Auto Review Citroen C4 III
Ruim, comfortabel en schoon!
Citroën ë-C4 Shine
- Pluspunten
- Erg ruim
- Comfortabel
- Oplaadsnelheid aan snellader (EV versie)
- Minpunten
- Instap achterin door lage daklijn
De nieuwe C4 wordt heel belangrijk voor Citroën. Hij vervangt niet alleen zijn voorganger – die overigens sinds 2018 al niet meer nieuw te koop is – maar ook de C4 Cactus. Het model is er voortaan bovendien met een geheel elektrische aandrijving.
Conclusie
De Citroën C4 is een praktische auto met een eigen gezicht. Hij is ruim, comfortabel en biedt qua techniek en veiligheid alles wat je van een auto in deze prijsklasse mag verwachten. De elektrische variant is met een actieradius van 350 kilometer prima voor gebruik in Nederland, waar zo langzamerhand meer dan genoeg oplaadmogelijkheden zijn. Maar ben je een kilometervreter, dan kun je beter voor een versie met een brandstofmotor kiezen. Die uitvoeringen hebben ook wat aangenamere prijzen. Op benzineis deze Citroën niet alleen groter, maar ook goedkoper dan eenVolkswagen Golf.
Type auto en prijs
De ë-C4 – met een trema op de 'e'zodat de elektrische variant aan de merknaam Citroën doet denken – deelt zijn bodemsectiemet concerngenoten Peugeot 208 en Opel Mokka. Auto’s uit het zogeheten B-segment. Zet je ze naast elkaar, dan blijkt dat de Citroën maar liefst 20 centimeter langer is! En dat de wielbasis – de afstand tussen de voor- en achteras - met 13 centimeter is toegenomen. Het platform is kortom flink opgerekt. En daarmee is deze C4 een auto in het zogeheten C-segment. Zeg maar de klasse waarin ook de Volkswagen Golf opereert. De C4 is een kruising tussen een SUV en een hatchback; een crossover dus. Hij is zo’n anderhalve meter hoog. Verder veel vloeiende lijnen, een eigenwijze achterkanten V-vormen in de LED-koplampen. En, zoals dat tegenwoordig gaat, kun je deze auto naar eigen wens samenstellen. Er zijn maar liefst 31 verschillende in- en exterieurcombinaties mogelijk! De C4 is er vanaf € 26.890. Dan heb je er eentje in het PureTech-uitrustingsniveau, met een 1.2-liter driecilinder benzinemotor goed voor 130 pk. Je kunt ook voor een viercilinder diesel kiezen. Daarvan bedraagt het prijskaartje minimaal€ 30.990. Ook die uitvoeringlevert 130 pk. Later in 2021 volgen meer versies. Tenslotte is er de door ons geredenelektrische versie. Met een vanafprijs van € 38.190 is die een stuk duurder dan een exemplaar met een conventionele verbrandingsmotor. Wil je de auto private leasen dan belooft Citroën een maandbedrag vanaf 499 euro. Kijk, dat klink al heel anders!
Hoe rijdt de ë-C4
De Franse ingenieurs hebben er voor gezorgd dat ook deze C4 weer in alles aanvoelt als een échte Citroën. Nèt anders van vormgeving en heel comfortabel om mee te rijden. Citroën gebruikt voor de comfortabele vering zogeheten Progressive Hydraulic Cushions. Een systeem dat eerder al op de C5 Aircross werd toegepast. In plaats van ‘bump stops’ in de dempers, werken de dempers met hydraulische druklagers. Geen harde klappen meer bij diep inveren dus, maar een zijdezachte landing. Een beetje alsof je jezelf op een waterbed laat vallen. Ook de Advanced Comfort-stoelen kennen we al uit de C5 Aircross. Daar zit traagschuim in dat je bijna omarmt. De aandrijving van de elektrisch aangedreven C4 bestaat uit een 136 pk krachtige elektromotor.Het stuurgedrag van de ë-C4is wat afstandelijk, maar de compacte middenklasserreageert wel keurig direct. Vanwegehet lage zwaartepunt – de batterijen zitten in de bodem– heeft de auto een fijn weggedrag. Hij helt ondanks zijn soepele vering maar weinig over en je kunt er verrassend rap de hoek mee om. Regenereren doe je door de automaat in de B-stand te zetten. Bij gas loslaten remt de Citroën dan zo sterk af, dat je ‘m eigenlijk met één pedaal kunt rijden. Gebruik je het stroompedaal om te accelereren, dan wordt je in jouw stoel gedrukt. Leuk, ook voor een gezinsauto. Papa en mama willen ten slotte ook wel ‘ns wat, als ze alleen in de auto zitten! Hoe zit het dan met de aanvullende veiligheidsuitrusting? Ook daarin is dit een moderne auto. Leverbaar zijnonder meer een noodremsysteem, botswaarschuwing, dodehoekdetectie, rijstrookassistentie en adaptieve cruisecontrol. Die laatste systemen zorgen er onder meer voor, dat je op de snelweg en in defile deels autonoom kunt rijden.
De ë-C4 van binnen
Het interieur van de Citroën is fraai, maar niet zo excentriek als de buitenkant. Dat kon ook niet, omdat de ingenieurs bij het gebruikte dashboard nu eenmaal rekening moesten houden methet plaatsen van diverse schermen. Het instrumentarium is digitaal en ziet er lekker hightech uit. Tegen meerprijs kan je een head-up display bestellen. Het infotainmentsysteem kan worden voorzien van TomTom navigatie en Apple CarPlay. Heel slim is een uitschuifbare lade, waarop je een tablet kunt vastklemmen. Die tablet doe je in een beschermhoes die zo is gemaakt, dat je vanaf de bestuurdersstoel niet op het beeldscherm kunt meekijken. En over de voorstoelen gesproken, wat zitten die heerlijk! De speciale comfortstoelen zijn op sommige versies een optie. Koop in dat geval de stoelen er bij, je zult er geen spijt van krijgen. Voor een auto in deze klasse beschik je achterin over opvallend veel beenruimte. Vanwege de teruglopende daklijn moet je wel op je hoofd letten bij het instappen. De kofferbak is minimaal 380- en maximaal 1.250liter groot. De bagagebodem is verstelbaar, om het eenvoudiger te maken een kofferin- of uit te laden. Verder zijn er lekker grote deurvakken en in de middentunnel treffen we diverse opbergmogelijkheden, plus een draadloze oplaadmogelijkheid voor je smartphone. Heel fijn: de knoppen voor de klimaatregeling zijn gewoon fysieke exemplaren. Geen gehannes met menu’s wanneer je alleen de kachel een graadje hoger wilt zetten!
De ë-C4 en het milieu
De ë-C4 wordt gevoed door een 50 kWh grote batterij. Op papier zijn die accucellen goed voor een rijbereik van maximaal 357 kilometer. Wij lazen op het dashboard 316 stuks af, maar de Citroën blijkt in de praktijk zuiniger dan in de folder. Daarin hebben ze het over een gemiddeld verbruik van 16 kWh per 100 kilometer, wij brachten het tijdens onze actieradiusproeftot 14,1 kWh per 100 kilometer. Om je te helpen optimaal te profiteren van de meegebrachte stroom, beschikt de ë-C4over een spaarmodus en een 'Brake'-stand op de automaat, waarmee je extra remenergie kunt laten terugvloeien naar de batterij. Dat is echter niet genoeg om de EV met één pedaal te rijden. Schakel je de speciale spaarstand in, dan profiteer je van het grootst mogelijke rijbereik maar het beschikbare vermogen wordt afgeknepen, net als de werking van de klimaatcontrole. Zodra je een andere rijmodus activeert, loopt het rijbereik ook terug. Zoals te verwachten valt, kom je in de sportmodus het minst ver. Hang je de Citroën aan een snellader, dan kan hij met een snelheid van 100 kW worden geladen. Na een half uurtje is de batterij danvoor 80% vol, zo belooft de fabrikant. Uiteraard kun je ‘m ook thuis opladen via het stopcontact of aan een 3-fase laadpaal.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
