logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Fiat 500 III (F1A)

Ongeluksgetal

Fiat 500e La Prima 3+1

Pluspunten
  • Minder praktisch ongemak
  • Soepele rijbeleving
  • Volwassen veiligheidsuitrusting
Minpunten
  • In- en uitstappen onverminderd een uitdaging
  • Stevig aan de prijs
  • Stug onderstel
  • Meeste rijhulpsystemen optioneel

Het getal ‘3’ betekent in de autowereld vaak weinig goeds. Driewielers, tweezitters met drie stoelen: ze gingen allemaal roemloos ten onder. Welk lot is de elektrische Fiat 500 beschoren, nu de stadsmini leverbaar is met een deurtje extra aan één kant?

Conclusie

De Fiat 500e 3+1 zorgt niet zozeer voor extra gemak; eerder voor minder ongemak. In- en uitstappen vereist oplettendheid vanwege de bungelende veiligheidsgordel van de passagier voorin. Bovendien is de bredere deuropening nog altijd niet groot genoeg om zonder extra handelingen een kinderstoel te monteren. Zulke onvolkomenheden zou je eventueel nog voor lief kunnen nemen wanneer je weinig voor zo’n gimmick hoeft te betalen. De meerprijs is echter torenhoog. Onze tip: koop er eentje jong gebruikt. Het lijkt ons stug dat je dan nog steeds duizenden euro’s extra kwijt bent. Op die manier staat de meerprijs tenminste in verhouding tot het gemak dat je van zo’n derde zijportier hebt!

Type auto en prijs

De elektrische Fiat 500 is een geslaagde doorontwikkeling van de moderne interpretatie van de beroemde stadsauto. De zitpositie is verbeterd, de Fiat beschikt voortaan over een volwaardige aanvullende veiligheidsuitrusting en zowel het lijnenspel als de aandrijflijn zijn helemaal van deze tijd. Toch vonden de Italianen dat er ruimte was voor verbetering. Naast de reguliere hatchback en semi-cabriolet kun je daarom voor nóg een carrosserievariant terecht: eentje met een extra zijdeur aan de passagierszijde. Dat deurtje moet de instap vereenvoudigen, net als het monteren van een kinderstoel. De meerprijs voor dat gemak is stevig: de 3+1 kost minimaal € 32.900, waar de gewone 500e al voor 24.900 euro mee naar huis mag. Het private lease bedrag ligt met 397 euro per maand 90 euro hoger. Je beschikt in het geval van de 3+1 dan wel meteen over de grootst mogelijke batterij en de nodige snuisterijen aan boord, zoals navigatie en een snellaadmogelijkheid. In het segment kleine EV’s ervaart Fiat tegenstand van onder meer Mini en Renault, die achtereenvolgens met de Mini Electric en Zoe partij bieden. De verstrekte garantie op het accupakket is bij de Italianen afhankelijk van de gekozen uitvoering. Kies je voor de variant met 24 kWh inhoud, dan mag je 5 jaar of 100.000 kilometer bij de dealer aankloppen. Bestel je de 42 kWh versie, dan kun je 8 jaar of 160.000 kilometer terecht. De rest van de auto komt in aanmerking voor 5 jaar coulance.

Hoe rijdt de 500e 3+1

Een extra deurtje verandert weinig aan de rijeigenschappen van de kleine Fiat. De elektromotor ligt voorin en is goed voor 70 pk en 220 Nm koppel. Er is geen sprake van een trekgewicht. Ook in het geval van deze nieuwe koetsvariant reageert de elektrische 500e vloeiend op bewegingen van het stroompedaal. De stadsmini is daarnaast aangenaam stil en biedt voorin volop de ruimte. In tegenstelling tot de benzinevariant kun je de bestuurdersstoel volledig verstellen: bij de reguliere 500 gaat alleen de zitting naar beneden. Ook kun je in de EV het stuur in hoogte en diepte verstellen. Minder gecharmeerd zijn we van de stugge onderstelafstemming: die had voor een stadsauto best een tandje minder straf gemogen. Ook komt de middenconsole nog altijd akelig dichtbij voor bestuurders met lange benen. De aanvullende veiligheidsuitrusting van de 500e is voor zo’n kleine auto opvallend volwassen, maar alleen wanneer je bereid bent daarvoor bij te betalen: zaken als adaptieve cruise control en dode hoek bescherming zijn voorbehouden aan het duurste uitrustingsniveau of moeten van de optielijst komen. Daarop treffen we ook een 360 graden camera aan. Helaas zijn we over de werking van de systemen minder te spreken. De Fiat raakt geregeld nodeloos in paniek, waarbij je heel groot het woord ‘REM!’ op je dashboard ziet verschijnen. Om dat te voorkomen, zal je de reddende engeltjes buiten werking moeten stellen: dat lijkt ons niet de bedoeling. Zeker niet wanneer je er voor hebt moeten bijbetalen!

De 500 3+1 van binnen

De meeste passanten hebben niet in de gaten dat de 3+1 over een extra deurtje beschikt: verbazing valt je dan ook ten deel wanneer je met jouw hand naar binnen grijpt en een deel van de carrosserie opzij trekt. De ontstane opening is groot genoeg om mensen aan boord te laten, maar voor het monteren van een kinderstoel zal je nog altijd de rugleuning van de passagiersstoel neer moeten klappen. Omdat het extra portier naar achteren opent, heb je er eigenlijk alleen gemak van wanneer er niemand naast je geparkeerd staat. Anders zit je opgesloten tussen je eigen deuren! Fiat heeft ervoor gewaakt dat het derde deurtje met een punt vastgrijpt in het volwaardige portier: je hoeft dus niet bang te zijn dat je jouw schenen open haalt, zoals bij de BMW i3, die over een dergelijke deurconstructie beschikt. Helaas kun je nog altijd struikelen over de gordel voor de passagier voorin, die hinderlijk in de weg hangt bij het in- en uitstappen. Sluit de deuren bovendien zorgvuldig, want anders komt de gesp van diezelfde gordel aan de binnenzijde klem te zitten ín de handgreep! Ander ongemak hebben we al eerder geconstateerd bij de andere modelvarianten van de 500e. Het infotainmentsysteem reageert traag - of niet! - op jouw commando’s, de automatisch dimmende dashboardverlichting is na het uitrijden van een tunnel even de weg kwijt en de richtingaanwijzer blijft knipperen láng nadat je de bocht hebt gerond. Op de achterbank hebben alleen kinderen iets te zoeken. De kofferbakinhoud bedraagt minimaal 185- en maximaal 550 liter.

De 500 3+1 en het milieu

Het mag van buiten dan een kleine auto zijn: met een batterijpakket van 42 kWh kun je een serieuze rit met de elektrische 500 maken! Wij reden moeiteloos van Amsterdam naar Lelystad naar Den Haag - een afstand van 160 kilometer, vrijwel uitsluitend over de snelweg - en hadden volgens de boordcomputer na afloop nog dik 50 kilometer over. Het gemiddelde stroomverbruik bedroeg die bewuste rit 17,2 kWh per 100 kilometer. Om optimaal gebruik te maken van de in de accu’s aanwezige stroom, beschikt de Fiat over een drietal regeneratiemogelijkheden. In de strengste modus moet je het zonder verwarming stellen. De maximale laadsnelheid van de 500e bedraagt 85 kW. Dat tempo is voorbehouden aan het door ons gereden topmodel, bij een snellaadpaal. Bij een regulier laadpunt laadt de stadsmini met drie fasen: je bent dan minimaal 4 uur zoet eer de batterijen weer helemaal vol zijn.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.