Auto Review Ford Focus III
Nieuwe Focus gewoon erg goed
Ford - Focus
Conclusie
Met de nieuwe Focus kan Ford de strijd met concurrenten als de VW Golf en Opel Astra zonder meer aan. De Focus heeft nog betere rij-eigenschappen dan voorheen. Er is een nieuwe reeks zuinige motoren waarvan alle 1.6-motoren (benzine en diesel) een A-label hebben. Bovendien heeft de Focus een aantal veiligheids-voorzieningen waarmee hij vooroploopt in zijn klasse. Minpunt is de ergonomie van het dashboard.Type auto en prijs
De Ford Focus is de grote concurrent van onder meer de Opel Astra en VW Golf. Deze populaire middenklasser heeft nu een compleet nieuw uiterlijk gekregen. Vooral de neus en de achterlichten zijn opvallend anders. De vierdeurs en vijfdeurs zijn te koop vanaf € 18.745,- (benzine) en € 24.495,- (diesel). De stationwagon is 600 euro duurder. Luxe is volop verkrijgbaar in de Focus. Boven de basisuitvoering Ambiente koop je voor € 2.250 extra de Trend, met onder meer airco en een audiosysteem. De topuitvoering is de Titanium (vanaf € 23.495) met onder meer een volautomatische airco met twee zones, Hill Start Assist (makkelijk wegrijden op hellingen) en cruise control. En dan zijn er nog allerlei optiepakketten leverbaar. Daarin onder meer het Active City Stop, dat zorgt dat de auto bij snelheden onder 30 km/h automatisch afremt voor obstakels op de weg. En Speed Sign recognition, met een camera die snelheidsborden kan zien, die vervolgens op het dashboard worden vertoond. Zodat je je nooit hoeft af te vragen: hoe hard mocht ik hier ook alweer? Een leuke optie is ook Active Park Assist, een semi-automatisch parkeersysteem. Je moet nog wel zelf gasgeven en remmen, maar de Focus stuurt zichzelf feilloos de parkeerplaats in. Ford heeft tijdens de ontwikkeling van deze Focus leentjebuur gespeeld bij Volvo voor al deze veiligheissystemen. Destijds maakte Volvo deel uit van het Ford-concern, vandaar.Hoe rijdt de Ford Focus
De eerste twee generaties van de Focus stonden al bekend om hun fijne rijeigenschappen. Een Focus stuurt zeer precies en sportiever dan andere auto’s in zijn klasse. Het nieuwe model legt de lat nog een tikje hoger. Ford heeft de wielophanging verder verbeterd en een nieuwe (elektrische) stuurbekrachtiging ontwikkeld. Het resultaat is een fantastische wegligging en een erg goed bochtgedrag. Tegelijkertijd is het veercomfort uitstekend. Nieuw is het TVC (torque vectoring control) systeem waarmee elke Focus standaard wordt uitgerust. Dit zorgt ervoor dat in een bocht het binnenste wiel steeds een fractie wordt bijgeremd. Je voelt daar helemaal niets van, maar het resulteert wel in meer grip en dus meer veiligheid in bochten.De Ford Focus van binnen
De nieuwe Focus heeft vrijwel hetzelfde formaat als zijn voorganger. Ook wat de binnenruimte betreft is er weinig veranderd. Het interieur is wel helemaal nieuw ontworpen en heeft een hoge kwaliteitsuitstraling, dankzij het gebruik van echt chroom en zacht aanvoelende kunststoffen. De afwerking is fraai. De meeste bedieningsknoppen zijn op of aan het stuurwiel geplaatst. De ergonomie is trouwens voor verbetering vatbaar. Zo zit de kachel erg laag en is het display tussen de meters slecht afleesbaar. Vooral wanneer je alle veiligheidsopties bestelt moet dat scherm zoveel zaken weergeven dat het je soms afleidt. Maar dat is eigenlijk het enige minpunt van deze nieuwe Focus.De Ford Focus en het milieu
De tweeliter benzinemotor uit de vorige Focus is vervangen door een nieuwe 1,6 liter EcoBoost turbomotor. Die is er in twee versies: met 150 of 182 pk. Daarnaast is er ook een 1,6 liter zonder turbo, ook weer in twee varianten: 105 of 125 pk. Ook bij de diesels zijn er vier verschillende versies: 1,6 liters met 95 of 115 pk en tweeliters met 140 of 163 pk. De kleinste diesel verbruikt maar 4,2 liter brandstof per 100 km en heeft een CO2 uitstoot van 109 gram per km. Met uitzondering van de tweeliter diesels vallen alle Focus-versies in de 20% fiscale bijtelling. Ford heeft het verbruik van de Focus omlaag gebracht door onder meer een start-stopsysteem toe te passen bij de turbomotoren. En door actieve grille-afsluiting. De luchtopeningen in de grille worden afgesloten door beweegbare lamellen. Daardoor verbetert de stroomlijn en bovendien warmt de motor sneller op. Pas als de motor te heet dreigt te worden draaien de lamellen automatisch open. Medio 2011 komt Ford met een zeer zuinige Focus ECOnetic. En voor 2012 is een volledig elektrisch aangedreven Focus aangekondigd.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
