Auto Review Smart Fortwo III
Hoe compact wil je het hebben?
smart - fortwo
- Pluspunten
- Ideale stadsauto
- Best betrouwbaar
- Heerlijk eigenwijs model
- Minpunten
- Geen allemansvriend
Wat vindt de Wegenwacht?
De smart fortwo heeft als typische stadsauto vaak een relatief zwaar leven. Toch zijn er maar enkele euveltjes bekend bij de Wegenwacht, die wel eens voorkomen. De hoeveelheid olie in de motor is maar beperkt. Regelmatig peilen is aanbevolen. Als er te weinig olie in de motor zit, zal die uit ‘zelfbescherming’ gaan inhouden en vervolgens slecht of zelfs helemaal niet meer willen lopen. Een liter olie toevoegen is voor het moment voldoende, maar zeker nadat dit een keer is gebeurd, is het zaak het oliepeil in de gaten te houden. Het is niet gek dat juiste en auto die zo wordt gebruikt een beetje olie verbruikt. Een niet helemaal goed functionerende nokkenasverstelling kan ook een slecht lopende motor veroorzaken. Meestal volstaat het als de Wegenwacht er een paar gerichte tikken tegen geeft. Als de klacht niet verdwijnt, is het zinvol de bedrading van die nokkenasverstelling goed te controleren. In principe kan die nokkenasverstelling ook gewoon stuk gaan, dan moet er gewoon een nieuwe in, maar dit gebeurt zelden. Een kapotte zekering veroorzaakt dat de motor niet start en gek genoeg gaan de ruitenwissers dan spontaan heen en weer.Waar praten we over?
De fortwo is de smart zoals veel mensen het merk kennen: tweepersoons en enorm compact. In ongeveer deze vorm is het merk destijds op de markt verschenen. In 2007 verscheen de tweede generatie en dit is intussen de derde generatie, vanaf 2014. Bijzonder is dat deze fortwo technisch overeenkomt met twee andere auto’s. De fabrikant van smart, Daimler-Benz, heeft voor de ontwikkeling van dit model een overeenkomst geslote met Renault. De hele aandrijving van deze generatie fortwo komt overeen met die van de Renault Twingo. Daarnaast is er nu ook een vierdeurs variant, ook met vier zitplaatsen en die heet heel toepasselijk forfour. De onderhuidse techniek van de fortwo en forfour is identiek, alleen de lengte verschilt.Uitvoeringen en varianten
De fortwo bestaat in twee carrosserie-varianten. Zonder verdere aanduiding is het een gesloten auto met een vast dak, daarnaast kennen we ‘m vanaf 2016 als cabrio, met een stoffen dak. In geopende toestand blijft de zijkant van de auto gewoon omhoog staan, het gaat alleen om het dak zelf en de achterruit. Er zijn vier verschillende krachtbronnen voor de fortwo beschikbaar. In de basis levert de 1,0 liter driecilinder benzinemotor 52 kW/71 pk. De meest voorkomende is de 66 kW/90 pk-versie van diezelfde motor. Heel exclusief is de ‘Brabus’-uitvoering, die beschikt over 80 kW/109 pk. Sinds 2017 is er ook een elektrisch aangedreven versie, voorzien van een 60 kW/82 pk-sterke elektromotor. Er is een naamloze, handgeschakelde uitvoering, uitsluitend met de minst sterke benzinemotor. De normale uitvoeringen heten aanvankelijk Pure, Passion, Prima en Proxy. In 2017 is de Passion vervangen door de Perfect en de proxy is vervallen. Tijdelijke uitvoeringen zijn de Essential Edition, Joy Edition, Edition 1, Business Solution en Business Solution Plus. Die twee laatste uitvoeringen zijn er ook als electric drive, die verder geen uitvoeringen kent. De Brabus heeft een eigen uitrustingsniveau en is er ook als Xclusive. Met uitzondering van de basisversie hebben alle uitvoeringen met de 52 kW- en 66 kW-benzinemotoren zijn er zowel handgeschakeld (5 versnellingen) als met een automatische zestraps transmissie. Een Brabus is altijd een automaat en de electric drive heeft zoals gebruikelijk helemaal geen transmissie, alleen de keuze tussen voor- en achteruitDe smart fortwo als occasion
Feitelijk zijn er twee groepen kopers voor de fortwo: enerzijds particulieren, die ‘m meestal als tweede auto kopen, anderzijds bedrijven, die zo’n smart vaak inzetten als rijdend reclameobject. Dat verschil zie je terug in het occasionaanbod. Normaal gesproken rijdt een typische stadsauto geen enorme jaarlijkse kilometrages. Dat kan bij zo’n auto in dienst van een bedrijf wel gebeuren en vaak wordt er dan door diverse mensen mee gereden, waarbij niemand zich echt verantwoordelijk voelt. We zeggen niet ‘niet kopen’, maar het is wel zaak op je hoede te zijn en tenminste gedegen inzicht te krijgen in de onderhoudshistorie. Bekijk zo’n smart met veel ervaring ook absoluut in de volle zon. Als er reclameteksten op hebben gestaan, is dat in de lak vaak terug te zien en dat wordt niet minder, naarmate de auto ouder wordt. De vraag is of je dat wilt en op zichzelf is het allemaal niet erg, als de prijs maar in verhouding is. Knappe gebruikte smarts kun je vaak ook vinden bij de officiële Mercedes-Benz dealers. Daar vind je ze zelfs onder de uitstekende voorwaarden van het label SterOccasion (zie: www.steroccasions.nl). Uiteraard vind je jonge gebruikte smarts ook wel bij dealers van andere merken en andere aanbieders van occasions. Een bijzonderheid van de fortwo is natuurlijk dat er bijna eindeloos veel variatie bestaat in kleuren en uitvoeringen, mede door het gebruik van verschillende exterieurkleuren. Wie echt op zoek gaat naar een gebruikte smart fortwo, zal ook expliciete wensen hebben over hoe die er precies uit mag of moet zien. Dat maakt zoeken niet eenvoudiger. Overigens is ongeveer 20% van de aangeboden exemplaren een cabrio.De proefrit
Alle eigenschappen van de fortwo worden bepaald door de lengte, of in dit geval beter ‘kortheid’ van de hele auto. Van binnen is dit model liefst tien centimeter breder dan de vorige generatie, dat maakt het zitcomfort al een stukje aangenamer. Twee volwassenen van normaal postuur passen er prima in. De bagageruimte met een inhoud van 260 liter is voor een zo compacte auto best goed, maar die is niet afgedekt en bevindt zich pal boven de motor. De wekelijkse boodschappen passen er best in, maar haal diepvriesspullen en chocola er toch maar even uit. De constructie van de auto bepaalt ook dat je als inzittenden zo wat óp de motor zit. Daardoor is het niet verbazend dat je die aanmerkelijk sterker hoort, dan in veel andere auto’s. De korte wielbasis (afstand vooras/achteras) bepaalt ook dat de smart sterk beweegt op elke grotere hobbel. Een verkeersdrempel is in een smart een serieuze hindernis. Daarbij is de afstemming van het onderstel spijkerhard, om de auto beheersbaar te maken, maar dat betekent wel dat je ook kleine hobbels heel hard voelt. Een klinkerweg is een heel gehobbel. Het rare is dat de fortwo hierdoor op de snelweg zeker zo goed rijdt als in de stad, terwijl de auto daarvoor juist is bedoeld. Vergis je niet: een kruissnelheid van 100 tot 120 km/u kan de smart best aan, maar relaxed autorijden is iets anders, mede door de flinke zijwindgevoeligheid. Het gemiddelde verbruik is heel sterk afhankelijk van de wijze waarop de fortwo wordt gebruikt. Met alleen maar stadsverkeer zit je gauw aan 1 op 13 á 14, met meer buitenwegen en snelwegen daalt dit gauw tot 1 op 17 á 18, maar echt veel zuiniger wordt het niet.Conclusie
Als je een smart fortwo echt superleuk vindt, dan is het best mogelijk om voor een redelijke prijs een gave gebruikte te vinden. Kwalitatief zijn ze behoorlijk goed, als er in het ‘eerste leven’ normaal mee is omgesprongen. Val je voor de charmes van deze supercompacte stadsauto, dan zal je zijn mindere kanten best kunnen accepteren.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
