Auto Review Toyota Prius IV
Zeer efficiënte stekkerhybride
Toyota - Prius Plug-in Hybrid solar roof
Conclusie
De Toyota Prius Plug-in Hybrid is een zeer verfijnde auto, zeker waar het zijn hybride aandrijflijn betreft. Toyota loopt wat dat betreft nog steeds voorop. Met een actieradius van 50 kilometer puur op stroom, een gecombineerde actieradius van meer dan 1.300 kilometer en een gemiddeld brandstofverbruik tijdens de test van 1 op 29 is het een regelrecht zuinigheidswonder. Verder stoot hij maar 22 gram CO2 per kilometer uit. Klachten blijven beperkt tot het moeten bijbestellen van een laadkabel-voor-thuis van 555 euro, onhandige portiervakken, een beperkt bagageruim en slecht afleesbare digitale instrumenten. Kun je met die klachten leven dan is de Prius Plug-in Hybrid een milieuvriendelijke, praktische gezinsauto. De prijs van bijna 38 mille is flink, maar je krijgt er erg veel kwaliteit voor terug.Type auto en prijs
De Prius Pugin Hybrid van Toyota is een stekkerhybride. Hij wijkt qua vormgeving hier en daar af van zijn gewone hybride-broer. Zo zijn de koplampen anders van vorm –voor de liefhebbers, ze doen denken aan de Alfa Romeo SZ van weleer – en is de achterklep compleet anders van vorm. Daar zit om aerodynamische redenen een mooie golf in. Dat is tevens de reden waarom die achterklep uit koolstofvezels is opgetrokken. Uit klassieke materialen was die vorm niet op een goedkope manier te maken. Bijkomend voordeel: de klep is erg licht. De Prius Plug-in hybride heeft een 1,8 liter viercilinder benzinemotor en een elektromotor, samen goed voor 90 kW/122 pk. Ze zijn gekoppeld aan een CVT versnellingsbak. Je kunt de accu’s van de elektromotor met een stekker opladen bij een openbare laadpaal of thuis in een stopcontact. Doe je dat trouw dan kan je het toch al niet verkeerde brandstofverbruik nog verder drukken. Doe je dat niet, dan haal je toch nog fluitend zo’n 1 op 29 (3,4 l/100 km). De Prius Plug-in Hybrid is, met een gemiddelde CO2-uitstoot van slechts 22 gr/km, momenteel een van de schoonste benzineauto’s. De testauto heeft bovendien nog een solar roof. Een zonnepaneel dus op het dak van de auto. Hiermee kan bij stilstand de batterij opgeladen worden en tijdens het rijden wekt hij energie op om stroomverbruikers zoals de airconditioning te laten functioneren. Dankzij het Solar Roof kan de gebruiker volgens Toyota op jaarbasis tot 1.000 kilometer extra ‘gratis’ rijden. Nou moet je dat ‘gratis’ wel met een fikse korrel zout nemen want dat slimme dak kost 2.500 euro. De prijzen van de Toyota Prius Plug-in Hybrid beginnen bij 37.995 euro. Voor dat geld krijg je een behoorlijk rijk uitgeruste auto met onder meer een multimediasysteem met navigatie, Matrix LED koplampen en met de nodige actieve veiligheidssystemen. Zo is er een automatisch noodremsysteem met voetgangersherkenning, Lane Departure Alert (LDA) met automatische stuurcorrectie, automatische grootlicht schakeling en adaptieve cruise control die tot stilstand werkt. In dat licht bezien is de vanafprijs van € 37.995 voor de Prius Plug-in Hybrid helemaal niet verkeerd. Wat dan weer tegenvalt is dat Toyota niet standaard een laadkabel bijlevert voor opladen aan een gewone stekkerdoos. Die kabel kost € 555 extra. Wat dat laden betreft: Met die 220V-aansluiting thuislaad je de Prius Plug-in Hybrid in drie uur volledig op. Installeer je thuis een eigen laadpunt of gebruik je een publieke laadpaal, dan neemt het opladen van de batterij ongeveer 2 uur in beslag. Het LED-display op het dashboard geeft informatie over het laadniveau van de batterij.Hoe rijdt de Toyota Prius Plug-in Hybrid solar roof
De rijeigenschappen van de Prius Plug-in Hybrid zijn dik in orde. Vooral dankzij het lage zwaartepunt van de auto kun je er verrassend hard een hoek mee om. Waar daar ook bij helpt is de moderne constructie van de achteras. De koets helt in bochten nauwelijks over. De besturing is netjes direct, maar er zou wat meer gevoel in de stuurinrichting mogen zitten. De inhoud van het batterijpakket is net als bij de niet-plug-in versie gegroeid ten opzichte van het oude model, zodat de elektromotor vaker bij kan springen. De energie die vrijkomt bij gas lossen of remmen, wordt ook sneller teruggewonnen waardoor het samenspel van de benzine- en elektromotor vloeiender verloopt dan voorheen. We zijn gecharmeerd van het verminderde geluidsniveau van de Toyota. De combinatie van de brandstofmotor en een traploze automaat was in het verleden niet altijd een geruisloze, maar accelereren klinkt nu minder storend. Eenmaal op snelheid is het heel stil aan boord. De Prius Plug-in Hybrid is heerlijk comfortabel geveerd. Hij verwerkt zowel korte als lange oneffenheden erg netjes. Dat, en die stilte aan boord, maken hem tot een fijne reisauto. In de Prius Plug-in Hybrid kun je kiezen uit drie rijstanden. In de EV-modus benut je de 68 kW van de elektromotoren en heb je volgens Toyota een actieradius van 50 kilometer. De HV-modus combineert het vermogen van de benzinemotor met dat van de elektromotor. In de EV-city modus levert de elektromotor met 53 kW een deel van zijn vermogen. De benzinemotor blijft uit, zodat brandstofverbruik en emissies tot nul dalen. Komt de batterijlading beneden een bepaalde grenswaarde, dan schakelt de auto vanzelf over op de HV-modus.De Toyota Prius Plug-in Hybrid solar roof van binnen
Van binnen is deze Prius meteen als zodanig herkenbaar. De startknop, het kleine pookje, de instrumenten in het midden van het dashboard. Een Prius-rijder voelt zich er meteen thuis. Die instrumenten zijn trouwens niet snel en goed afleesbaar. Ze zijn digitaal en er zijn nogal wat cijfers en letters in de diverse meters en schermpjes gefrommeld. Ziet er heel hi-tech uit, maar is in de praktijk gewoon niet handig. De zitpositie achter het stuurwiel is prima. Er is voldoende ruimte voor kleine spulletjes en twee bekers, maar de kaartbakken in de portieren zijn zo smal dat ze eigenlijk niet goed bruikbaar zijn. Ja, er past een ouderwetse wegenkaart in, maar met het fraaie navigatiesysteem van de Prius zal bijna niemand meer een kaart in de auto leggen. En iets anders past er niet in. Het zicht schuin naar achteren is beperkt door de brede raamstijlen. Ook schuin naar voren kunnen die raamstijlen lelijk in de weg zitten. Het kofferruim is prima bruikbaar, maar hier eist de grote batterij wel zijn tol. Hij gaat deels schuil onder de vloer van de achterbak. Die vloer ligt dus hoger dan je van normale auto’s gewend bent en dus is er minder bagageruimte. Er is trouwens wel een keurige, afdekbare sleuf gemaakt waarin je de laadkabel kunt leggen.De Toyota Prius Plug-in Hybrid solar roof en het milieu
Het bestaansrecht van de Toyota Prius Plug-in Hybrid is rekening houden met het milieu. Het moge duidelijk zijn dat de auto zelf weinig CO2-uitstoot (al moet stroom nog steeds worden opgewekt en dat is wel vervuilend). Hij gaat zeer efficiënt om met brandstof. Verder laadt hij remenergie op en gebruikt die vervolgens om de auto aan te drijven. En dankzij het optionele Solar Roof kun je zelfs zonne-energie gebruiken. Je kunt volgens Toyota maximaal 50 kilometer geheel elektrisch rijden. De actieradius van de auto is zo’n 1.300 kilometer. Veel hangt wat dat betreft af van zijn eigenaar: wie trouw de auto aan een laadpunt hangt haalt het meeste uit de Prius. Zowel in bereik als in verbruik. Toyota biedt verder een groene oplossing voor het opladen van de Prius Plug-in Hybrid. Hiervoor is een samenwerking aangegaan met OpdeZon, een bedrijf dat is gespecialiseerd in 100% duurzaam elektrisch rijden op zonne-energie. Op het dak van de woning van degene die een nieuwe Toyota Prius Plug-in Hybrid aanschaft (en kiest voor het OpdeZon-pakket), monteert OpdeZon zonnepanelen waarmee voldoende energie kan worden opgewekt om alle elektrische kilometers volledig op zonne-energie af te leggen. Ook regelt het bedrijf een omvormer en past het indien nodig de meterkast aan. Middels het aangebrachte laadpunt kan de Prius Plug-in Hybrid vervolgens met de zelf opgewekte zonne-energie worden opgeladen en volledig duurzaam de weg op.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
