Auto Review Volkswagen Golf VII
Zevende generatie
Volkswagen - Golf
Conclusie
Met de Golf van de zevende generatie heeft VW de lat in het C-segment weer een stukje hoger gelegd. Het lijkt wel of vrijwel alles klopt aan deze auto. Prima rijeigenschappen en nieuwe zuinige motoren. Veel binnenruimte. De nieuwste snufjes op het gebied van uitrusting en veiligheid. En dat alles verpakt in een misschien niet echt spectaculair ogende, maar toch wel zeer stijlvolle auto, die van voor tot achter klasse en kwaliteit uitstraalt.Type auto en prijs
Al vanaf zijn debuut in 1974 is de VW Golf zo ongeveer het prototype van een praktische hatchback in de middenklasse. Ondanks vanouds sterke concurrenten als Ford Focus en Opel Astra en verrassend goede nieuwkomers als Kia Cee’d en Hyundai i30, blijft de Golf de populairste in zijn marktsegment. Dat komt onder meer omdat hij steeds heel herkenbaar een Golf is gebleven. Ook het nieuwste model herken je al van een kilometer afstand als een Golf. Om populair te blijven moet de nieuwe Golf natuurlijk wel concurrerend geprijsd zijn. En met een prijskaartje van € 18.790 is dat zeker het geval.Hoe rijdt de Volkswagen Golf
Ook de nieuwste Golf heeft weer prima rijeigenschappen. Hij stuurt misschien niet zo sportief als een Ford Focus, maar verder valt er op stabiliteit en bochtgedrag van de nieuwe Golf eigenlijk niks aan te merken. Een erg goed en precies stuurkarakter en een fijn onderstel dat heel comfortabel aanvoelt en toch voldoende feedback geeft. Ook is de nieuwe Golf mooi stil: je hebt weinig last van windgeruis of bandenlawaai. Motorisch waren we onder de indruk van de tweeliter diesel met 150 pk. Vooral de versie met de zeventraps DSG versnellingsbak is een geweldige combinatie, maar ook de handbak beviel goed. Een zeer interessante motor is de 1,4 liter benzinemotor met ACT. Daarbij worden twee van de vier cilinders uitgeschakeld als er weinig vermogen gevraagd wordt en daardoor valt het brandstofverbruik lager uit. Je zou verwachten dat je die cilinderuitschakeling hinderlijk hoort of voelt tijdens het rijden, maar dat is niet het geval. Je merkt er eigenlijk helemaal niets van. Prima dus.De Volkswagen Golf van binnen
De nieuwe Golf is weer wat groter en ruimer dan het vorige model. Hij biedt nu echt lekker veel hoofd- en beenruimte achterin. En ook de bagageruimte (380 liter) mag er zijn, met bovendien een brede toegangsklep en een lage tildrempel. Voorin zit je uitstekend in de Golf VII. De stoelen zijn heel comfortabel en goed verstelbaar (en het stuurwiel trouwens ook). En dashboard en instrumentarium zien er prachtig uit. Heel fijn dat de middenconsole nu een beetje naar de bestuurder toe is gedraaid waardoor alles nog wat makkelijker zichtbaar en bereikbaar is. Alle uitvoeringen hebben standaard een prachtig aanraakscherm waar je de meeste functies van boordcomputer, navigatie en radio mee kunt bedienen. Verder verdient de afwerking van de nieuwe Golf een compliment. Het ziet er allemaal kwalitatief hoogwaardig uit en zo voelt het ook aan.De Volkswagen Golf en het milieu
Alle benzine-uitvoeringen (zowel handgeschakeld als automaat) van de nieuwe VW Golf hebben een A-label en vallen in de 20% bijtellingsregel. Ook voor alle diesels bedraagt de bijtelling 20%. De meeste hebben een A-label. Alleen de tweeliter diesels hebben label B (handgeschakelde versies) of C (automaat).Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
