Auto Review Mercedes Eqs I (V297)
Fijne droom
Mercedes EQS+ Luxury Line
- Pluspunten
- Zweeft over de weg
- Houdt hoge laadsnelheid lang vol
- Ontzorgt met massages en aangedragen laadstops
- Veel been- én bagageruimte
- Minpunten
- Haalt niet het beloofde rijbereik
- Beperkte hoofdruimte achterin
- Gebruikte bouwmaterialen niet allemaal even premium
De EQS is niet de eerste Mercedes op stroom, maar wel hun belangrijkste. Modellen met een dergelijke aandrijflijn werden tot nog toe namelijk lauw ontvangen. Weten de Duitsers zich met de elektrische limousine te revancheren?
Conclusie
De Mercedes EQS is een spectaculaire elektrische auto, die veel van zijn beloftes waarmaakt. Dat de limousine het geadverteerde rijbereik niet weet te realiseren, kun je de auto niet aanrekenen. De marketingafdeling van ‘Das Haus’ heeft zich schijnbaar iets teveel laten meevoeren. Maar geef die jongens eens ongelijk, want er is veel om enthousiast over te zijn. De EQS zweeft over de weg, ontzorgt je met aangedragen laadstops, eenvoudigt het betalen voor stroom en maakt dat je daadwerkelijk binnen een half uur weer met een volle batterij verder kunt. Waarbij een daadwerkelijke actieradius van tussen de 450- en 550 kilometers nooit eerder is vertoond.
Type auto en prijs
Voorheen werden elektrische Mercedessen gebaseerd op bestaande brandstofmodellen. De EQC is in feite een GLC, de EQA een GLA. Daarmee drukten de Duitsers de kosten, maar het betaalde zich niet uit in klantwaardering. De EV’s van ‘Das Haus’ waren zo zwaar, dat het rijbereik tegenviel. Bovendien bleven de laadvoorzieningen achter bij de concurrentie. Dat pad kon niet langer worden bewandeld. Vandaar dat hun elektrische vlaggenschip de EQS – feitelijk een milieubewuste tegenhanger van de S-Klasse – vanaf een blanco vel papier is ontstaan. De bodemgroep is nieuw, het batterijpakket heeft een grotere omvang dan dat van welke productieauto ook en de vormgeving werd dusdanig door de windtunnel gedicteerd, dat er momenteel nergens ter wereld een personenwagen te vinden is met een lagere luchtweerstand.
Op het moment van schrijven beginnen prijzen bij € 121.432. Een boel geld, maar de eerder aangehaalde S-Klasse kost zomaar twintig mille extra. Bovendien zitten er motorvarianten van de EQS aan te komen, waarmee het aankoopbedrag onder een ton moet duiken. Mercedes verstrekt 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op het accupakket. De rest van de limousine komt in aanmerking voor een bescheiden 2 jaar coulance.
Hoe rijdt de EQS 450+
De hoofdsteunen van de EQS zijn voorzien van een kussentje, dat onderweg je nekharen streelt als de hand van jouw geliefde. Een klein, maar veelzeggend detail: achter het stuur van de elektrische Mercedes voel jij je helemaal tot rust komen. De zakenauto is standaard voorzien van luchtvering en vanwege het ontbreken van een motorgeluid, zou je zweren dat je over de weg zweeft. Alleen hoge drempels of diepe kuilen doen je ontwaken uit deze droom, want onder dergelijke omstandigheden kan de EQS slecht verhullen dat hij maar liefst 2.400 kilogram weegt: de limousine doet je dan letterlijk met een klap op aarde terugkeren.
Voor het mooie hadden de voorstoelen wat meer zijdelingse steun mogen bieden, maar met meer dan 10 verschillende massagestanden op het meubilair dat tegen meerprijs in onze testauto zat, willen we daar geen punt van maken. Voor een auto van een lengte van 5.21 meter is de luxe Mercedes ook verrassend handzaam, geholpen door de optionele achterasbesturing. Zeker bij het achteruit inparkeren betrap je jezelf er op dat je al gauw teveel aan het sturen bent!
Wij maakten onze testkilometers met de eenvoudigste motorisering: een enkele elektromotor, goed voor 333 pk en 568 Nm koppel. Die aandrijflijn brengt zijn vermogen op de weg via de achterwielen. Toegegeven: met zijn aerodynamische vormgeving zou het geen gezicht zijn om een aanhanger aan de EQS te bevestigen. Het kan eventueel wel, maar met een trekgewicht van 750 kilogram moet je dan eerder aan een vouwwagen dan een marktkraam denken. De Mercedes telt in totaal 16 ruiten. Een dergelijk aantal doet denken aan een personenbus, maar het zicht rondom komt helaas niet overeen. Daarvoor heeft de EQS te fors uitgevallen raamstijlen. Gelukkig beschikt onze testauto standaard over een 360 graden camera. Hetzelfde geldt voor de complete aanvullende veiligheidsuitrusting, al moet daarbij worden aangetekend dat wij reden met een Luxury Line-uitvoering. Rijhulpsystemen als rijstrookassistentie en cruise control zitten weliswaar bij de vanafprijs inbegrepen, maar dan in een uitgeklede variant.
De EQS 450+ van binnen
Om de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden, heeft Mercedes gekozen voor een druppelvorm die de hoofdruimte op de achterbank nadelig beïnvloedt. De achterbank staat ook laag in de auto, waardoor je weinig steun aan je benen ervaart. De beenruimte is echter riant, geholpen door een wielbasis die flink groter is dan die van een Mercedes S-Klasse. Bovendien ontbreekt een middentunnel. Daarnaast heeft de elektrische limousine een grote vijfde deur, wat resulteert in een beter toegankelijke – en veel grotere! – kofferbak. Die heeft een inhoud van minimaal 610- en maximaal 1.770 liter. Klap je de achterbank neer, dan ontstaat er geen vlakke laadvloer: waar de bagagebodem overgaat in de rugleuning, ontdekken we een bult. Onder de vloer bevindt zich een mooi diep vak, waar je zo nodig verschillende laadkabels kwijt kunt. Voorin gaat dat niet: hoewel de EQS uitsluitend als elektrische auto wordt aangeboden, gaat alle ruimte onder de traditionele motorkap op aan een ingenieus luchtfilter. Tegen meerprijs kun je zowel voor- als achterin draadloos je mobiele telefoon opladen en mede de temperatuur bepalen.
Het digitale instrumentarium doet sterk aan dat van de S-Klasse denken, maar wie voor een duurdere EQS gaat, kan kiezen voor een exemplaar dat het volledige dashboard beslaat. Een imposant gezicht, hoewel het feitelijk om optisch bedrog gaat: het indrukwekkende geheel bestaat in werkelijkheid uit drie losse schermen, waaronder eentje voor de bijrijder. Een ‘party trick’ waar iedere uitvoering over beschikt, is de multifunctionele sfeerverlichting. Die verandert van kleur wanneer er verkeer opduikt in je dode hoek, maar ook wanneer je de verwarming een graadje warmer of kouder zet. Minder enthousiast zijn we over de gebruikte bouwmaterialen: die voelen goedkoper aan dan het prijskaartje van de auto doet vermoeden. Soms zijn ze zelfs ronduit onpraktisch. Zoals de knoppen voor de stoelverstellling, die dusdanig weinig feedback geven, dat je eerder zere vingers hebt dan dat de zitting verschuift.
De EQS 450+ en het milieu
Met 107,8 kWh heeft de EQS het grootste batterijpakket van een elektrische personenwagen tot nu toe. Op papier is het rijbereik dan ook 731 kilometer, maar een dergelijke afstand zit er alleen in voor de door ons gereden uitvoering. Val je voor de charmes van de krachtige, vierwielaangedreven EQS 580, dan moet je al veel eerder een laadpaal op zoeken. Dat geldt in de praktijk overigens ook voor onze testauto: na 458 kilometer waren de accu’s zo goed als leeg. Over die afstand liet de Mercedes een verbruik noteren van 22,7 kWh per 100 kilometer.
Ditmaal reden we niet onze gebruikelijke verbruiksronde van het ANWB hoofdkantoor in Den Haag naar de luchthaven van Lelystad en weer terug. Juist vanwege de spectaculaire actieradius van de EQS besloten we een bestemming te kiezen op ongeveer die afstand, om te zien wat de elektrische Mercedes zou klaarspelen. We zetten over de snelweg koers naar Le Mans, met een buitentemperatuur van rond de 12 graden Celcius. Onder die condities resulteerde onze rit in bovenstaande score.
Op de heenrit draaiden de filmcamera’s. Op de terugweg niet: prompt scoorden we een gunstiger verbruik van 19,1 kWh per 100 kilometer. Bovendien kwamen we ditmaal 542 kilometer ver op een lading stroom. We vermoeden dat we bij een hogere buitentemperatuur en een grotere verscheidenheid aan wegen – voor onze video reden we over de snelweg naar een bestemming in Frankrijk – de fabrieksscore nog dichter zullen weten te evenaren, maar het lijkt ons sterk dat er daadwerkelijk meer dan 700 praktijkkilometers in zitten.
Om de aanwezige stroom optimaal te benutten, beschikt de EQS over een spaarstand en drie verschillende regeneratiemogelijkheden. Wanneer je kiest voor de ‘Intelligente recuperatie’, gebruikt de Mercedes de camera van jouw aanvullende veiligheidsuitrusting en combineert die gegevens met je locatie en de ingestelde bestemming op het navigatiesysteem. Op basis van die informatie bepaalt de limousine of hij je laat uitrollen wanneer je het stroompedaal loslaat, of dat hij remenergie laat terugvloeien in het batterijpakket. Het is de enige modus waarin je de EQS met één pedaal kunt rijden: een primeur voor een elektrische Mercedes.
Een indrukwekkend staaltje techniek, die intelligente recuperatie. Helaas werkt het lang niet altijd. Bovendien reageert de Benz onbeholpen wanneer jij op het laatste moment liever zelf de controle overneemt. De schok die dan door de auto heen gaat, past niet bij een personenwagen van dit kaliber. Een waarde die in de folder vermeld wordt en wel degelijk op waarheid berust, is de maximale laadsnelheid. Die 200 kW wisten we zelfs te overtreffen! Voorwaarde is wel, dat je de Mercedes vooraf laat weten dat je wilt (snel)laden door de laadstop als bestemming in te voeren. Een peulenschil, aangezien die op prijs én laadtempo in het navigatiesysteem staan opgeslagen. De batterij wordt dan gepreconditioneerd om zulke hoge snelheden aan te kunnen. Zelfs bij een driekwartvolle batterij laadt de Benz nog altijd met meer dan 130 kW. Dankzij een geïntegreerde betaalmodule hoef je vooraf niet eens een laadpasje aan te bieden: de paal verrekent de opgenomen stroom direct met de auto, waarna je van Mercedes een rekening thuisgestuurd krijgt.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
