logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mercedes C-Klasse IV (W205)

Beste hybride van het moment

Mercedes-Benz - C350 e

De Mercedes-Benz C350 e is een plugin hybrid. Een hybride dus die je ook met een stekker kunt opladen. Het is een uitzonderlijk goede auto-met-hybrideaandrijving. Misschien wel de beste van het moment. Zakelijke rijders worden bovendien blij van maar 15 procent bijtelling.

Conclusie

Het is vooral de prachtige aandrijflijn die de Mercedes-Benz 350 e bijzonder maakt. De auto is zo verfijnd dat hij geen kans ongelegen laat om elektrisch te rijden of de batterijen op te laden. Dat gaat zelfs zo ver dat de navigatie rekening houdt met hellingen in de route en die aangrijpt om juist daar extra de batterijen op de laden. Het overschakelen van de benzine- naar de elektromotor en vice versa gaat onmerkbaar. Voor het overige is de Mercedes-Benz C350 e – tot vorig jaar heette hij overigens C350 Plugin Hybrid - gewoon een heel fijn rijdende C-klasse. Met een erg goede ergonomie, met uitstekende rijeigenschappen en met genoeg binnenruimte. Enige minpuntje is dat de statiowagonversie geen aanhanger mag trekken (de sedan wel). En de kofferbak is wat aan de kleine(re) kant door montage van de batterijen van het hybridesysteem. Maar dat systeem zorgt wel weer voor maar 15 procent bijtelling bij zakelijk gebruik. De Mercedes-Benz C350 e is een regelrechte aanrader als je je het kunt veroorloven.

Type auto en prijs

Mercedes-Benz levert in zijn programma diverse hybrides. Nu is ook de nieuwste C-klasse voorzien van een hybrideaandrijving. Voorheen heette zo’n versie bij Mercedes Plugin Hybrid, maar vanaf nu krijgt hij de eenvoudige toevoeging ‘e’. De C350 e wordt aangedreven door een tweeliter viercilinder benzinemotoren en een elektromotor. Het gecombineerde vermogen bedraagt 279 pk en maar liefst 600 newtonmeter aan trekkracht. Dat laatste is erg veel voor een auto in deze klasse. De basisprijs van de C350 e Lease Edition is € 57.995. Daarvoor krijg je een rijk uitgeruste auto met onder meer standaard luchtvering, een zeventraps automaat, stoelverwarming en adaptief grootlichtassistent. En 15 procent bijtelling. Op veiligheidsgebied staat de 350 e zijn mannetje. Zo is er standaard een systeem dat vermoeidheid bij de bestuurder herkent en dat zichtbaar en hoorbaar aangeeft, is er een rijstrookassistent die waarschuwt wanneer je onbedoeld je eigen rijbaan verlaat, waarschuwt hij als je te dicht op je voorganger zit en er kans is op een aanrijding. En mocht een aanrijding onvermijdelijk zijn dan werken diverse systemen samen om de impact van de klap zoveel mogelijk te reduceren. Rij je onverhoopt frontaal een voetganger aan dan schiet razendsnel de motorkap een stukje omhoog om de onfortuinlijke wandelaar op te vangen en zo letsel te verminderen. De sedan is uit te rusten met een trekhaak en mag dus een aanhanger trekken, de stationwagon mag dat niet. Althans, je kunt wel een trekhaak laten monteren, maar dat gaat gepaard met een andere bandenmaat en dan voldoet de auto niet meer aan de normen om in de 15 procent bijtellingsklasse te vallen.

Hoe rijdt de Mercedes-Benz C350 e

De rijervaringen met de Mercedes-Benz 350 e laten zich het beste splitsen in twee delen. Allereerst is er het normale rijcomfort: dat is subliem. De auto is zeer comfortabel geveerd en gedempt maar voelt nooit week aan. De besturing is erg precies, de reminstallatie zeer capabel en de prestaties zijn bovengemiddeld goed. Zo duurt een sprint van 0-100 km/h maar 6,2 seconden. Je kunt kiezen uit diverse rijstanden: Individual, Sport+, Sport, Comfort en Economy. In alle standen reageert de auto zoals je verwacht waarbij het onderstel nooit keihard wordt. Prima. En dan is er nog die andere rijervaring: die van het zuinig rijden. De C350 e laat echt geen enkele kans onbenut om zo efficiënt mogelijk om te gaan met brandstof. Dat betekent dat hij constant bezig is te zoeken naar punten waar hij de batterijen kan opladen. Tijdens remmen, tijdens het loslaten van het gaspedaal. Het gaat zelfs zover dat hij – als de navigatie is ingeschakeld – aan de hand van de route ‘ziet’ waar hellingen zijn. Die gebruikt de auto meteen als extra laadmogelijkheid. Met een volle batterij kan je maximaal 31 kilometer louter elektrisch rijden. Verder is de C350 e voorzien van wat Mercedes noemt een ‘haptisch’ gaspedaal. Trap je bij elektrisch rijden het pedaal dieper in dan nodig is, dan geeft het zachtjes wat tegendruk zodat je je voet wat lift. Doe je dat niet dan zal de brandstofmotor bijspringen. Het voelt heel natuurlijk aan en helpt bij het realiseren van een laag verbruik. Verder kun je kiezen uit vier rijstanden om de elektromotor te gebruiken: hybride, volledig elektrisch rijden, opladen van de batterijen en sparen van stroom tot een later moment. De C350 e rijdt het efficiëntst als hij staat in de standen ‘Hybrid’, ‘Economy’ en ‘navigatie routebegeleiding’. Op korte stukken is hij uiteraard ultrazuinig als je puur elektrisch rijdt. Zo scoorden we op een kort ritje van 12 kilometer een verbruik van 1,5 liter per 100 km oftewel gunstiger dan 1 op 50! Volgens Mercedes kun je 31 km elektrisch rijden, maar in de praktijk komt dat neer op een kilometer of 22. Bij ijskoud weer gaan de batterijen sneller leeg. Het knappe van deze aandrijflijn is dat al dat wisselen van elektromotor naar benzinemotor en vice versa vrijwel ongemerkt plaatsheeft. Dat geldt ook voor het schakelen. De zeventraps automaat doet zijn werk onmerkbaar. Doe je een beetje je best dan is het redelijk eenvoudig om een gemiddeld brandstofverbruik te halen van 1 op 22. Tijdens onze test was het praktijkgemiddelde 1 op 22,3, waarbij hard en zacht is gereden en door steden en op snelwegen. Een prachtig praktijkverbruik dus, zeker voor een auto met een eigen gewicht van 1.740 (!) kilogram. Mercedes-Benz claimt een theoretisch gemiddeld brandstofverbruik van bijna 1 op 50. Opschepperij; het zal niemand verbazen dat dat in de praktijk niet is te halen. Ga je er echt voor zitten dan moet een praktijkverbruik van 1 op 25 waarschijnlijk wel mogelijk zijn. Veel zal in elk geval afhangen van de discipline om de auto telkens aan de laadpaal te koppelen zodra het kan.

De Mercedes-Benz C350 e van binnen

Comfort met de hoofdletter C. Zo kun je het interieur van de C350 e het beste omschrijven. De stoelen en het stuurwiel zijn erg goed verstelbaar voor een perfecte zit achter het stuur. Het zicht op de meters is uitstekend en het multifunctionele scherm midden op het dashboard verdient een dikke pluim. Zo hoort het. De hoofdfuncties kies je met drukknoppen. Vervolgens kun je met een druk-draaiknop en/of een muis snel door alle mogelijkheden heen. Klinkt ingewikkeld maar is na een dagje wennen juist zeer eenvoudig. Het voordeel is dat er maar weinig knoppen op het dashboard zitten, wat de algehele rust ten goede komt. De kachelbediening zit keurig op de juiste hoogte en laat zich eenvoudig bedienen. De pook zit niet op de middentunnel maar is een stengeltje aan de stuurkolom. Simpel en doeltreffend. Het zicht rondom is prima, alleen zijn de voorste raamstijlen flink. Zowel voor- als achterin is voldoende ruimte voor vier volwassenen. Moet er achterin een vijfde mee dan zit hij wat onhandig met de voeten aan weerszijden van de hoge tunnel. De achterbak is met 335 liter ruim, maar een gewone C-klasse komt tot 480 liter. De batterijen snoepen hier dus ruimte op.

De Mercedes-Benz C350 e en het milieu

Volgens Mercedes zou je met deze hybrideaandrijving een gemiddelde verbruik van liefst 1 op 50 kunnen rijden. Op een kort elektrisch ritje is dat incidenteel mogelijk. Maar voor een echt gemiddelde over een hele tank is dat onmogelijk. Maar ons praktijkverbruik van 1 op 22,3 is nog steeds erg mooi. Waarbij gezegd moet worden dat veel afhangt van hoe trouw je de auto telkens oplaadt aan een laadpaal. Dankzij de lage CO2-uitstoot van 48 g/km (49 g/km voor de stationwagon) komt de auto in aanmerking voor 15 procent bijtelling bij zakelijk gebruik. De Mercedes C350 e is uitgerust met tal van hulpmiddeltjes om de bestuurder zo zuinig mogelijk te laten rijden. Zo geeft het gaspedaal lichte tegendruk als je het bij elektrisch rijden onnodig diep intrapt en gebruikt hij het navigatiesysteem om extra oplaadmogelijkheden onderweg (hellingen) te benutten. Zodra je remt wordt de kinetische energie die daarbij vrijkomt omgezet in elektriciteit en opgeslagen. Laat je het gaspedaal los dan laden de batterijen ook meteen bij. Die batterijen zijn van het type lithium-ion, zeg maar dezelfde als in je mobiele telefoon. Het inpluggen aan een laadpaal gaat kinderlijk eenvoudig. Je kunt de auto ook aan het normale stopcontact aansluiten. Laden aan een laadpaal of wallbox (zeg maar een laadpaal-voor-thuis-aan-de-muur) duurt een uur en drie kwartier, aan een gewoon stopcontact twee uur.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.