Auto Review Ford Focus III
Niet al te modern
Ford - Focus Electric
Conclusie
Je kunt je afvragen waarom Ford deze elektrische Focus in de showroom zet. Maar waarom zouden ze het niet doen? De uitvoering was in Amerika al lang en breed verkrijgbaar, maar hier in Europa zijn ze alsnog een van de eerste grote fabrikanten met een elektrische auto. Bovendien is het Nederlandse belastingklimaat uitgesproken mild voor dit soort modellen. De grootste troef van de elektrische Focus is zijn ‘wolf in schaapskleren’-uiterlijk; je hebt het groene hart op de juiste plaats, maar de buurman zal je er niet om uitlachen. Zolang je maar je mond houdt over wat je hebt betaald. Kies je voor een reguliere brandstof-Focus, dan ben je tot wel € 20.000 (!) minder kwijt, terwijl je nooit meer hoeft in te zitten over je actieradius.Type auto en prijs
De Ford Focus Electric is een van de nieuwste elektrische modellen op de markt. Tegelijkertijd is de auto oud nieuws. Om te begrijpen waarom, moeten we terug in de tijd. In 2011 was de Renault Fluence Z.E. een pionier in de huidige stroom elektrische wagens. Oorspronkelijk ontwikkeld als brandstofauto, verving Renault de benzine- en dieselmotoren door een elektrisch exemplaar. Voor het benodigde batterijpakket was echter geen plaats meer onder de motorkap. Dat vond een plekje in de kofferbak. De elektrische Focus is op een soortgelijke wijze gemaakt. Concurrenten als de Nissan Leaf en BMW i3 hebben een modernere opzet en kosten minder: met een vanafprijs van € 39.990 is de Ford stevig geprijsd.Hoe rijdt de Ford Focus Electric
Het batterijpakket van de elektrische Focus weegt zo’n 300 kilo. Dat is behoorlijk wat gewicht om in je kofferbak te vervoeren. Het drukt dan ook een nadrukkelijk stempel op het weggedrag van de auto. Normaal gesproken staan Fords hoog aangeschreven om hun rijdynamiek, maar de Focus Electric is een uitzondering op die regel. Rechtuit merk je weinig verschil, maar zodra je een rotonde neemt, voel je dat de auto licht wordt in de neus. De meeste elektrische auto’s nodigen niet uit tot een stevig potje sturen, al was het alleen maar omdat je actieradius dan aanzienlijk afneemt. Maar concurrenten als de eerder genoemde Leaf en i3 gaan een stuk soepeler de bocht om, omdat het batterijpakket van die modellen in de bodem is weggewerkt.De Ford Focus Electric van binnen
De Ford is van binnen nauwelijks van een reguliere uitvoering te onderscheiden. Het is niet de ruimste auto in zijn klasse, maar ook zeker niet de krapste. Op de bagageruimte na. Het batterijpakket heeft niet alleen een negatief effect op het weggedrag, maar ook op de hoeveelheid bagage die je mee kunt nemen. De standaard Focus heeft een bagageruimte van minimaal 363 liter, de elektrische variant zit op 237 liter. Dat verschil wordt kleiner wanneer je de achterbank neerklapt; dan schelen beide uitvoeringen slechts 23 liter. Maar een vlakke laadvloer kun je hoe dan ook vergeten. Het batterijpakket is weggewerkt als een kind onder het tafelkleed.De Ford Focus Electric en het milieu
Net als de concurrentie geeft Ford een overdreven aantal kilometers op als rijbereik. In het geval van de Focus Electric zijn dat er 162. Maar in de praktijk kom je in de Ford net zover als met een Leaf, Zoe of i3: een kilometertje of 120. Niet slecht voor een auto die is opgezet volgens een verouderd principe. Het klepje waarachter de laadopening schuilgaat, is kwetsbaar. Je moet het indrukken en - wanneer het eenmaal naar buiten komt - een kwartslag draaien. Dat ging gedurende onze testperiode al niet vlekkeloos, laat staan een heel autoleven.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
