logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Toyota Prius IV

Spaarzaam, maar kostbaar

Toyota - Prius

De nieuwe Toyota Prius is niet alleen zuiniger dan zijn voorgangers, hij rijdt ook stukken beter. Toch heeft de hybride gezinsauto aan aantrekkingskracht ingeboet.

Conclusie

Nu de Toyota Prius niet meer voor noemenswaardig fiscaal voordeel in aanmerking komt, is het aan de particulier om de spaarzame gezinsauto te omarmen. De sterk verbeterde rijeigenschappen ten spijt is het maar de vraag of dat gaat gebeuren. Voor minder geld heeft Toyota tenslotte ook de ruimere Auris stationwagen in de showroom staan.

Type auto en prijs

De eerste Toyota Prius was eind jaren ’90 goed voor een gemiddeld verbruik van 1 op 20. Dat is vandaag de dag nog steeds geen onaardige score, maar de vierde generatie komt nog veel verder op een liter benzine. Voor het eerst in de geschiedenis van de hybride gezinswagen moet de Toyota echter niet alleen zuinig, maar ook leuk zijn om mee te rijden. De Prius heeft de primeur van een compleet nieuw onderstel, waarop in de toekomst meer modellen van de Japanse fabrikant zullen verrijzen. De concurrentiepositie van de Prius is een lastig verhaal. Sowieso heeft de auto nauwelijks concurrenten; de Honda Civic Hybrid was ooit een geducht alternatief, maar dat model is al jaren niet meer leverbaar. Het wachten is nu op de komst van de Hyundai IONIQ, die qua uiterlijk en aandrijflijn grote overeenkomsten met de Toyota vertoont. Sinds een aanscherping van het Nederlandse belastingstelsel komt de Prius niet langer in aanmerking voor noemenswaardig fiscaal voordeel. Daarmee ontbreekt voor zakelijke rijders een belangrijke financiële prikkel om met de hybride te gaan rijden. Voor particuliere kopers is de Prius ook al geen koopje: hij kost minimaal € 29.995. Een hybride Auris Touring Sports biedt niet alleen meer binnenruimte, maar is ook duizenden euro’s voordeliger. De importeur meent zelf dat de Prius als alternatief kan gelden voor grote middenklassers als de Volkswagen Passat en Ford Mondeo. Qua prijs komen die modellen inderdaad overeen, maar de Prius is een schoolliniaal korter en biedt ook minder interieurruimte.

Hoe rijdt de Toyota Prius

Om eigenaren van de nieuwe Prius niet alleen te laten lachen aan de pomp, maar ook al tijdens het rijden was meer nodig dan een nieuw onderstel. Ook de hybride aandrijflijn onderging een aantal veranderingen. Zo liggen de benzine- en elektromotor nu een stuk dieper onder de motorkap en zit je ook als bestuurder lager in de auto. Het batterijpakket verschoof van (onder) de kofferbak naar de achterbank. Dat lagere zwaartepunt werpt inderdaad zijn vruchten af, want de Toyota stuurt veel lichtvoetiger dan zijn voorganger(s). De inhoud van het batterijpakket is gegroeid, zodat de elektromotor vaker bij kan springen. De energie die vrijkomt bij gas lossen of remmen, wordt ook sneller teruggewonnen waardoor het samenspel van de benzine- en elektromotor vloeiender verloopt dan voorheen. De elektromotor kan nu zelfs tot snelheden van 100 kilometer per uur zelfstandig de gang er in houden. De 1,8-liter viercilinder benzinemotor hoeft daarom minder hard te werken; de krachtbron levert voortaan 122 pk en 163 Nm koppel. Dat was voorheen 136 pk en 207 Nm. Zoals te doen gebruikelijk beschikt de Prius over een drietal rijstanden. In de meest spaarzame modus kun je al prima met het verkeer meekomen. De aandrijflijn voelt op dat moment niet ‘afgeknepen’, zoals dat bij het vorige model nog wel het geval was. Hoewel de hybride gezinswagen niet als trekauto te boek staat, kun je met deze vierde generatie voor het eerst een aanhanger aankoppelen. Het trekgewicht is 725 kilo; genoeg voor een (elektrische) fietsendrager of vouwwagen. We zijn gecharmeerd van het verminderde geluidsniveau van de Toyota. De combinatie van de brandstofmotor en een traploze automaat was in het verleden niet altijd een geruisloze, maar accelereren klinkt nu minder storend. Eenmaal op snelheid is de Prius zo stil, dat andere zaken juist gaan opvallen. Zoals de afrolgeluiden van de banden. De aanschafprijs van de milieuvriendelijke Toyota mag stevig zijn, maar voor dat geld krijg je wel een uitgebreide veiligheidsuitrusting. Zo wordt de Prius standaard uitgerust met rijstrookassistentie, adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning en een automatisch remsysteem, dat werkt bij snelheden tot 80 kilometer per uur en ook voetgangers herkent. Dode hoek signalering, een head up display (waarbij de gereden snelheid op de voorruit wordt geprojecteerd) en een waarschuwing bij kruisend verkeer zijn inbegrepen vanaf het tweede uitrustingsniveau. Met de generatiewissel is ook het glasoppervlak toegenomen. Daardoor heb je rondom veel meer zicht gekregen, al heeft de Prius een lelijke dode hoek over de rechterschouder.

De Toyota Prius van binnen

De aspiraties om tot de grotere middenklasse te worden gerekend, zijn zichtbaar in het binnenste van de Prius. Zo is de hybride gezinsauto 8 centimeter gegroeid, ruimte die ten goede komt aan de achterpassagiers. Over beenruimte hadden die toch al niet te klagen. Ben je langer dan 1.90 meter, dan zit je met je kruin tegen het plafond. Nu het batterijpakket niet langer onder de kofferbak ligt, maar een plekje heeft gevonden onder de achterbank is de bagageruimte met dik 50 liter toegenomen tot 501 liter. De kofferbak heeft een brede laadopening, maar de milieubewuste Toyota beschikt helaas niet over een vlakke laadvloer wanneer je de achterbank neerklapt. Het dashboard ziet er verzorgd uit en is bekleed met mooie materialen. De bedieningsknoppen doen alleen wat goedkoop aan; alsof je in een Aygo zit in plaats van een Prius. De hybride kost zomaar drie keer zoveel; dat - forse - prijsverschil mag je dan ook best voelen. De bediening van de boordcomputer werkt via knoppen op het stuur. Er bestaan een hoop menu’s om doorheen te scrollen, dus het is soms even zoeken. De middenconsole biedt extra opbergruimte en kan ook worden gebruikt om draadloos je smartphone mee op te laden (zolang het geen toestel van Apple is). Standaard wordt het ding uitgevoerd in oogverblindend wit, waardoor het verdacht veel weg heeft van een badkamerartikel. Gelukkig kun je de console ook in een andere, minder opzichtige kleur bestellen.

De Toyota Prius en het milieu

De vorige generatie van de Prius was ook leverbaar als plug-in hybride. Ook deze nieuwe versie komt er met stekker, maar dat zal niet voor het einde van 2016 zijn. Tot die tijd blijft het huidige model leverbaar. De nieuwe Prius bleek tijdens een eigen brandstofmeting goed voor een gemiddeld verbruik van 1 op 23,2. Dat is weliswaar fors minder dan de 1 op 33,3 waarmee wordt geadverteerd, maar we scoorden wel boven de uitkomst van de rekenformule van Athlon en TNO, die een representatiever beeld geeft van het praktijkverbruik van een personenauto. Volgens die formule is de Prius goed voor een score van 1 op 21,5. Daarmee is de Toyota al spaarzamer dan de schoonste diesel die je momenteel nieuw kunt kopen. Sterker nog; met een schadelijke uitstoot van 70 gram CO2 per kilometer voldoet de Prius nu al aan de Europese milieueisen van 2030.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.