrarood camera, waarvoor eveneens moet worden bijbetaald. Hetzelfde geldt voor een speciale 360 graden camera, die parkeermanoeuvres aanzienlijk vergemakkelijkt. De ramen van de 508 zijn klein en de hoofdsteunen van de achterbank staan letterlijk óp de rugleuning, waardoor je in de binnenspiegel weinig ziet. Gemak dient de mens en die uitspraak is ook van toepassing op de achttraps automaat, die op alle versies wordt meegeleverd behalve de instapdiesel. Incidenteel ‘verslikt’ de transmissie zich nog wel eens, wanneer je plotseling vertraagt of versnelt. Verder is het jammer dat je onderweg duidelijk de rijwind kunt horen; beide zaken doen afbreuk aan het geboden rijcomfort.De Peugeot 508 GT PureTech 225 van binnen
Peugeot krijgt al jaren het compliment dat ze interieurs maken die zich kunnen meten met die van de Duitse ‘premium’-merken. Nu ze dat met een complete auto proberen, mag het geen verbazing wekken dat het binnenste van de 508 om door een ringetje te halen is. De gebruikte materialen ogen niet alleen fraai, maar voelen ook zo aan. Het digitale instrumentarium, waarop je bijvoorbeeld de kaart van het navigatiesysteem tussen je meters tevoorschijn kunt toveren, geeft de Peugeot een futuristische uitstraling. De ergonomie van het infotainmentsysteem ervoeren wij als omslachtig: je moet eerst met een stel chique pianotoetsen een submenu selecteren, voordat je middels het aanraakscherm bij de functie uitkomt waar je in eerste instantie naar op zoek was. Onhandig is ook de opbergruimte onder de middenconsole. Je kunt er slecht bij en uitgerekend op die plek zit het oplaadpunt voor je mobiele telefoon! Omdat de Fransen voor de vorm van een vierdeurs coupé hebben gekozen, houdt de binnenruimte niet over. Ben je langer dan 1.90 meter, dan maak je achterin met hoofd en knieën contact met de 508. Ook voorin zitten lange lieden ‘knus’, voornamelijk vanwege de uit de kluiten gewassen middenconsole die tegen hun rechterbeen drukt. De kofferbak is voor dit type auto dan weer redelijk fors, met minimaal 487- en maximaal 1.537 liter bagageruimte. Een dubbele bagagebodem ontbreekt; klap je de rugleuning neer, dan moet de Peugeot het bovendien zonder vlakke laadvloer stellen. Het exemplaar achterin de 508 loopt juist óp.De Peugeot 508 GT PureTech 225 en het milieu
Op dit moment bestaat het leveringsprogramma van de 508 uit drie diesel- en twee benzinemotoren. Het vermogen loopt uiteen van 130- tot 225 pk; het aantal paardenkrachten van de door ons gereden testversie. Die is op papier goed voor een verbruik van 1 op 17,5. In de praktijk scoorden wij een cijfer van 1 op 14,1. In 2019 komt Peugeot met een 300 pk sterke plug-in hybride variant van de 508, die naar verluidt 60 kilometer volledig op stroom kan rijden.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
