logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Smart Fortwo III

Compact en eigenwijs

smart - fortwo

Pluspunten
  • Lekker wendbaar, handig in de stad
  • Sterk onderscheidend uiterlijk
  • Redelijk betrouwbaar
Minpunten
  • Beperkt rijcomfort

Wat vindt de Wegenwacht?

Bij deze fortwo-generatie komen vrijwel alleen startproblemen voor, maar in verschillende vormen. De motor van de mhd-uitvoering is voorzien van een startgenerator, die fungeert als startmotor èn dynamo. Een mhd-versie die de motor uitschakelt, maar niet opnieuw start, is vaak te herleiden tot een slecht contact in de stekker op de startgenerator of een breuk/beschadiging in de bedrading vlak bij die stekker. Voor de Wegenwacht is dat een kleinigheid. Als er op contact geen controlelampjes gaan branden en de motor start niet, dan kan dit duiden op een storing in de ‘Body Control Module’, maar de Wegenwacht kent een trucje om dat te omzeilen. Als de motor is afgeslagen en niet meer te starten in combinatie met een kapotte zekering, dan kan dit ook duiden op een beschadiging in de kabelboom. Dit wordt veroorzaakt door constant schuren tegen een bout op de motorsteun. Als de isolatie ‘door’ is, ontstaat even sluiting. Geen punt, de Wegenwacht zal de isolatie herstellen en de draadboom zoveel mogelijk anders leggen. Onder de voetenruimte van de passagier bevindt zich de schakelmodule. Het kan voorkomen dat hierin water terecht komt. Dan zal de transmissie niet meer willen schakelen en eventueel start de motor dan ook niet. De Wegenwacht maakt de boel droog en sluit de module goed af, einde probleem.
De pure stadsauto van smart is in ons land nooit helemaal uit de verf gekomen. Steden zo groot als Parijs, Londen of Berlijn kennen wij niet en dáár is de smart fortwo pas echt in zijn element. Toch kent de fortwo ook hier best de nodige liefhebbers.

Waar praten we over?

De tweede generatie van de fortwo was vrijwel een ‘herstart’ voor smart. Om echt succesvol te kunnen zijn, was uitbreiding naar de Amerikaanse markt noodzakelijk, maar de eerste generatie was in de USA niet op kenteken te krijgen. Om die simpele reden is deze opvolger ook bij ons nèt een slagje groter dan die wel heel erg kleine eerste. Dat maakte deze fortwo ook voor een net iets breder publiek acceptabel. De grotere maatvoering en de daarbij behorende compleet nieuwe onderhuidse constructie zorgt voor meer bescherming bij een aanrijding, maar ook voor iets meer binnenruimte en net voldoende bagageruimte om boodschappen te doen. Ondanks die vergroting is de fortwo toch zichzelf gebleven. Het is nog steeds een heel kleine auto, met alle voor- en nadelen van dien.

Uitvoeringen en varianten

De normale, gesloten versie noemt smart ook wel fortwo coupé, voor het onderscheid met de cabriolet. De eerste serie, geleverd tot in 2010, is er met liefst vier benzinemotoren en twee diesels. De 1.0 liter driecilinder benzineversie is er met 45 kW/61 pk, 52 kW/71 pk, de normale topversie met 62 kW/84 pk en de uitvoering die onder handen is genomen door tuner Brabus, met 72 kW/98 pk. In 2008 kregen de twee minst sterke versie de extra aanduiding mhd, wat er in het kort op neerkomt dat die een stop-/startsysteem hebben. De diesels hebben een kleinere motor (0.8 liter) met naar keuze 33 kW/45 pk of 40 kW/54 pk. In 2010 is een milde facelift doorgevoerd. De minst sterke diesel is komen te vervallen, de overige motoren kregen wat detailwijzigingen die het verbruik ten goede kwamen, maar de motorvermogens bleven identiek. In 2012 volgde een geringe facelift, direct herkenbaar aan het smart-logo in de grille. De 62 kW-motor komt te vervallen. Er is vanaf dat moment ook een elektrisch aangedreven versie, die in Amsterdam wordt ingezet als car2go. De basisversie ‘base’ is alleen geleverd tot 2008. De normale uitvoeringen heten pure, pulse en passion, de Brabus-uitvoeringen hebben een eigen specificatie. In 2009 zijn de tijdelijke versies ‘edition limited three’ en ‘highstyle’ gevoerd, in 2010 ook de ‘edition pure’ en ‘greystyle’. Na de wijzigingen in 2010 kwam de base weer tijdelijk terug, met eind 2010/2011 tijdelijk de versie ‘edition lightshine’. Na 2012 zijn alleen de normale uitvoeringen nog geleverd, nu weer zonder de base.

De smart fortwo als occasion

Er staat een redelijk groot aanbod occasions van de smart fortwo in het land en vreemd genoeg bepaald niet alleen in de grote steden. Wat ook direct opvalt, is de enorme spreiding in kilometerstanden. Er zijn exemplaren die gemiddeld maar 5.000 kilometer per jaar hebben gereden, maar we zien er ook wel wat met totaalstanden ruim boven de ‘ton’. Beide hoeft geen ramp te zijn, de vraag is vooral hoe er met de auto is omgesprongen. Een smart die als pizzakoerier of reclameobject alleen steeds korte stadsritjes plankgas in de stad heeft gereden is niet aan te bevelen. Dan maar liever eentje die vooral veel snelwegkilometers heeft gezien en tenminste de kans heeft gekregen op temperatuur te komen. Veel exemplaren zijn nieuw in eerste instantie zakelijk op de weg gekomen, er zijn naar verhouding minder particuliere kopers dan werd verwacht. Dieseltjes zijn zelfs even schaars als de elektrische versie. Die diesels hebben stuk voor stuk véél kilometers gereden, anders is die keuze met geen mogelijkheid rendabel te krijgen. Dat blijft ook zo voor wie ‘m als occasion koopt en het mag duidelijk zijn dat er maar heel weinig kopers voor zo’n diesel-smart met al een hoge kilometerstand zijn te vinden. Ongeveer 15% van het hele aanbod betreft cabrio’s. Het aanbod is groot genoeg om voor een aardige smart niet stad en land af te lopen, of je moet wel héél specifieke wensen hebben.

De proefrit

Rijden in een smart is even wennen, als je uit een willekeurige andere auto komt. De zit is vrij hoog, maar ondanks de beperkte maten kom je aan ruimte niet gauw te kort. De passagier heeft zelfs opmerkelijk veel beenruimte en de stoelen zitten heel behoorlijk. Een beetje smal is het wel. De driecilindermotor ligt vlak achter de inzittenden, dus het is ook vreemd dat daar het motorgeluid vandaan komt. De halfautomatische transmissie kan zonder koppeling schakelen op commando, maar je kunt ook de automaat-knop indrukken, dan doet-ie het zelf, maar dan wel wanneer de techniek het nodig acht om te schakelen. Soms is dat wat onverwacht, maar altijd heel goed voelbaar. Door de nog steeds erg korte wielbasis is de smart heel beweeglijk. Dat leidt tot een uitstekende wendbaarheid in druk verkeer, maar ook tot veel heftiger reacties op hobbels in de weg dan je van een normale auto gewend bent. Verkeersdrempels zijn al gauw echte hindernissen, een klinkerweg is geen pretje. Parkeren is een fluitje van een cent, maar het echte voordeel ontgaat ons vaak, omdat parkeervakken nu eenmaal standaardmaten hebben. Op de snelweg rijdt de smart naar verhouding beter, al is hier enige gevoeligheid voor zijwind, ook als alleen een vrachtwagen wordt gepasseerd goed merkbaar. Op wat langere afstanden wordt het al gauw vermoeiend. Het gemiddelde verbruik is heel sterk afhankelijk van de wijze waarop de smart wordt gebruikt. Rond 1 op 15 is bij wisselend verkeer wel haalbaar, maar superzuinig is dat dus ook niet.

Conclusie

Hoe sterk het pleidooi voor de ultieme stadsauto ook is, de smart fortwo wordt toch nog steeds vooral gekocht om zijn guitige uiterlijk. Kwalitatief is de smart er beslist op vooruit gegaan tegenover de eerste generatie, maar het mag duidelijk zijn dat de fortwo door zijn compacte maten ook de nodige beperkingen in zich heeft.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Rüttchen Automotive, Breda, 076 – 5642400

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.