Auto Review Jaguar I-Pace I
Overgekwalificeerd
Jaguar - I-Pace
Conclusie
Jaguar heeft niet stil gezeten sinds Tesla de Model S introduceerde. De Britten brengen uiteindelijk een luxe EV op de markt die misschien wel overgekwalificeerd is. Met zijn compacte buitenmaten, ruime interieur, moderne veiligheidsuitrusting en praktische gebruiksmogelijkheden is de I-Pace al indrukwekkend genoeg. Daarvoor hoeft de SUV niet ook nog eens terrein te kunnen rijden. Als Jaguar die functionaliteit achterwege had gelaten, was de I-Pace vermoedelijk een stuk(je) betaalbaarder geweest en hadden meer mensen er eentje kunnen overwegen. Want mán, wat is dit een fijne (elektrische) auto.Type auto en prijs
De derde SUV in het modellengamma van Jaguar is wel een hele bijzondere: na de F- en E-Pace volgt nu namelijk de volledig elektrische I-Pace. De auto, die het midden houdt tussen een personenauto en een terreinwagen, staat volledig op zichzelf: hij deelt onderhuids geen onderdelen met de andere semi-terreinwagens van het merk. Ondanks zijn relatief bescheiden afmetingen is het een kostbare auto: prijzen beginnen bij € 80.330. Daarmee is het een EV in het luxe segment en geldt hij als een tegenhanger voor de Tesla Model S. Daarvan start de prijslijst bij 85 mille. Bieden de Amerikanen verschillende batterijgroottes aan, bij de Britten kun je slechts voor één type accupakket terecht. Dat is er gelijk eentje met een inhoud van 90 kWh. Afhankelijk van de meetcyclus (WLTP of NEDC) kun je tussen de 480- en 543 kilometer afleggen op een volle lading stroom. Niet alleen Tesla ondervindt hinder van de nieuwe Jaguar, ook de Europese concurrentie staat lelijk te kijk. De eerste elektrische BMW die op dit niveau moet gaan opereren, verschijnt bijvoorbeeld pas in 2020 op de markt. Op dat moment heft de Nederlandse overheid al lang en breed 22 procent bijtelling over het bedrag dat elektrische auto’s duurder zijn dan 50 mille. Daaronder betaal je 4 procent. Voor de I-Pace geldt dat aanlokkelijke belastingtarief tot het einde van 2018 voor het complete aankoopbedrag. De verwachting is dan ook dat het storm gaat lopen bij de Jaguar-dealer, ongeacht wat wij over de auto te melden hebben.Hoe rijdt de Jaguar I-Pace
Iedereen weet: elektrische auto’s hoor je niet. De I-Pace is op dat vlak geen uitzondering. En toch ook weer wel: omdat Jaguar zich graag als sportief profileert, denkt het diens klanten een plezier te doen met het zogenaamde ‘Digital Soundscape’-systeem. Hoewel de Britten veel tijd hebben besteed aan het zo stil mogelijk maken van hun EV - zo is de I-Pace bijvoorbeeld rondom voorzien van gelaagd glas - kun je er ook voor kiezen om via de speakers van de autoradio een kunstmatig motorgeluid af te spelen. Smaken verschillen, maar wij vinden het potsierlijk. Temeer daar een soundtrack overbodig is om van de standaard vierwielaangedreven Jaguar te kunnen genieten. De fabrikant draait al twee jaar mee in de Formule E, een raceklasse speciaal voor elektrische auto’s. De I-Pace profiteert van de opgedane ervaringen. Zo is er bij de ontwikkeling van de SUV gestreefd naar een ideale gewichtsverdeling: de EV beschikt over twee elektromotoren, die boven de voor- en achteras liggen. Het batterijpakket ligt daar tussenin geklemd, onder de inzittenden. Het zwaartepunt van de auto ligt dus laag en dat maakt dat je er stevig mee door de bocht kunt. Al die techniek weegt wel het nodige: het leeggewicht van de I-Pace komt op 2.208 kilogram. Ga je inderdaad met de elektrische auto gooien en smijten, dan kan de Jaguar dat gewicht ondanks zijn hoofdzakelijk uit aluminium opgetrokken koetswerk niet verhullen: je voelt dat de crossover naar de buitenkant wordt gedrukt. Daar kun je gelukkig op anticiperen, zoals het algehele rijgedrag om enige aanpassing vraagt. In de instellingen van de auto kun je bepalen hoeveel remenergie de I-Pace terugwint. In de hoogste stand heb je jouw rempedaal eigenlijk niet meer nodig. ‘Single-pedal driving’ wordt dat genoemd en het maakt rijden met een elektrische auto uniek (en ontzettend leuk!). Merken als BMW, Nissan en Opel bieden soortgelijke techniek op hun EV’s aan, maar die hebben niet zoveel vermogen beschikbaar als in de Jaguar het geval is: gecombineerd is de aandrijflijn goed voor 400 pk en 696 Nm koppel. De I-Pace kan geen aanhanger trekken. De onderstelafstemming is aan de comfortabele kant, of je nu kiest voor een exemplaar met luchtvering of niet. Zelfs in de sportstand worden oneffenheden nog keurig verwerkt. Keerzijde van de medaille is, dat de EV op glooiend wegdek wat gaat deinen, met name aan de achterzijde. Standaard wordt de I-Pace afgeleverd op 18-inch wielen, maar kies je voor een duurdere uitvoering, dan neemt de velgmaat toe tot 22-inch. We hebben met beide gereden en waren verbaasd hoe weinig invloed de omvang van de wielen heeft op het rijcomfort, al mogen we daar in het geval van de 22-inch joekels vermoedelijk de eerder aangehaalde luchtvering dankbaar voor zijn. Welke versie je ook kiest, het gebruik van gelaagd glas werpt hoe dan ook zijn vruchten af. De Jaguar is namelijk erg stil, zelfs voor een elektrische auto. Op de snelweg hoor je hooguit nog wat bandengeruis. Omdat de Jaguar-ingenieurs er voor hebben gekozen het accupakket in de buik van de EV onder te brengen, zitten de inzittenden automatisch iets hoger. Dankzij het grote glasoppervlak geeft dat de bestuurder een goed overzicht op de weg. Wil je afslaan of fileparkeren, dan wordt dat een ander verhaal: vanwege de oplopende taillelijn is het zicht aan de achterzijde van de auto heel wat minder florissant. De veiligheidsuitrusting van de I-Pace is even modern als zijn voorkomen. Iedere uitvoering wordt standaard geleverd met een noodstopsysteem, actieve rijstrookassistentie, verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning. Tegen bijbetaling kun je de SUV verder voorzien van adaptieve cruise control en dode hoek signalering. Een heel wat nuttiger geluidssysteem dan het kunstmatige motorgeluid waarover we al eerder spraken, zijn de tonen die de Jaguar maakt tijdens stapvoets rijden. Op die manier worden voetgangers en fietsers geattendeerd op jouw komst.De Jaguar I-Pace van binnen
Bij het ontwerpen van de buitenzijde van de I-Pace hebben de designers zich laten inspireren door sportwagens met de motor achterin. Doorgaans zijn dat geen ruimtewonders, maar omdat elektromotoren nu eenmaal minder plaats innemen dan exemplaren op diesel of benzine, beschikt de Jaguar over meer dan genoeg ruimte achterin. De kofferbak, voorzien van een dubbele bagagebodem, is minimaal 656- en maximaal 1.453 liter groot. Voorin heb je bovendien een extra bagagecompartiment, waar je de laadkabels kunt opbergen. Ook de rest van het interieur voorziet in opvallend veel bergruimte. Onder de achterbank bijvoorbeeld kun je discreet twee laptops kwijt. De interieurontwerpers hebben gekozen voor een ‘zwevend’ dashboard en een open middenconsole. Een middentunnel ontbreekt, zodat het binnenste van de I-Pace bijzonder ruimtelijk aandoet. Dat is niet zomaar schijn: ook wie langer is dan 1.90 meter, zit achterin prima. De hoofdruimte is toereikend, de beenruimte zelfs vorstelijk. Voor de passagiers op de achterbank staan er twee USB-punten en een 12V-aansluiting tot hun beschikking. Voorin kijk je tegen een soortgelijk dashboard aan als ook in de Range Rover Velar zit gemonteerd. Het bestaat uit twee fraaie aanraakschermen, maar als je wilt, kun je de belangrijkste functionaliteiten ook met je stem aansturen. Jaguar beweert dat de I-Pace na twee weken je gewoontes in kaart heeft gebracht, zodat de EV bijvoorbeeld zelf voorstelt om je partner te bellen wanneer je dat iedere avond rond dezelfde tijd doet.De Jaguar I-Pace en het milieu
Tijdens de Europese persintroductie van de I-Pace overdonderden de Britten het journaille met een stevig stukje off road rijden, waarbij de EV hellingen op en af moest die voor een volwaardige terreinwagen al een uitdagend parcours zouden vormen. De Jaguar deed het echter uitstekend, hoewel dergelijke krachttoeren natuurlijk wel hun uitwerking hebben op het praktische rijbereik. Gedurende onze testrit verloren wij over een afstand van 118 kilometer 166 kilometer aan actieradius. Handig: wanneer je een adres in het navigatiesysteem invoert, laat de I-Pace zien hoeveel procent stroom je op jouw plaats van bestemming nog over hebt. Aansterken kan de Jaguar aan ieder mogelijk laadpunt. De laadtijd varieert van 40 minuten aan een snellader tot meer dan 10 uur aan een huis-, tuin- en keukenstopcontact. Met een meegeleverde app kun je op afstand het laadproces in de gaten houden. Tesla is op dit testonderdeel moeilijk te kloppen, aangezien de Amerikanen wereldwijd over hun eigen snellaadvoorzieningen beschikken. Model S- of X-eigenaren kunnen daar in de helft van de door de I-Pace benodigde tijd hun batterij bijladen.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
