logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Renault Clio V

Klaar voor de strijd

Renault Clio E-Tech Intens

Pluspunten
  • Prestatiepotentieel
  • Verbruik
  • Moderne uitstraling
Minpunten
  • Stevige meerprijs
  • Beperkte binnenruimte
  • Geen reservewiel mogelijk

De eerste Renault met een verbrandings- én een elektromotor is meteen een geduchte concurrent voor Toyota, dat jarenlang het alleenrecht op dit soort hybride modellen leek te hebben. De Clio E-Tech kwam tot stand in samenwerking met het Renault F1 Team: geen wonder dat de kleine gezinsauto zo competitief is!

Conclusie

De Renault Clio E-Tech is een verrassende nieuwkomer. Bij een hybride personenwagen reken je eerder op een spaarzaam verbruik dan sportieve prestaties. Bovendien denk je ook niet meteen aan een Fránse auto. Het lijkt er echter op dat Renault met wat hulp van hun Formule 1 team een geduchte tegenstander heeft ontwikkeld voor Toyota-modellen met een verbrandings- en een elektromotor. Alleen de verschuldigde meerprijs is even slikken.

Type auto en prijs

Met de komst van de volledig elektrische Zoe, inmiddels alweer zeven jaar geleden, leek Renault allerlei semi-elektrische tussenvormen over te slaan. De Fransen komen nu echter terug op die beslissing, om te beginnen met een hybride Clio. De E-Tech maakt gebruik van een gesloten systeem: er komt dus geen stekker aan te pas. De afstand die de B-segmenter louter op stroom kan afleggen is daarmee beperkt, maar het scheelt een hoop gehannes met laadkabels. Prijzen beginnen bij € 22.990, waarmee de kleine gezinsauto dik vijf mille duurder uitpakt dan de eenvoudigste uitvoering op benzine. Voor die meerprijs krijg je dan wel extra vermogen en een iets rijkere standaarduitrusting, met zaken als verwarmbare buitenspiegels en een digitaal instrumentarium. Veel concurrentie heeft de Renault niet, maar de weerstand dié de Fransen ondervinden, is afkomstig van een automerk dat dit type aandrijflijn zo ongeveer heeft uitgevonden. Toyota brengt later dit jaar namelijk een nieuwe generatie van diens hybride Yaris op de markt. Daar hangt een prijskaartje aan van minimaal € 21.195. Goedkoper dus dan de Clio, maar ook minder krachtig.

Hoe rijdt de Clio E-Tech

Er bestaan wel meer verschillen tussen de hybride aandrijflijn van Renault en die van Toyota. De Japanner levert niet alleen minder vermogen; ze kiezen in het land van de Rijzende Zon ook al sinds jaar en dag voor een traploze automaat. Bij Renault hebben ze de automatische transmissie ontwikkeld in samenwerking met hun eigen Formule 1 team. Het resultaat is een transmissie zonder koppeling: de elektrische startmotor heeft die functie overgenomen. Onder de motorkap gaat een tweede elektromotor schuil. Zowel dat exemplaar als de benzinekrachtbron hebben elk hun eigen set versnellingen. De startmotor kan daaruit een keuze maken, een beetje zoals dat bij een mountainbike werkt. De techniek is geprogrammeerd om zich te gedragen als een automaat met dubbele koppeling. Dat is helaas niet helemaal gelukt, want je kunt af en toe toch merken dat er van verzet wordt gewisseld. De overgang van de benzine- naar de elektromotor en weer terug verloopt echter naadloos. Bijkomend voordeel is, dat de Clio E-Tech een stuk stiller aan doet dan een hybride met een traploze transmissie, zoals Toyota die graag gebruikt. De Franse aandrijflijn bestaat verder uit een 1.6-liter viercilinder benzinemotor. Gecombineerd levert de aandrijflijn 140 pk en 250 Nm en daarmee is het de krachtigste Clio die je op het moment van schrijven kunt kopen. Het trekgewicht is gelijk aan dat van zijn reguliere broers en zussen en bedraagt 900 kilogram. Wil je de hybride Renault van een exemplaar op diesel of benzine onderscheiden, kijk dan naar de achterzijde van de kleine gezinsauto: de versie met een brandstof- én een elektromotor heeft namelijk geen zichtbare uitlaat. De vijfde modelgeneratie van de Clio is nog geen jaar uit en dus profiteert ook deze hybride uitvoering van alle recent doorgevoerde vernieuwingen. Met de komst van een ander platform doe je geen concessies meer aan het rijcomfort wanneer je voor een Clio kiest: de Renault-ingenieurs zijn tot een gunstiger onderstelafstemming gekomen. Alleen op korte oneffenheden voel je de auto soms nog ‘stuiteren’. De compacte Renault staat te boek als een van de leukste rijdersauto’s uit het B-segment. De Fransen stellen daar prijs op, want de besturing is net iets directer dan voorheen. In combinatie met de scheut extra vermogen die de E-Tech biedt, kan de Clio die titel prolongeren. Verder monteerde de fabrikant een stel puike voorstoelen, waarvan de zittingen ook voor lange lieden voldoende steun bieden. Sinds de komst van een nieuw model beschikt de Renault ook over een volwaardige veiligheidsuitrusting. De hybride variant is standaard voorzien van een noodstopsysteem met voetgangers- en fietsersdetectie: handig, wanneer je geruisloos aan komt rijden! Verder zijn er zaken aan boord als een actieve rijstrookassistent en verkeersbordherkenning. Hulpsystemen als een grootlichtassistent en dode hoek signalering moeten van de optielijst komen.

De Clio E-Tech van binnen

Zoals wel meer autofabrikanten heeft ook Renault gekozen voor blauwe accenten om te onderstrepen dat je met een milieuvriendelijke motorvariant van doen hebt. Je vindt die accenten terug rond de keuzehendel van de automaat en in het hart van de luchtroosters, maar desgewenst kan ook de buitenzijde van de Clio E-Tech blauw worden bijgepunt. Omdat het voor de aandrijflijn benodigde batterijpakket de plaats inneemt van het reservewiel, is de kofferbakinhoud gelijk gebleven aan die van een reguliere brandstofversie. Je kunt achterin 300 liter aan spullen kwijt. De hybride Renault moet het echter zonder variabele bagagebodem stellen, zodat je een behoorlijke tildrempel hebt en een vlakke laadvloer niet tot de mogelijkheden behoort. Bovendien zal je met zo’n ellendig plaksetje aan de gang moeten, wanneer je een lekke band hebt. Elders op deze website vind je daar overigens een andere oplossing voor, in de vorm van een Wegenwacht-abonnement. Renault kreeg veel kritiek te verduren op de interieurafwerking van de vorige Clio. Zo zaten de harde kunststoffen tot op het stuur en hadden de gebruikte materialen meer dan eens scherpe randjes. Hoe anders gaat het er nu aan toe: voortaan gebruiken de Fransen zachte bekledingsstoffen. De Clio beschikt daarnaast over een fraai verticaal infotainmentscherm, waarop je de verschillende bedieningsfuncties eenvoudiger kunt vinden dan voorheen. Het systeem werkt ook nog eens 'n stuk sneller. Als je dat leuk vindt, kun je op het aanraakscherm precies zien welke krachtbron voor de aandrijving zorgt. Op de achterbank blijven de inzittenden van dit soort technische snufjes verstoken: er zijn daar geen stroompunten voorradig, laat staan ventilatieroosters. Bovendien is de middentunnel fors, waardoor je achterin hooguit twee volwassenen kwijt kunt. Die mogen niet te lang zijn, want met name de hoofdruimte houdt niet over.

De Clio E-Tech en het milieu

De Clio E-Tech mag dan geen stekker hebben; hij kan wel volledig elektrisch rijden. Het gaat weliswaar om kleine stukjes met een maximum snelheid van 75 kilometer per uur, maar toch. Starten doet de compacte Renault sowieso uitsluitend op de elektromotor. Bijzonder is de mogelijkheid om de keuzehendel van de automaat in een speciale regeneratiestand te zetten, waardoor je jouw mechanische remmen een stuk minder hoeft aan te spreken. De Renault remt dan namelijk af op de motor; de energie die daarbij vrij komt, vloeit terug naar het 1,2 kWh grote batterijpakket. Dat zien we niet vaak bij dit type hybrides!De Fransen geven zelf een verbruikscijfer op van 1 op 23,3; wij kwamen tot een score van 1 op 22,4.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.