Auto Review Mercedes C-Klasse IV (W205)
Bijna perfect
Mercedes - C-Klasse
Conclusie
De nieuwe C-Klasse doet een flinke stap voorwaarts. Hij rijdt voortreffelijk en heeft een luxe uitstraling. Hij heeft – standaard of optioneel – een flink aantal rijassistentiepakketten die het leven van de bestuurder zowel aangenamer als veiliger maken. Met een keur aan die opties kan de prijs van je nieuwe C-Klasse behoorlijk oplopen. Maar dan blijf je nog steeds ruim onder de prijs van een S-Klasse. En daar doet de C, afgezien van de beschikbare binnenruimte, nauwelijks voor onder.Type auto en prijs
De C-Klasse beweegt zich in het segment van de premium sedans, daar waar BMW met de 3-serie en Audi met de A4 zitten. De C-Klasse koop je voor een vanafprijs van € 36.995; hij is daarmee geen prijsvechter in deze klasse. Maar hij is wel wat zuiniger dan zijn concurrenten, heeft een gunstiger energielabel en biedt standaard een paar opmerkelijke veiligheidsfeatures.Hoe rijdt de Mercedes C-Klasse
Het instapmodel van de nieuwe C-Klasse, de C180, heeft 150 pk aan boord. Dat is voldoende, alleen hebben de Duitsers er voor gekozen de benzinemotor te koppelen aan een handgeschakelde zesversnellingsbak die nadrukkelijk op een spaarzaam verbruik staat afgesteld. De versnellingen zijn lang en je zult flink je best moeten doen om een beetje gang in de Mercedes te krijgen. Dat kost in de C200 al aanmerkelijk minder moeite. Met een vermogen van 184 pk en een koppel van 300 Nm komt die voortreffelijk uit de startblokken. Je hebt nooit het gevoel iets aan kracht tekort te komen, terwijl de motor opvallend stil blijft. Sterker nog: je hoort hem bijna niet. De besturing werkt adequaat en geeft voldoende gevoel met het wegdek. Echt een auto waarmee je moeiteloos lange afstanden overbrugt. Een behoorlijk minpunt is het zicht rondom: schuin linksvoor zit niet alleen de voorruitomlijsting, maar ook de massieve buitenspiegel in de weg terwijl de B-stijl je het zicht ontneemt op aankomend verkeer. De duurdere C-Klasses zijn voorzien van het ‘Agility Select’-programma: met een druk op de knop kies je voor Eco, Comfort, Sport, Sport + of Individual. Daarmee beïnvloed je de reactie op het gaspedaal, de afstemming van de schokdemping en de besturing. Naar wens is de C-Klasse ook met luchtvering te krijgen. Op alle in Europa geleverde C-Klasses zit standaard het systeem Collision Prevention Assist Plus. Dat grijpt bij een dreigende botsing eerst in met een waarschuwingssignaal en vervolgens autonoom met een krachtige remingreep.De Mercedes C-Klasse van binnen
De C-Klasse is ten opzichte van zijn voorganger wat gegroeid. De wielbasis met 8 cm, de lengte met 9,5 cm en de breedte met 4 cm. Dat maakt hem een ruime vierpersoons, met voor elke inzittende genoeg hoofd- en beenruimte. In de bagageruimte kun je 480 liter aan spullen kwijt. Er is een ruime keuze uit diverse uitrustingsvarianten en optiepakketten. Het Command online bijvoorbeeld combineert navigatie, telefoon, audio, video en internet. Dan zit er een soort i-Pad midden op het dashboard gemonteerd, maar dan zonder touchscreenbediening. Bedienen doe je door middel van een draaiknop of een speciale, hypergevoelige muis. Een beetje dubbelop. Bovendien zit die muis in de weg; geregeld kom je er onbedoeld tegenaan tijdens het schakelen.De Mercedes C-Klasse en het milieu
Alle modellen beschikken over een start/stopfunctie en voldoen aan de Euro 6-norm. Het verbruik is gemiddeld zo’n 20 procent omlaag gegaan, onder meer dank zij verbeterde aerodynamica en een tot 100 kg lager gewicht. De BlueEFFICIENTY Edition, verkrijgbaar op de C180 en C220 BlueTEC, is goed voor 20 procent bijtelling. De later verschijnende C300 Hybrid heeft volgens de fabriek genoeg aan 3,6 liter diesel op 100 km. En een plug-in hybrid zit ook al in de pijplijn.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
