Auto Review Renault Clio V
Schijn bedriegt
Renault Clio TCe 100 Intens
- Pluspunten
- Afwerking
- Bagageruimte
- Aanvullende veiligheidsuitrusting
- Standaard met 100 pk
- Minpunten
- Schakelgedrag
- Ruimteaanbod achterbank
De nieuwe Renault Clio heeft verdacht veel weg van zijn voorganger. Onderhuids herken je de compacte gezinswagen echter niet terug.
Conclusie
Je zou het op het eerste gezicht misschien niet zeggen, maar Renault heeft veel werk gemaakt van de nieuwe Clio. Dat werpt zijn vruchten af, want op de beperkte ruimte op de achterbank na, scoort de compacte gezinsauto’s klinkende rapportcijfers. De Clio is stiller, comfortabeler, veiliger én beter afgewerkt dan voorheen. Bovendien beschik je vanaf de instapversie over een krachtige benzinemotor, iets waar bij de concurrentie vaak voor moet worden bijbetaald. Het moet dan ook raar lopen, willen de Fransen het verkoopsucces van het model niet weten te continueren.
Type auto en prijs
De vierde generatie van de Renault Clio stond de afgelopen 7 (!) jaar bovenaan de Europese verkoopstatistieken. Geen wonder dat de Fransen bij de totstandkoming van een opvolger dicht bij dat succesmodel in de buurt wilden blijven. Er viel echter het nodige op de Clio IV aan te merken. Zo hield de interieurafwerking niet over, was het onderstel vrij stug en kon het onderweg knap rumoerig worden. Renault heeft behalve de positieve- ook die negatieve punten in het ontwikkelingsproces meegenomen. Het resultaat gaat de strijd aan met alternatieven als de Volkswagen Polo en Ford Fiesta. In de coulissen lopen de Peugeot 208 en Opel Corsa zich vast warm: die modellen worden later in 2019 vervangen. Prijzen beginnen bij € 17.290. Voor dat geld beschik je over een 100 pk sterke benzinemotor. Bij de concurrentie moet voor een dergelijke krachtbron vaak worden bijbetaald, zodat het prijskaartje van de Renault gerust scherp mag worden genoemd. De stationwagenvariant keert niet terug in de showroom: de fabriek vond de verkoopaantallen van de Clio Estate tegenvallen. Een aderlating voor de Nederlandse importeur, die er juist veel van verkocht. Daarom blijft de uitvoering bij ons nog leverbaar tot het einde van het jaar.
Hoe rijdt de Clio
Een 100 pk sterke instapversie bij een leeggewicht van 1.165 Kilogram: dan blijft er niet veel te wensen over, zou je denken. De 1.0-liter driecilinder benzinemotor, goed voor 160 Nm koppel en een trekgewicht van 900 kilogram, is inderdaad lekker vlot. Wel moet je de Clio nog altijd op toeren rijden, net als bij zijn voorganger het geval was. De trekkracht komt alleen vanaf een lager toerental beschikbaar. De compacte Renault staat sinds de introductie van het uitgaande model te boek als een van de leukste rijdersauto’s uit het B-segment. De Fransen stellen daar prijs op, want ze laten weten de besturing nog directer te hebben gemaakt. Op dat vlak hebben we dan ook geen klachten, maar de hakerige vijfversnellingsbak doet het sportieve gevoel teniet. Met de komst van een nieuw platform doe je geen concessies meer aan het rijcomfort wanneer je voor een Clio kiest: de Renault-ingenieurs zijn tot een gunstiger onderstelafstemming gekomen. Alleen op korte oneffenheden voel je de auto soms nog ‘stuiteren’. De stilte aan boord draagt bij aan je welbehagen: dubbele afdichtingen van deuren en ramen plus een speciaal behandelde voorruit hebben motorgeluid en bandengeruis fors teruggedrongen. Op de snelweg hoor je slechts de wind. Verder monteerde de fabrikant een stel puike voorstoelen, waarvan de zittingen ook voor lange lieden voldoende steun bieden. Een belangrijk kritiekpunt op de vorige modelgeneratie was de beperkte veiligheidsuitrusting. Ook dat hebben de Fransen met dit nieuwe model rechtgezet. Weliswaar worden niet alle voorzieningen standaard meegeleverd, maar het aantal beschikbare hulpsystemen mag gerust imposant worden genoemd. Het topmodel kan zelfs autonoom file rijden; een unicum in dit deel van de markt. Een noodstopsysteem dat behalve voetgangers ook fietsers herkend, is op elke Clio aanwezig. Vanwege het bescheiden glasoppervlak is een achteruitrijcamera geen slecht idee: Renault biedt tegen meerprijs een fraai exemplaar aan, dat je in staat stelt alsnog rondom de auto te kijken.
De Clio van binnen
Renault kreeg veel kritiek te verstouwen op de interieurafwerking van de vorige Clio. Zo zaten de harde kunststoffen tot op het stuur en hadden de gebruikte materialen meer dan eens scherpe randjes. Hoe anders gaat het er nu aan toe: voor deze vijfde modelgeneratie gebruiken de Fransen zachte bekledingsstoffen en je kunt in grote lijnen zelf bepalen welke kleur het binnenste van jouw Renault krijgt. Het is alleen jammer dat die frisse wind tot aan de voorstoelen waait: de achterpassagiers leggen hun armen nog steeds te rusten op deurpanelen die zijn opgetrokken uit onaangenaam plastic. Ook de Clio is voortaan leverbaar met een verticaal infotainmentscherm. Het betreft hier een nieuwe generatie, die niet alleen groter is, maar er ook beter uitziet. Bovendien is de ergonomie verbeterd: je kunt de verschillende bedieningsfuncties eenvoudiger vinden en het systeem werkt een stuk sneller. Het scherm is verkrijgbaar in verschillende groottes, maar daar wordt niet even optimaal gebruik van gemaakt. Onze testauto was bijvoorbeeld voorzien van het 9-inch exemplaar, maar gebruikt voor het afspelen van muziekbestanden slechts een smalle strook. De rest van het beeld bleef donker; zonde! De kofferbakinhoud groeide tot 318 liter, alleen is ons niet helemaal duidelijk waarom de knop waarmee je de klep opent, moest verhuizen. Je zoekt er nu vergeefs naar op de vijfde deur zelf; in plaats daarvan prijkt het kleinood bovenaan de achterbumper. De dubbele bagagebodem maakt een vlakke laadvloer mogelijk. Op de achterbank komen de inzittenden er bekaaid vanaf ten opzichte van hun spullen in de laadruimte: de been- en hoofdruimte is hier alleen toereikend voor wie kleiner is dan 1.90 meter.
De Clio en het milieu
Renault levert de Clio aanvankelijk met één diesel- en twee benzinemotoren. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 85- tot 130 pk. Er zit nog een krachtbron op aardgas in de pijplijn, maar waar de Fransen pas écht naar uitkijken, is hun allereerste hybride aandrijflijn. Die variant moet vanaf 2020 in ons land verkrijgbaar zijn. De fabrikant belooft een auto zonder stekker, met de regeneratieve eigenschappen van eentje mét. De concurrentie kiest wel voor volledig elektrisch: in datzelfde jaar brengen Opel en Peugeot een batterijversie uit van respectievelijk de Corsa en de 208. Renault verkoopt in dit deel van de markt al een EV in de vorm van de Zoe. Voor de door ons gereden instapmotor belooft het merk een verbruikscijfer van 1 op 23,3. Wij kwamen in de praktijk tot een nette 1 op 18,3.
De Clio als trekauto
Er mag 900 kg achter de Renault, zowel van de fabrikant als volgens het ANWB-advies. Dat is een keurige massa, waar hij prima mee overweg kan. Opvallend is dat waar bij concurrenten de maximale trekkracht al zo rond de 1.500 rpm beschikbaar is, de Clio-motor daarvoor 2.750 rpm moet draaien. Ook met een caravan erachter gaat de kleine gezinsauto snaarstrak door de bochten. Helaas laat de rechtuitstabiliteit te wensen over, met name bij spoorvorming. Ook is de combinatie gevoelig voor zijwind. De compacte Renault slaat als caravantrekker zeker geen gek figuur, toch zien we ‘m eerder als trekauto voor een forse vouwwagen.
Techniek | ||
| Wegligging | Gevoelig voor spoorvorming en zijwind | |
| Wegrijden op helling | ||
| Besturing | ||
| Bediening remmen | ||
| Geluidsniveau bij 90 km/u | ||
| Aansluiting 12V/usb/AUX | 1/2/1 | &draadloze lader |
| Maximale kogeldruk (kg) | 63 | |
| Caravanmerk/model bij rijimpressie | Caravelair Alba 390 | |
| Beladen massa (kg) | 900 |
Welke caravan past het beste achter de Renault Clio?
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
