logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mercedes Eqc I (N293)

Zware dobber

Mercedes EQC 400 4MATIC

Pluspunten
  • Scherpe prijs
  • Ontzorgend karakter
Minpunten
  • (Te) bewegelijke koets
  • Laadtijd aan publieke paal
  • Beperkte binnenruimte

Hoewel de Mercedes EQC niet de eerste volledig elektrische personenwagen van ‘Das Haus’ is, doen de Duitsers net alsof. Niet zo verwonderlijk, want hun eerdere poging liet te wensen over. Heeft Mercedes zijn zaakjes ditmaal wél voor elkaar?

Conclusie

Mercedes komt na diens matig ontvangen, eerdere EV met een elektrische crossover die weliswaar plezieriger te bedienen valt, maar nog steeds achterblijft bij de concurrentie. De EQC is zo zwaar, dat het rijcomfort er onder lijdt. Bovendien is de laadsnelheid niet om over naar huis te schrijven en bestaan er in dit deel van de markt alternatieven die meer binnenruimte bieden. Hopelijk kan de (voor dit segment) scherpe prijs nog wat van die bezwaren wegnemen.

Type auto en prijs

Mercedes bracht in 2015 een volledig elektrische versie van de B-Klasse op de markt. De fabrikant had op dat moment nog een aandeel in Tesla en gebruikte de helft van het batterijpakket van een Model S om hun MPV te ‘elektrificeren’. De auto werd geen succes: de bediening was omslachtig en kopers klaagden over de teleurstellende actieradius. Vandaar dat ‘Das Haus’ bij de introductie van hun nieuwe elektrische personenwagen met geen woord meer over die B-Klasse rept. De EQC is een crossover in het luxe segment en wordt met een vanafprijs van € 73.595 tegenover modellen als de Jaguar I-Pace, Audi e-tron en Tesla Model X gepositioneerd. Hoewel 73 mille een stevig bedrag mag worden genoemd, is de elektrische Mercedes iets goedkoper dan de concurrentie (het ‘instapmodel’ van de Audi daargelaten, dat sinds 2020 leverbaar is met een kleiner batterijpakket). Je kunt bij de Mercedes-dealer maar voor één uitvoering terecht, die voluit ‘EQC 400 4Matic’ heet. Wel is het mogelijk om door middel van diverse optiepakketten de uitrusting aan te vullen.

Hoe rijdt de EQC

Mercedes heeft de ontwikkelingskosten van de EQC beperkt willen houden om de EV tegen een scherpe prijs aan te kunnen bieden. Vandaar dat het platform grote overeenkomsten vertoont met dat van de GLC, diens brandstofgestookte broertje. Daar is niets mis mee, want zo’n GLC is een uitermate comfortabele semi-terreinwagen. Probleem is alleen wel, dat de EQC geen zware verbrandingsmotor voorin heeft liggen. Dat gewichtsverschil is van belang met het oog op de eerder behaalde, klinkende veiligheidsscore van de GLC. Om deze volledig elektrische variant daarvoor in aanmerking te laten komen, heeft Mercedes een soort harnas rond de voorste elektromotor gebouwd. Dat heeft zijn weerslag op het leeggewicht én de rijprestaties van de EQC. De semi-terreinwagen weegt net geen 2.400 kilogram. Dat is aanzienlijk meer dan de concurrentie en de koets van de Mercedes blijkt ook een stuk bewegelijker. De EQC rolt, kiept en duikt dat het een lieve lust is en dat is in combinatie met een 407 pk en 760 Nm sterke aandrijflijn geen gelukkige combinatie. Dat vermogen is immers vanuit stilstand al beschikbaar: als je niet oplet, maak je als bestuurder jezélf wagenziek. De opzet van de Mercedes is gelijk aan menig alternatief in dit deel van de markt: de crossover heeft twee elektromotoren - eentje op de voor- en een op de achteras – waarmee de EQC vierwielaangedreven is. Het batterijpakket ligt tussen beide assen in, onder de inzittenden. Het koppel van de Mercedes kun je niet alleen gebruiken om een sprintje te trekken; het is een van de weinige EV’s waar een aanhanger achter mag. Geen lullig exemplaar: het trekgewicht bedraagt 1.800 kilogram. In tegenstelling tot de eerdere B-Klasse hebben de Duitsers het wiel ditmaal niet opnieuw willen uitvinden: de bediening werkt hetzelfde als die van de meeste andere EV’s, met diverse rijmodi en hendels aan het stuur om de mate te bepalen waarin de Mercedes remenergie terugwint. In de meest extreme stand regenereert de Benz wel héél erg fel; een tandje minder is al voldoende om je rempedaal niet langer nodig te hebben. ‘Das Haus’ voorziet de elektrische Mercedes standaard van luchtvering. In combinatie met de reputatie die de fabrikant op het gebied van rijcomfort geniet, verwacht je dan minstens een vliegend tapijt. De eerste de beste verkeersdrempel maakt echter een einde aan die illusie, want de EQC verwerkt dergelijke obstakels gemeen hard. De Duitsers bieden een uitgebreide aanvullende veiligheidsuitrusting op de EV aan, waarvan zaken als een noodstopsysteem en rijstrookassistentie standaard worden meegeleverd. Een bijzonder hulpsysteem als de uitwijkassistent, waarbij de Mercedes eigenhandig om een voetganger, fietser of auto heen laveert, moet van de optielijst komen. Je kunt niet genoeg mechanische engeltjes op je schouder hebben, want het zicht rondom laat in de EV te wensen over. Dat komt door het bescheiden raamoppervlak, maar ook door de hinderlijke weerspiegeling van het dashboard in de voorruit.

De EQC van binnen

Als er één Mercedes een digitaal instrumentarium verdient, dan is het de EQC wel. Het volledig uit schermen opgetrokken dashboard zit dan ook bij de vanafprijs van de futuristisch vormgegeven crossover inbegrepen. Het kan door de ombouw komen, maar in dit type Mercedes ogen die schermen niet zo kamerbreed als in bijvoorbeeld een A-Klasse. De bediening vraagt enige gewenning, maar daarna wil je niet anders meer: je kunt het instrumentarium voor een groot deel naar je eigen wens indelen. Eén keer instellen en je hoeft er nooit meer aan te komen; op basis van de gebruikte sleutel onthoudt de auto zelfs de verschillende voorkeuren van jou en je partner! Het interieur is opgetrokken uit fraaie materialen en is niet alleen mooi om te zien, maar ook plezierig om aan te raken. Zoals gezegd, deelt de EQC zijn platform met dat van de GLC. Die crossover heeft in een vierwielaangedreven uitmonstering een mechanische verbinding tussen de voor- en achteras. De elektrische Mercedes ontbeert deze, maar kampt wel met de fikse middentunnel die aan het chassis van zijn broer vast zit. In combinatie met de ver naar achter doorlopende middenconsole maakt dat, dat je niet eenvoudig met drie volwassenen op de achterbank kunt plaatsnemen. Ondanks een lengte van 4.76 meter is de EQC geen limousine van binnen: de achterbank biedt afdoende been- en hoofdruimte, maar meer ook niet. Ook de laadruimte is bij menig alternatief groter: sowieso kun je in de Mercedes geen spullen voorin de auto kwijt en de afmetingen van de kofferbak zijn met minimaal 500- en maximaal 1.460 liter bescheiden in vergelijking met een e-tron of Model X. Wel beschikt de EQC over een vlakke laadvloer, een dubbele bagagebodem en een fraaie tas om de oplaadkabel in op te bergen. Deze past precies in een uitsparing van de linker wielkast, mits je de moeite neemt om je laadkabel na gebruik weer netjes in te pakken.

De EQC en het milieu

Tijdens onze eerste kennismaking met de elektrische Mercedes was de batterij geen moment vol; dat heeft alles te maken met de eenfasige laadmogelijkheid, waardoor de EV er tussen de 11- en 22 (!) uur over doet om aan een regulier laadpunt op krachten te komen. Niet snel genoeg dus om na een nacht aan de stekker ‘afgetopt’ aan je dag te beginnen. Snelladen biedt uitkomst; net als Tesla investeren de Duitsers in een eigen netwerk, waar de batterij van de EQC binnen 40 minuten voor 80 procent vol moet zijn dankzij een laadsnelheid van 110 kW. Met een volle accu zou je volgens de WLTP-cyclus 417 kilometer ver moeten kunnen komen op een lading stroom. Eenmaal in Nederland hebben we de elektrische Mercedes aan onze eigen actieradiusproef onderworpen, die binnendoor van het ANWB hoofdkantoor in Den Haag naar de luchthaven van Lelystad voert en over de snelweg weer terug. We vertrokken na een nacht laden met 299 kilometer in de batterij en parkeerden na een rit van 220 stuks bij een buitentemperatuur van 17,5 graden met een restant van 150 kilometer volgens de boordcomputer. Het gemiddelde stroomverbruik bedroeg tijdens onze test 21 kWh per 100 kilometer. De bediening van de EQC is niet veel anders dan die van de concurrentie, maar de Duitsers gaan een stuk verder in het ontzorgen van hun klanten. Navigeren geschiedt bijvoorbeeld inclusief laadstops, waarbij de semi-terreinwagen er zorg voor draagt dat je niet langer aan de (snel)laadpaal staat dan voor het behalen van je bestemming noodzakelijk is. Ook de elektrische Mercedes beschikt over een eigen app, maar daarmee kun je meer dan op afstand de verwarming inschakelen. Zo is het mogelijk om jouw route thuis op de bank al in te voeren en deze naar de auto te verzenden. Ook kun je er jouw laadsessies mee betalen, wat zeker bij een reis over de landsgrenzen gedoe scheelt met verschillende pasjes. Op de 80 kWh grote batterij krijg je standaard 8 jaar fabrieksgarantie.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.