Auto Review Fiat 500 III (F1A)
Dik belegde boterham
Fiat 500e Icon Berlina 42 kWh
- Pluspunten
- Snel en stil
- Aangename zitpositie
- Voor ieder budget is er één
- Minpunten
- Beperkte binnenruimte
- Overspannen rijhulpsystemen
- Laatste beetje rijbereik onbruikbaar op de snelweg
De nieuwste elektrische Fiat 500 is in meerdere opzichten een openbaring. Vooral, omdat de Italianen met de EV bewijzen dat er nog een toekomst bestaat voor het worstelende A-segment.
Conclusie
Fiat heeft vooralsnog geen plannen om hun nieuwe 500 ook met brandstofmotoren te gaan leveren. De Italianen zetten dus vól in op deze elektrische variant en dat begrijpen wij wel. De 500e is niet alleen sneller en stiller dan een versie met een benzinemotor; hij biedt ook nog eens meer zitcomfort en beschikt bovendien over een volwaardige veiligheidsuitrusting (ook al reageren die hulpsystemen bij tijd en wijlen wat overdreven). Daarnaast kan Fiat dankzij de verschillende motoren en batterijgroottes zowel met een Renault Twingo als een elektrische Mini concurreren. En dan zeggen ze dat er in het A-segment tegenwoordig geen droog brood meer te verdienen valt!
Type auto en prijs
Het zou een leuke Triviant-vraag zijn: wat was de eerste, volledig elektrische Fiat? De kans is groot dat je dan de 500 als antwoord geeft. Niet het model op deze pagina, maar diens voorganger. Het klopt inderdaad dat die auto is geleverd met een elektromotor, alleen werd dat model uitsluitend in bepaalde delen van de Verenigde Staten verkocht. Dankzij de grijze import rijden er in ons land inmiddels ook de nodige rond. De eerste elektrische Fiat was echter een Panda. Begin jaren ’90 experimenteerden de Italianen al korte tijd met de alternatieve aandrijflijn, maar een succes werd dat niet: op stroom was de olijke stadsmini maar liefst drie keer zo duur als een exemplaar op benzine! Anno 2021 kiest Fiat opnieuw voor een kleine auto om te elektrificeren. Het prijsverschil is weliswaar geslonken, maar nog altijd betaal je voor de eenvoudigste 500e bijna 10 mille meer dan voor een reguliere brandstofversie. Prijzen beginnen bij € 24.900 (of € 379 in de maand, wanneer je kiest voor private lease). Hoewel dat voor een stadsauto een boel centen zijn, is de Fiat verhoudingsgewijs een prijspakker: aaibare alternatieven als de Mini Electric (vanaf € 35.100/€ 505 per maand) of Honda e (minimaal € 35.330/€ 499 per maand) vragen een (nog) forsere investering. Goedkopere elektrische stadsauto’s heb je ook: de Renault Twingo Z.E. bijvoorbeeld (minstens € 20.690/€ 299 per maand). Fiat concurreert heel slim met beide kanten van het spectrum. Ze hebben in Turijn dan ook serieus werk gemaakt van de 500e: de elektrische variant heeft een flitsender koetswerk dan de benzineversies en profiteert van tal van verbeteringen. Bovendien is de EV leverbaar met verschillende elektromotoren, batterijgroottes én koetsvormen. Fiat verstrekt 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op het accupakket.
Hoe rijdt de 500e
De reïncarnatie van de aloude Fiat 500 is alweer sinds 2007 onder ons. In die veertien jaar houdt het verkoopsucces maar aan; reden om het design van de 500e niet radicaal te wijzigen. Achter het stuur ervaar je de elektrische stadsmini echter als een compleet andere auto. In tegenstelling tot zijn voorganger, waarbij je hooguit de zitting kon kantelen, gaat de bestuurdersstoel voortaan in zijn geheel omhoog of omlaag. In combinatie met een in diepte verstelbaar stuurwiel en het opgeruimde, veelal digitale instrumentarium creëert dat extra leefruimte aan boord. De Fiat heeft ook geen keuzehendel voor de gang naar voren of achteren: in plaats daarvan kies je jouw richting met behulp van drukknoppen. Wij reden een 500e met de krachtigste elektromotor, goed voor 118 pk en 220 Nm koppel. De krachtigste benzine-uitvoering komt maar tot 70 stuks, in combinatie met maximaal 92 Nm. Een fietsendrager kan niet achterop, laat staan een caravan. Maar die hang je doorgaans ook niet achter een auto uit het A-segment. De Fiat is behalve snel - voor de sprint van 0 naar 100 kilometer per uur heeft de EV maar negen tellen nodig - ook stil, al produceert de elektromotor een indringende toon die je bij andere elektrische auto’s niet hoort. Dankzij de sportieve onderstelafstemming kun je er stevig mee door de bocht, maar daar lever je wel het nodige rijcomfort voor in: de stoelen bieden weinig zijdelingse steun en de EV is knap stuiterig. Ook voelt de besturing wat licht. Vorig jaar reden we met de hybride 500 en daar hadden we heel wat meer op aan te merken. Behalve de matige zitpositie bekritiseerden we de zo goed als afwezige, aanvullende veiligheidsuitrusting. In dat opzicht vormt de 500e eveneens een wereld van verschil, want deze nieuwe variant kan op de snelweg autonoom rijden: ongekend binnen het stadsautosegment. Het is alleen wel jammer dat een aantal rijhulpsystemen nogal overspannen reageert. Het gebeurde ons herhaaldelijk dat het noodremsysteem het uitgilde bij een vlotte inhaalactie. Op een regenachtige avond sloeg de dode hoek bescherming zelfs aan vanwege druppels op de zijruit! Overigens is een deel van de veiligheidsuitrusting optioneel; standaard heeft de Fiat in ieder geval dat paniekerige noodremsysteem, een actieve rijstrookassistent, verkeers- en vermoeidheidsherkenning aan boord.
De 500e van binnen
Zo klassiek als de Fiat van buiten oogt, zo modern doet het interieur aan. Afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau bestaat dat grotendeels uit schermen. Toch is het roemruchte verleden ook hier nooit ver weg, want in de deurbekleding zit het silhouet van een traditionele Fiat 500 verwerkt en het draadloze oplaadpunt voor je smartphone wordt opgesierd door de skyline van Turijn. Hoe fraai het binnenste ook ogen mag; het interieur van de 500e is toch hoofdzakelijk uit harde kunststoffen opgetrokken. Opvallend is de ‘dubbele’ deurbediening: die werkt elektrisch, met een drukknop, maar uit voorzorg hebben de Italianen alvast een mechanische verbinding weggewerkt in het kaartenvak. Op de achterbank kun je ook in deze elektrische 500 alleen de kinderen kwijt, al voorziet Fiat in een speciale ‘3 + 1’-carrosserievorm, zodat je in ieder geval fatsoenlijk de MaxiCosi aan boord krijgt. Met een meerprijs van dik 5,5 mille is dat overigens een kostbaar derde deurtje. Hoewel een elektromotor minder ruimte inneemt dan een brandstofexemplaar, voorziet de elektrische 500 niet in opbergruimte voorin. De kofferbak is even groot als bij de reguliere brandstofuitvoeringen, namelijk een bescheiden 185 liter. Alleen ligt er in dit geval een laadkabel in de weg, die niet onder de bagagebodem kan worden opgeborgen. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan ontstaat er geen vlakke laadvloer.
De 500e en het milieu
De elektrische 500 is leverbaar met twee verschillende elektromotoren. Kies je voor de krachtigste variant, dan krijg je daar het grootst mogelijke accupakket bij, met een inhoud van 42 kWh. Er bestaat ook een 23,7 kWh groot exemplaar, maar die batterij is voorbehouden aan het instapmodel, dat bovendien ‘maar’ 95 pk levert. Uiteraard pakt de actieradius in dat geval ook bescheidener uit: 180- in plaats van 320 kilometer. Je houdt weliswaar een paar duizend euro op zak, maar bent met de voordeligste 500e wel extra tijd kwijt aan de (snel)lader: de laadsnelheid bedraagt voor die uitvoering namelijk geen 85-, maar 50 kW. Om te zien hoe ver de elektrische Fiat in de praktijk komt op een lading stroom, onderwierpen wij de stadsmini aan onze vaste actieradiusproef. Die voert binnendoor van de regio Den Haag naar de luchthaven van Lelystad en over de snelweg weer terug. Een afstand van pak ‘m beet 220 kilometer, die er met de goedkoopste versie niet in had gezeten. Bij een buitentemperatuur van 6 graden bleek het ook met het grotere batterijpakket niet te lukken: we stranden in het zicht van de haven, na 223 kilometer te hebben afgelegd. Bij vertrek gaf de Fiat op de boordcomputer nog een rijbereik aan van 260 kilometer, nadat de stadsmini een hele nacht aan de laadpaal had gestaan. Het gemiddelde stroomverbruik bedroeg gedurende onze proef 16,0 kWh per 100 kilometer, wat voor zo’n kleine auto niet bijster zuinig is. De 500e kan aan ieder mogelijk laadpunt op krachten komen. Afhankelijk van het gekozen stopcontact ben je 35 minuten tot 15 uur (!) zoet. Om zo min mogelijk te hoeven opladen, heb je in de 500e een drietal rijstanden tot je beschikking om de in de batterij aanwezige stroom optimaal te benutten. In de reguliere rijmodus wint de Fiat nauwelijks remenergie terug. In de twee overige standen doet de stadsmini dat wel, hoewel de mate van regeneratie niet dusdanig is, dat je in elke situatie tot volledige stilstand komt. Schakel je de Sherpa-modus in - vernoemd naar het Tibetaanse volk dat bergbeklimmers de Himalaya op en af begeleidt - dan gaat de verwarming uit en wil de Fiat nog maar 80 kilometer per uur. Kom je onder de 25 kilometer resterende actieradius, dan selecteert de 500 eigenhandig deze rijstand. Wanneer dat gebeurt, wil je dus niet op de snelweg rijden!
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
