logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen Polo VI

Geen ontkomen aan

Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline Business R

Pluspunten
  • Rijcomfort
  • Binnenruimte
  • Reputatie
Minpunten
  • Prijs
  • Aanvullende veiligheidsuitrusting

De huidige Volkswagen Polo is alweer een paar jaar op de markt. Zijn positie binnen het B-segment blijft echter onwrikbaar, ondanks de vele nieuwe modellen die er de afgelopen tijd zijn bijgekomen.

Conclusie

De Volkswagen Polo is de jurk of het jasje dat altijd kan, wat de gelegenheid ook is. Je kunt er geen buil aan vallen, maar daar betaal je dan ook voor. Er bestaan voordeligere alternatieven, die leuker rijden en een rijkere veiligheidsuitrusting bieden. Bovendien moeten de Duitsers ervoor waken, dat ze niet achterop raken wat het de verschillende aandrijflijnen aangaat. Wie in dit deel van de markt een gezinsauto zoekt met plaats genoeg voor vier personen plus hun bagage, kan echter nog steeds niet om de Volkswagen heen.

Type auto en prijs

De zesde generatie van de Volkswagen Polo zag in 2017 het levenslicht en is inmiddels niet meer uit ons straatbeeld weg te denken. Dat zal voorlopig ook wel even zo blijven, want Polo’s gaan over het algemeen lang mee. De voorganger van het huidige model zong het maar liefst acht jaar uit! Die gezinsauto was nog verkrijgbaar met drie- of vijf portieren; de hedendaagse Polo heeft altijd vijf deuren. Hoewel er binnen het B-segment recentelijk de nodige concurrenten zijn opgefrist, houdt de Volkswagen dapper stand. De verklaring daarvoor is zijn grote populariteit; niet alleen bij particuliere kopers maar ook bij zakelijke rijders. Prijzen beginnen bij € 18.360, waarmee de Polo duurder is dan rivalen als de Opel Corsa (vanaf € 16.999) en Renault Clio (minimaal € 17.890). En dan hebben we het nog niet eens gehad over de concurrentie uit eigen huis: de Audi A1, Seat Ibiza en Skoda Fabia worden niet alleen door hetzelfde concern vervaardigd, maar delen onderhuids bovendien de nodige onderdelen met de Volkswagen.

Hoe rijdt de Polo

Rijden met de Polo voelt net zo vanzelfsprekend als ademen. De fijne stoelen, de logische bediening, de besturing en de onderstelafstemming die preciés het midden houden tussen sportief en comfortabel: de Volkswagen scoort onderweg de nodige punten. Zelfs het feit, dat de 95 pk sterke driecilinder benzinemotor uit onze testuitvoering is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, is overkomelijk. Er bestaan in dit deel van de markt echter alternatieven, die extra vermogen bieden. Het koppel van het door ons gereden exemplaar bedraagt 175 Nm, het maximale trekgewicht 1.000 kilogram. Voor wie van doorrijden houdt, biedt Volkswagen optioneel de mogelijkheid aan, om jouw eigen rijprofiel te kiezen. In de sportmodus maakt de Polo vervolgens goed, wat hij anders aan rijplezier tekort komt. De driepitter doet in relatieve stilte zijn werk: alleen bij lage toerentallen hoor je de krachtbron ‘brommen’. Op de snelweg is het voornamelijk de rijwind die op de voorgrond treedt. Hoewel de Polo in 2017 op de markt verscheen met een uitgebreide aanvullende veiligheidsuitrusting, zijn er de afgelopen jaren wat hulpsystemen afgevallen. Dode hoek signalering bijvoorbeeld, of een waarschuwing voor kruisend verkeer. Standaard beschikt de kleine gezinsauto over een noodstopsysteem met voetgangersherkenning. Voor adaptieve cruise control en vermoeidheidsherkenning is een meerprijs verschuldigd.

De Polo van binnen

Zoals te doen gebruikelijk valt er op de ergonomie van de Polo weinig aan te merken. Het interieur oogt verzorgd en alle knoppen zitten waar je ze verwacht, maar de Duitsers hebben voor de afwerking goedkope kunststoffen gebruikt. Wie langer is dan gebruikelijk, zal dat zeker niet ontgaan: op de bestuurdersstoel zit je namelijk met jouw rechterbeen tegen de pijnlijk harde middenconsole geplakt. In die console prijken verder opvallend kleine bekerhouders. De optielijst biedt mogelijkheden om het binnenste van de Volkswagen nog enigszins op te fleuren. Met kleurige sierstrips voor op het dashboard bijvoorbeeld, of een digitaal instrumentarium. Tover je de kaart van het navigatiesysteem tussen je meters tevoorschijn, dan zit je op het infotainmentscherm tegen een zwart vlak aan te kijken; de kaart kan niet op twee plekken tegelijk worden geprojecteerd. Een luxeprobleem in vergelijking met de passagiers achterin, die weliswaar twee stroompunten tot hun beschikking hebben, maar geen ventilatieopeningen. Op de achterbank zijn de been- en hoofdruimte flink, ook wanneer je langer van stuk bent. De middentunnel gooit roet in het eten: die is dermate fors, dat het niet zal meevallen om een derde passagier op de achterbank mee te nemen. In de kofferbak kun je minimaal 355- en maximaal 1.125 liter aan spullen kwijt. Daarmee biedt Volkswagen nog altijd een van de grootste bagageruimtes in deze klasse. Pluspunt is de in hoogte verstelbare bagagebodem, waarmee je een zo goed als vlakke laadvloer kunt creëren. Alleen wel jammer dat je daarvoor bent aangewezen op een duurder uitrustingsniveau!

De nieuwe Polo en het milieu

Behalve de door ons gereden, 95 pk sterke driecilinder met turbo kun je jouw Polo uitrusten met zes andere benzinemotoren, inclusief een variant op aardgas en natuurlijk de GTI-uitvoering. Er staat ook een dieselkrachtbron in de prijslijst, maar je zoekt vergeefs naar een (semi)elektrische versie van de kleine gezinsauto. Da’s een aandachtspunt, want menig rivaal biedt wél een dergelijke variant aan. Het vermogen van de beschikbare motoriseringen loopt bij Volkswagen uiteen van 80- tot 200 pk. De Duitsers geven voor onze testauto een gemiddeld verbruikscijfer op van 1 op 21,7. In de praktijk schopten wij het tot een score van 1 op 15,3.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.