logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Nissan Leaf I 1e facelift

Eerste de beste

Nissan - Leaf

De Nissan Leaf is bij het grote publiek bekend als de eerste elektrische gezinsauto. Zijn introductie stamt alweer uit 2010, maar de Japanner staat onverminderd zijn mannetje.

Conclusie

De tijd lijkt geen vat te krijgen op de Nissan Leaf: hoewel de gezinswagen aan de wieg stond van de huidige opleving aan elektrische auto’s, kan hij nog altijd prima meekomen in het segment. Een concurrent als de Renault Zoe ziet er misschien beter uit en is standaard ook rijker uitgerust, maar dankzij zijn vele laadmogelijkheden is de Leaf het breedst inzetbaar. En dat is uiteindelijk wat je wil van een auto. Elektrisch of niet: je moet er mee van A naar B kunnen komen.

Type auto en prijs

De Nissan Leaf was in 2010 een van de pioniers van de huidige lichting elektrische gezinsauto’s. In 2013 onderging de Japanner een facelift, maar behalve een gewijzigd interieur en een fractioneel grotere actieradius is de gezinsauto nauwelijks veranderd. De relatief lage vanafprijs verdient enige toelichting; je kunt de Leaf namelijk kopen met of zonder accupakket. Zonder is de auto een stuk goedkoper, maar zit je wel vast aan een huurconstructie van minimaal € 79 per maand. Kies je voor een Leaf inclusief batterij, dan ben je een boel extra geld kwijt: € 30.010 in plaats van € 24.110.

Hoe rijdt de Nissan Leaf

Om met het belangrijkste te beginnen: de Leaf haalt in de praktijk zo’n 150 kilometer op één lading stroom. Dat is niet zoveel als de fabrikant opgeeft (Nissan heeft het zelf namelijk over een actieradius van 200 kilometer), maar genoeg om dagelijks mee uit de voeten te kunnen. Daarvoor zal je vooral op je eigen ervaring moeten vertrouwen, want de boordcomputer geeft een vertekend beeld. Niet alleen meldt hij doorgaans een (te) grote actieradius, dat aantal keldert ook nog eens flink wanneer je de snelweg oprijdt of het klimaatsysteem inschakelt. Een sterke troef van de Leaf is zijn optionele snellader. Daardoor kun je binnen een half uur nog eens 100 kilometer rijden. Hoewel zijn batterijpakket het nodige weegt, voelt de Nissan niet aan als een zware auto. Een bochtenridder willen we hem ook weer niet noemen, eerder een comfortabele reisauto. Hij valt vooral op vanwege de stilte aan boord. Dat spreekt misschien voor zich – elektromotoren doen hun werk nu eenmaal geruisloos – maar is wel degelijk een prestatie. Wanneer het geluid van de motor ontbreekt, gaan andere geluiden (zoals windgeruis of bandenrumoer) juist extra opvallen. In de Nissan hoor je dat soort zaken nauwelijks. Bij het verkeerslicht kun je elke dag sprintwedstrijdjes houden (en winnen), maar wil je op een andere manier het maximale uit je accu te halen, dan zit er ook een speciale ‘Eco’-knop op de Leaf. De auto beteugelt dan zijn direct beschikbare vermogen (plus het klimaatsysteem!) en wint extra fel energie terug bij remmen of gas loslaten.

De Nissan Leaf van binnen

Aanvankelijk was de Leaf alleen verkrijgbaar met een besmettelijk licht interieur. Sinds de facelift kun je ook kiezen voor een donkere binnenkant, al dan niet in leder uitgevoerd. Als er niet zoveel moderne snufjes voorhanden waren, zou je denken in een Japanse auto uit de jaren ’80 te zijn beland. Sprankelen wil het niet, maar degelijk is het wel. Afhankelijk van de gekozen uitvoering – de Leaf kent drie verschillende uitrustingsniveaus – beschikt de Nissan onder meer over een achteruitrijcamera en een aanraakscherm, waarop je zowel de muziekspeler/mobiele telefoon als het geïntegreerde navigatiesysteem kunt bedienen. Handig: de meeste laadpalen zijn al voorgeprogrammeerd. Bewegingsruimte is standaard in de Leaf, met een extra pluim voor de comfortabele stoelen. Het batterijpakket gaat schuil onder de inzittenden, dus de Nissan heeft ook nog eens een volwaardige bagageruimte.

De Nissan Leaf en het milieu

De Leaf is een oogappel van Moeder Natuur, want de schadelijke uitstoot is nul. Opladen kan op verschillende manieren: aan de snellader (in 20 minuten is de batterij voor 80 procent vol), bij een openbare laadpaal (bijtanken duurt 4- tot 8 uur, afhankelijk van de overgebleven stroom in je batterij en de specificaties van de betreffende laadpaal) of thuis, aan het zelfde stopcontact als de waterkoker. Nissan Nederland is geen voorstander van die manier van laden: doordat de Leaf 10A naar binnen slokt, zijn er de nodige randvoorwaarden verbonden aan het stopcontact waarin je de auto plugt. Bovendien duurt het op die manier zomaar 12 uur eer je jouw reis weer kunt vervolgen.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.