Auto Review Mercedes Eqs I (V297)
Gejaagd door de wind
Mercedes EQS 580 4MATIC AMG Line
- Pluspunten
- Verbluffend stil (op de airconditioning na...)
- Zijdezacht veercomfort
- Meeste batterijen voor je geld
- Grote kofferbak
- Minpunten
- Matige zitpositie
- Inwisselbaar uiterlijk
De Mercedes EQS is een fantastische elektrische reiswagen. Maar om de limousine werkelijk te kunnen waarderen, moet je wel voorin zitten.
Conclusie
De Mercedes EQS maakt indruk met de heersende rust aan boord en de manier waarop de elektrische limousine je ontzorgt onderweg. Voor een auto van dit kaliber is het ook nog eens ’n scherpe deal, met veel batterij voor (relatief!) weinig geld. Bovendien past er extra veel bagage in de kofferbak. Zijn windtunnelontwerp speelt de Benz echter parten wat het de overige binnenruimte aangaat. Bovendien geeft het de hatchback een inwisselbaar uiterlijk. Voorin moeten zitten is in dit deel van de markt al vervelend, maar over het hoofd gezien worden is pas écht een probleem.
Type auto en prijs
In 2021 introduceerde Mercedes een volledig elektrische tegenhanger van de iconische S-Klasse. De bewuste limousine kreeg de naam EQS en is bij ‘Das Haus’ vaandeldrager voor alle elektrische techniek. Dat geldt zowel voor wat er onderhuids gebeurt als hoe de hatchback er uit ziet: de kleinere EQE valt nauwelijks van de EQS te onderscheiden. Terugkijkend is het opvallend dat de Duitsers zoveel aandacht hebben besteed aan de spaarzame luchtweerstand van de directiewagen, nu de modellenfamilie recentelijk is uitgebreid met ‘n knots van een SUV.
Welke carrosserievariant je ook kiest: concurrentie is er nog nauwelijks. De reguliere EQS treft de BMW i7 op zijn pad en moet een ambitieuze nieuwkomer als Lucid op afstand zien te houden. Qua prijs en batterijgrootte mag dat geen probleem zijn: de Benz heeft in de basis al 107,8 kWh aan boord. En dat voor € 109.090: de prijslijst van de BMW en Lucid begint bij achtereenvolgens 122- en 115 mille, met minder accucellen in de buik. Op garantiegebied pakt Mercedes bescheidener uit: je kunt met eventuele gebreken slechts twee jaar kosteloos bij de dealer terecht, al is dat wel zonder kilometerbeperking. De Duitsers verstrekken acht jaar of 160.000 kilometer garantie op de benodigde batterijen.
Hoe rijdt de EQS 580 4MATIC AMG Line
Onze testauto is een vierwielaangedreven 580 AMG Line, met een prijskaartje van 176.245 euro. Met zijn twee elektromotoren is het de meest potente, reguliere EQS die je kunt kopen, met een vermogen van 523 pk en 855 Nm koppel. Er kan zelfs een (bescheiden) aanhanger achter de limousine, van maximaal 750 kilogram. De Mercedes zelf weegt een stuk meer – 2.520 kilogram – maar die kilo’s zitten je geenszins in de weg: je zit in de EQS alsnog in 4,3 tellen op de 100 kilometer per uur. Je rijdt sowieso al gauw te hard met deze auto. Niet eens omdat -ie zo snel is, maar vanwege het geboden rijcomfort. Dat is dusdanig hoog, dat je simpelweg niet in de gaten hebt dat je harder rijdt dan nodig!
De Mercedes beschikt standaard over luchtvering, waardoor het onderstel de meeste oneffenheden gracieus wegfiltert. Alleen met hoge drempels of diepe kuilen heeft de luxe hatchback moeite: onder zulke omstandigheden kan al die geavanceerde techniek het stevige leeggewicht niet verbloemen. Mercedes biedt tegen meerprijs een meesturende achteras aan, waarmee je jouw draaicirkel aanzienlijk verkort. Zijn zetpilachtige vormgeving heeft een belangrijk neveneffect: je zit in de EV met min of meer gestrekte benen achter het stuur. Op lange stukken gaat dat irriteren. Behalve het onderstel en de zitpositie is ook de rust aan boord bepalend voor de rijbeleving. De Mercedes is fluisterstil… zolang het niet te warm is buiten: de klimaatcontrole slaat anders nadrukkelijk aan het koelen. Te luid voor een auto in dit segment, als je het ons vraagt.
Technische snufjes
Doorgaans debuteren op dit soort auto’s de technische snufjes van morgen. Die noviteiten zitten hem bij de EQS echter eerder in de gebruiksmogelijkheden dan de rijhulpsystemen: alles wat je kunt bedenken, zit er op en aan. Maar er zit niks tussen waar je nog nooit van hebt gehoord en voor veel hulpsystemen moet worden bijbetaald. Bovendien laat het zicht rondom te wensen over.
De EQS 580 4MATIC AMG Line van binnen
In tegenstelling tot de BMW i7 en de Lucid Air heeft de Mercedes een grote vijfde deur: daarmee is de EQS de enige hatchback in dit deel van de markt. Ideaal bij het beladen van de auto, net als de neerklapbare achterbank. Dat de limousine geen vlakke laadvloer biedt, moeten we dan maar voor lief nemen. De Mercedes heeft geen opbergruimte voorin en dat is opmerkelijk, daar ‘Das Haus’ de EQS náást de S-Klasse voert: het is dus niet zo dat er ook versies met een traditionele verbrandingsmotor van worden verkocht.
Hoe dan ook kun je in de EV meer dan genoeg spullen meenemen, met een kofferbak van met minimaal 610- en maximaal 1.770 liter inhoud. Omdat de Mercedes nadrukkelijk in de windtunnel is ontworpen, kunnen lange passagiers nauwelijks rechtop zitten achterin. Dat maakt de EV tot een directiewagen waarin de grote baas beter voorin kan plaatsnemen. De in de EQS gebruikte interieurmaterialen voelen goedkoper aan dan het prijskaartje doet vermoeden. Zoals de knoppen voor de stoelverstellling, die dusdanig weinig feedback geven, dat je er zere vingers van krijgt. Ronduit imposant is het ‘hyperscreen’: een dashboard van buitenspiegel tot buitenspiegel, bestaand uit drie verschillende schermen. De blikvanger kent een aanzienlijke meerprijs, maar wordt standaard geleverd op de door ons gereden 580 AMG line.
De EQS 580 4MATIC AMG Line en het milieu
Met meer dan 100 kWh aan batterijen aan boord voelde een rondje Lelystad wat magertjes. Vandaar dat we in het geval van de EQS een ‘actieradiusproef XXL’ ondernamen, die ons tot in het Harz natuurgebied in voormalig Oost-Duitsland bracht. Mercedes geeft voor de EQS zelf een rijbereik op van 644 kilometer. Daar kwamen wij bij aanvang van onze verbruiksronde dichtbij in de buurt, met een getal van 633 stuks op de boordcomputer. Vooraf hadden we op internet een mooie route samengesteld, waarbij we niet alleen over de snelweg reden, maar ook een stuk binnendoor. Gedurende de rit was het rond de 30 graden buiten en hielden we ons aan de in Nederland geldende, maximum snelheden. Aan het einde van de rit, 500 kilometer vanaf onze startpositie bij een snellaadstation in Amersfoort, reed de Benz nog altijd op de vanuit Nederland meegebrachte stroom. Wat heet: we hadden nog 88 kilometer verder gekund, bij een gemiddeld verbruik van 18,8 kWh.
Uitrollen of terugvloeien
Om je te helpen optimaal gebruik te maken van de meegebrachte stroom, beschikt de Mercedes over verschillende rijstanden en regeneratiemogelijkheden. Wanneer je kiest voor de ‘Intelligente recuperatie’, gebruikt de EQS de camera van jouw aanvullende veiligheidsuitrusting en combineert die gegevens met je locatie en de ingestelde bestemming op het navigatiesysteem. Op basis van die informatie bepaalt de limousine of hij je laat uitrollen wanneer je het stroompedaal loslaat, of dat hij remenergie laat terugvloeien in het batterijpakket. Het is de enige modus waarin je de EQS met één pedaal kunt rijden.
Bij het invoeren van een bestemming rekent de Benz voor je uit óf je onderweg moet laden, en waar je dat het beste kunt doen. De batterij wordt in dat geval automatisch voorverwarmd, zodat jouw laadstop zo min mogelijk tijd in beslag neemt. Met een laadsnelheid van 207 kW gaat dat aan een snellaadpaal rap zat, maar het is goed je te realiseren, dat de laadtijd aan een reguliere laadpaal aanzienlijk meer tijd vergt. Ook al laadt de EQS onder die omstandigheden met drie fasen: van helemaal leeg naar compleet vol ben je met dik 100 kWh aan batterijen zomaar 12 uur zoet. Als doekje voor het bloeden ben je nauwelijks tijd kwijt aan een garagebeurt, want het meeste onderhoud vindt ‘over the air’ plaats. Gewoon bij jou voor de deur dus!
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
