logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen Polo VI

Pijlsnel, praktisch en ingetogen

De Polo GTI van Volkswagen is een pijlsnelle versie van deze compacte gezinsauto. Maar VW weet gelukkig wel waar het de grens moet trekken tussen lekker sportief en een hardcore sportwagen. Dat maakt deze Polo ook geschikt voor dagelijks gebruik.

Pluspunten
  • Mooie aandrijflijn
  • Prestaties
  • Weggedrag
Minpunten
  • Wat ingetogen voor een GTI
  • Duur

Conclusie

Volkswagen was in 1975 de bedenker van de hete hatchback in de vorm van de Golf GTI. Met deze Polo GTI laat VW zien dat he nog steeds begrijpt dat autorijden ook heel leuk kan en mag zijn. Gelukkig verliest het Duitse merk daarbij niet uit het oog dat een hete hatchback niet alleen snel en dynamisch moet rijden, maar ook net praktisch moet zijn als de normale versies van de Polo. Hij is dus niet zo hardcore als bijvoorbeeld een Ford Fiesta ST-3, maar wel ruimschoots sportief genoeg om met recht de GTI-badge te mogen dragen.

Type auto en prijs

De Volkswagen Polo 2.0 TSI GTI heeft wel wat weg van een kleine Golf GTI. Lekker gedrongen en lekker strak van lijn. Hij is tevens wat ingetogen, maar toch zie je wel dat dit een speciale Polo is. Door die rode lijntjes, dankzij die ruitjesbekleding, door de badges en dankzij de 17 inch wielen. Optioneel zijn er ook nog 18-inch wielen beschikbaar. Die zitten tevens onder de testauto en zien er verdraaid goed uit. De testauto is gespoten in flash red. Die kleur kost 165 euro extra en staat bijzonder goed. Standaard kost de GTI Polo 30.370 euro. Deze geteste versie komt op 35.130 euro en heeft onder meer ook een digitaal instrumentarium .

Hoe rijdt de Volkswagen Polo GTI?

Een auto die is bedoeld om af en toe stevig mee te keer te gaan is over het algemeen stugger geveerd en gedempt dan een gewone gezinsauto. Dat is gedaan omdat je de bewegingen van het veren zo kort mogelijk wilt houden omdat het de balans verstoort. Zeker bij hard remmen en (gelijktijdig) sturen is dat erg fijn als je op het scherpst van de snede rijdt, bijvoorbeeld tijdens een trackday op het circuit. Maar de Polo GTI wordt uiteraard 99 procent van de tijd gewoon ingezet als dagelijks vervoermiddel. En dus moet hij ook weer niet zo hard zijn afgestemd van demping dat je elke oneffenheid in het wegdek voelt.

Volkswagen heeft wat dat betreft een mooie balans gevonden. JE kunt uit drie rijstanden kiezen en in de normale stand voelt de Polo GTI prettig aan. In de sportstand is hij wat stugger maar het wordt nooit zo extreem als bijvoorbeeld bij een Ford Fiesta ST-3 of de (wat grotere) Renault Mégane RS. Bij insturen voel je even een beetje onderstuur, totdat de auto zich in de bocht heeft ‘gezet’. Dan heb je erg veel grip – wat mede is te danken aan een elektronisch geregeld slipdifferentieel.

De krachtbron van de Polo GTI is een tweeliter viercilinder, goed voor 200 pk. Dat is een fijne machine die alert reageert op de bewegingen van je rechtervoet. De auto sprint in 6,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van iets meer dan 230 km/h. Niet slecht voor een gezinsauto! De krachtbron is gekoppeld aan een zeventraps DSG-automaat met dubbele koppeling. Die schakelt vloeiend en razendsnel. Wil je zelf schakelen dan gebruik je de flippers achter het stuurwiel. Wat opvalt is dat het keurig stil is aan boord. Op zichzelf prima, maar bij accelereren zou een wat dikker klinkende uitlaatbrom de feestvreugde nog wat verhogen; dit is per slot van rekening wél een GTI!

De Volkswagen Polo GTI van binnen

De Polo GTI ziet er van binnen goed uit. De zo typerende ruitjesbekleding – die verwijst naar de VW Golf GTI uit 1975 – staat de auto erg goed en maakt dat je het gevoel hebt in iets speciaals te stappen. Qua ergonomie is dit een echte Polo. Alles zit op de juiste plek en is eenvoudig te bedienen, waarbij alleen de aircobediening wat laag zit je moet je ogen van de weg halen om ‘m te bedienen en das wat minder veilig. De testauto heeft een digitaal instrumentarium. Dat houdt in dat je kunt kiezen uit diverse projecties voor de snelheidsmeter en toerenteller en wat dies meer zij. Zo kun je bijvoorbeeld ook de navigatie op die plek te zien krijgen.

Ruimte in de Volkswagen Polo GTI

Een goede hete hacthback of GTI is niet alleen snel en sportief, maar ook praktisch bruikbaar. En dat is bij deze Polo zonder meer het geval. Hij biedt zowel oor- als achterin meer dan voldoende ruimte voor lijf en leden. Ook als je zo’n 1,90 meter bent zit je achterin deze Polo nog prima. Dat er zo veel ruimt in deze compacte auto zit komt door de relatief lange wielbasis (de afstand tussen de voor en de achteras). Die is 2,56 meter en dat is voor een auto in deze klasse flink. De kofferbak biedt met de achterbank op zijn plaats 356 liter ruimte en met de bank weggeklapt 1.125 liter, wat prima is voor een auto in deze klasse.

Dubbeltest VW Polo GTI vs Ford Fiesta ST-3

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.