logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Audi A3 III (8V)

Lichter en zuiniger

Audi - A3

De eerste A3 zag het levenslicht in 1996. Sindsdien zijn er 2,8 miljoen stuks van verkocht. Nu zijn we alweer toe aan de derde generatie. En die is ten opzichte van zijn voorganger maar liefst 80 kilogram afgevallen. Met een heel gunstig effect op het verbruik.

Conclusie

De Audi A3 voelt kwalitatief goed aan. Verder oogt hij nog robuuster dan zijn voorganger. Kilo’s afvallen hoeft dus niet te betekenen dat je ook gelijk ieler wordt. De rijeigenschappen zijn dik in orde. En hij is nog behoorlijk compleet uitgerust ook. De A3 kan weer jaren mee.

Type auto en prijs

De Audi A3 valt in de klasse van de compacte middenklassers. Zodoende kun je hem goed vergelijken met auto’s als de Volkswagen Golf en de Seat Ibiza. Al deze auto’s komen uit hetzelfde huis en delen ook hetzelfde onderstel (in het geval van de nog te introduceren Golf VII). De Audi A3 is 424 centimeter lang. Daarmee is hij 3 centimeter langer dan de A3 van de tweede generatie. De wielbasis is met twee centimeter toegenomen. De breedte is iets toegenomen. En de hoogte is hetzelfde gebleven. Maar de uitstraling is geheel anders. Er is geen paneel hetzelfde gebleven. Aan de voorzijde zie je nieuwe koplampen, met eventueel LED-verlichting. En de grille is van een andere snit. Vanaf de zijkant bezien zie je dat de A3 heel scherp is gelijnd. Maar in de vormgeving vind je niet overdreven veel lijnen. Dat zorgt ervoor dat de A3 er nog robuuster uitziet. Toch heeft hij 80 kilogram aan gewicht verloren. Dat is vooral bereikt door meer aluminium te gebruiken, de staalconstructies lichter te maken zonder daarbij aan stevigheid te verliezen en door de motoren nog lichter te maken. Er worden vooralsnog vier motoren leverbaar, twee benzineversies en twee diesels. De basis wordt gevormd door de 1.4 TFSI. Die is goed voor 90 kW (122 pk). Later is er ook een 1.4 l TFSI leverbaar van 103 kW (140 pk) met het Cylinder on Demand systeem. Dit houdt in dat bij lagere belasting er twee cilinders worden uitgeschakeld teneinde het verbruik nog verder terug te dringen. De volgende in de rij benzinemotoren is de 1.8 TFSI met variabele kleptiming. Deze viercilinder levert maximaal 132 kW (180 pk). Deze motor is ook de snelste van het stel met een topsnelheid van 232 km/h en een acceleratietijd van 0-100 km/h in slechts 7,2 seconden. Deze motor wordt standaard gekoppeld aan de zeventraps automaat met dubbele koppeling (S-tronic). De 1.8 TFSI en de tweeliter TDI kunnen ook worden uitgerust met Audi’s vierwielaandrijving quattro. Er zijn twee TDI dieselmotoren leverbaar in de Audi A3. De tweeliter is goed voor 110 kW (150 pk). En de 1.6, die later zal worden geïntroduceerd, is de meest schone van het stel met een beloofde CO2-uitstoot van 99 gr/km. De vanafprijzen: de goedkoopste A3, de 1.4 TFSI met handgeschakelde zesbak gaat € 25.650 kosten. De 1.8 TFSI S-tronic verwisselt voor € 32.400 van eigenaar. En de tweeliter diesel kent een vanaf-prijs van € 30.250. De prijs van de later te introduceren 1.6 TDI is nog niet bekend.

Hoe rijdt de Audi A3

Wij rijden de eerste meters met de 1.4 TFSI. Die heeft meer dan genoeg vermogen om ook in bergachtig terrein vlot uit de startblokken te komen. De wegligging is buitengewoon voorspelbaar. En de besturing is vrij direct en licht. Zo’n A3 laat zich gemakkelijk en snel door de bochten loodsen. Wij rijden in een versie met cilinderuitschakeling. Als er twee cilinders met koffiepauze worden gestuurd, merk je daar helemaal niets van. Horen doe je het wel. Hoewel de motor over de hele linie vrij stil is, hoor je aan het zachte tweecilinder gereutel dat je in standje zuinig rijdt. We rijden ook nog in de twee diesels. Daarbij laat de tweeliter zich het beste omschrijven als ‘beul van een motor’. Die is echt krachtig en sterk. Zelfs als je in het zesde verzet bij 1.500 r/min gas geeft, gaat hij er als een haas vandoor. Je voelt de kracht gewoon. De superzuinige dieselgestookte 1.6 mist die power dan wel, behelpen is het nog steeds niet. Tijdens een korte rit voel je dat deze zuinigerd een gemiddelde rijstijl uitstekend aankan. De A3 komt er in drie uitrustingsniveaus, de Attraction, de Ambition en de Ambiente. Waarbij de Ambition vooral de sportieve rijder moet aanspreken. En de Ambiente is bedoeld voor de automobilist die luxe zoekt.

De Audi A3 van binnen

Ook binnenin is de A3 aangepakt. Het slank vormgegeven dashboard lijkt wel boven de middenconsole te zweven. Het instrumentarium is prima afleesbaar. En alle bedieningsknoppen en hendels zitten uitstekend binnen handbereik. Gelukkig geen veelheid aan knopjes en schakelaars. Het ziet er allemaal erg ‘schoon’ uit. Met dank aan de enkele knop in de middenconsole waarmee je onder meer alle audio en navigatie bedient. Verder is het comfort van de stoelen dik voor elkaar. De ruimte voor hoofd en benen krijgt zowel voor- als achterin een dikke voldoende. De bagageruimte is voldoende groot. Met alle zitmogelijkheden voorhanden bedraagt de bagageruimte 365 liter. Als je de achterbank wegklapt, is deze uit te breiden tot 1.100 liter.

De Audi A3 en het milieu

Alle modellen van de nieuwe Audi A3 die in augustus worden geïntroduceerd krijgen een energielabel A of B. Verder vallen alle A3-versies in de bijtellingscategorie van 20 procent.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.